Äntligen Eurovision 2017!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: Äntligen Eurovision 2017!

Inläggav Tell » 2017-05-15 01:15

Fjanten som dansade under omröstningen? Ja det var bara en del av produktionen som kändes pinsamt dåligt. Men "fjanten" gjorde åtminstone den här låten som för ~tio år sen nääästan vann. Jag tror det tillomed är enda gången jag röstat på nåt i den där tävlingen. Jag gillar när nån kommer med nåt sådär lagom ironiskt oseriöst till den där fjanttävlingen som tar sig själv alldeles för seriöst ;P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-05-15 09:38

Är det inte dags att sluta se på detta som en tävling? Det är ju bara en gigantisk underhållningsproduktion!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-05-15 10:10

PerStromgren skrev:Är det inte dags att sluta se på detta som en tävling? Det är ju bara en gigantisk underhållningsproduktion!

Tävlingsmomentet är ändå svårt underhållande, tycks det. Men jag vet! Ordna det så att det blir en myriad av olika priser. Specialpriser, tröstpriser, kalkoner, kartoffler, kanoner och kristallenhörningar; publikens special, jurygruppen forna deltagares statyett, förra årets vinnares glob, bästa framförande, mest glam, största trumman, lägsta nivån och årets oj oj oj, att dela ut! Med semi, kvarts, kvint och elementarfinaler, grupptalan och robinsonråd. Vetoknappar, mentometerpaneler och petimäterbås.

Inför varje tävling kan dessutom olika jurymedlemmar tävlas fram. Publikum kan rösta på vilka kategorier och kriterier som ska lyftas.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-05-15 10:20

paa skrev:Dessutom så brukar ju autotune ge lite konstiga artefakter, vilket inte hördes i sändningen.

Nu är jag hemma i Warszawa igen. Då jag som tidigare rapporterat hörde massor av artefakter, ska jag ta och kika på sändningen igen via SVT Play över mitt eget system. Det blir inte exakt samma format som en direktsändningen så klart, men om det jag hörde berodde på sändningen och inte anläggning jag lyssnade över bör de finnas kvar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-15 11:48

Jag tror att om man lyssnar på ljudet direkt från sångarens mick, utan kör och musik, så kommer eventuella tillkortakommanden att höras väldigt mycket tydligare än när mixen är klar, även om det inte är någon autotune inblandad.

När det gäller vinnarbidraget så har Alexander Ryback skrivit en fritt tolkad egen text på engelska, och spelat in och lagt upp låten på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=FNd3tyY7CcA
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-05-15 13:15

darkg skrev:
PerStromgren skrev:Är det inte dags att sluta se på detta som en tävling? Det är ju bara en gigantisk underhållningsproduktion!

Tävlingsmomentet är ändå svårt underhållande, tycks det. Men jag vet! Ordna det så att det blir en myriad av olika priser. Specialpriser, tröstpriser, kalkoner, kartoffler, kanoner och kristallenhörningar; publikens special, jurygruppen forna deltagares statyett, förra årets vinnares glob, bästa framförande, mest glam, största trumman, lägsta nivån och årets oj oj oj, att dela ut! Med semi, kvarts, kvint och elementarfinaler, grupptalan och robinsonråd. Vetoknappar, mentometerpaneler och petimäterbås.

Inför varje tävling kan dessutom olika jurymedlemmar tävlas fram. Publikum kan rösta på vilka kategorier och kriterier som ska lyftas.

He he, påminner starkt om Hasse å Tage när Hasse kommer igång angående hur man kan(ev), få in TV2.
Lägger upp den för tredje gången å hoppas att någon orkar/ids se den . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2017-05-15 15:56

… även en vinst för icke-tok-mastring.

Bild

Tycker annars att de borde tvinga alla tävlande att göra sina alster kompatibla med R 128. Det är ju trots allt EBU som ordnar kalaset. :mrgreen:

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-15 16:58

Ni hörde väl hans lilla segertal också? :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-05-15 20:23

paa skrev:Jag tror att om man lyssnar på ljudet direkt från sångarens mick, utan kör och musik, så kommer eventuella tillkortakommanden att höras väldigt mycket tydligare än när mixen är klar, även om det inte är någon autotune inblandad.

När det gäller vinnarbidraget så har Alexander Ryback skrivit en fritt tolkad egen text på engelska, och spelat in och lagt upp låten på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=FNd3tyY7CcA

Förra året läckte spår med sång och bara sången ut på nån youtube kanal, kanalen verkar nedstängd men spåren går kanske att hitta ändå
http://wiwibloggs.com/2016/05/19/voices-listen-eurovision-2016-acts-without-backing/142343/

Jag kan inte med 100% säkerhet säga att autotune eller liknande inte användes på sången i årets final. Vad jag däremot vet är att i den svenska melodifestivalen har inte pluins av den typen använts. Det kan jag säga då jag varit involverad i produktionen och bla arbetet med att sätta upp scen, ljud och ljus

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-15 21:02

Tell skrev:Fjanten som dansade under omröstningen? Ja det var bara en del av produktionen som kändes pinsamt dåligt. Men "fjanten" gjorde åtminstone den här låten som för ~tio år sen nääästan vann. Jag tror det tillomed är enda gången jag röstat på nåt i den där tävlingen. Jag gillar när nån kommer med nåt sådär lagom ironiskt oseriöst till den där fjanttävlingen som tar sig själv alldeles för seriöst ;P

[ YouTube ]

Bara dåligt, detta bidrag.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2017-05-17 17:06

Sjölv hoppades jag på Polen:

Bild

Dels för hennes fina sångröst(er) men mest för ett sketafräckt namn...uttalas visst "Kasha-Mosh"...stämmer det Shifts?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-05-17 21:57

Tompa_39: I det närmaste perfekt utskrivet, i alla fall om "mosh" uttalas som på engelska!
2021 maj på Spotify

Föregående

Återgå till Musikstugan