Blir Spotify bättre med sänkt ljudnivå?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Blir Spotify bättre med sänkt ljudnivå?

Inläggav hifikg » 2017-05-25 01:35

Läser i bladet
http://www.expressen.se/dinapengar/tech/nu-sanker-spotify-ljudet/

Hjälper det? Är inte musiken söndermastrad redan innan den kommer till "spottan"?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Blir Spotify bättre med sänkt ljudnivå?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-25 07:31

Nej det påverkar inte existerande musik till att få bättre ljudkvalité, men det tar bort fördelen med hårt nivåkomprimerad musik. Förhoppningen är att detta kommer göra så att vi i framtiden får mer dynamiska produktioner.
Lite synd är dock att spotify la sig på -14 LUFS. Det är verkligen bättre än inget, men jag hade hoppats på att de skulle gå hela vägen och införa R128.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-25 21:45

"Enligt Production advice innebär förändringen att det inte spelar någon roll hur mycket man själv höjer eller sänker sin ljudanläggning – så fort ljudstyrkan når en viss nivå kommer streamingtjänsten att höja eller sänka den."

Haha vafan, läser man det där så låter det ju som att man spotify kommer sänka volymen så fort man höjer för mycket på sin stereo. :D Artikeln förklarar inte alls problemet med för hög volym i filerna och vad "Loudness War" handlar om. Men vad kan man förvänta sig av Expressen, dagissida är vad det är.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-25 21:50

AndreasArvidsson skrev:Nej det påverkar inte existerande musik till att få bättre ljudkvalité, men det tar bort fördelen med hårt nivåkomprimerad musik. Förhoppningen är att detta kommer göra så att vi i framtiden får mer dynamiska produktioner.
Lite synd är dock att spotify la sig på -14 LUFS. Det är verkligen bättre än inget, men jag hade hoppats på att de skulle gå hela vägen och införa R128.

Kan det måhända vara enklare att få acceptans på ett (förhoppningsvis) mellansteg? Tillvänjning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-05-25 22:02

Jaa... Vad ska man säga? Det är förstås så att om det var -11 dB förut och -14 dB nu så är det en utveckling i rätt riktning, och kanske är det så man måste göra. Jag undrar dock vad det gör med de inspelningar som ligger under -14 dB, man kan ju hoppas att de inte sätter igång med att trycka ihop dem om man slår på nivånormaliseringen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Musikstugan