synthmaterial

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

synthmaterial

Inläggav cameltoe » 2017-04-15 22:52

Här tänkte jag lägga upp lite fett synthmaterial. Och ni kan lägga upp grejer ni också.

ppg wave 360. den första wavetablesynthen. låter asbrutalt.

minimoog. kanske den bästa demon som finns. Beatles hade också minimoog men tyvärr var det ingen som visste hur den funkade.
men det gör den här killen... :)

1 oscillator av oberherheim sem, med en sequencer

demo av olika synthmoduler och hur dom låter, eurorackformatet.

demo av en lite speciell sequencer. Metropolis..
h
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: synthmaterial

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-18 23:43

Intellijel Metropolis var en intressant box. Verkar vara en del jobb att lära sig, men bra för improvisationer.

PPG låter ju supersnyggt. Det gör även senare versioner. Synd att "alla" tillverkare idag antingen gör klassiskt analoga eller digitala syntar som låtsas vara analoga med subtraktiv syntes. Jag skulle vilja ha något som Korg Wave Station, PPG 2x eller något i den stilen. Fast i mindre förpackning. Nord Lead 3 var också intressant.

Så kan man ju se på Fairlightens syntesmöjligheter att rita egna vågformer och övertons utvecklingar. Hade ju varit helt kanon på en PC. Eller Synclavierns FM-resyntesis. Men gör någon det? Nej...

Demo på Nord Wave, den synth som jag borde ha køpt:

https://www.youtube.com/watch?v=zthgF8SNmfU

Det tar 4,5 minuter innan det kommer lite ljud... 2 delars demo.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-19 20:08

Från dr.dk idag

"WIKIBEATS - PODCAST
PROGRAMINFO
Wikibeats podcast Episode 13 "Synthpop"
SENDT: , I DAG, START KL. 09:00 - SLUTTER 00:00
I starten af 70'erne udvikler Moog en synthesizer, som er til at betale for almindelige mennesker. I løbet af årtiet bliver den brugt mere og mere hyppigt og ved indgangen til 80'erne er den, den primære lydkilde i en ny progressiv bølge i poplandskabet. Navne som; Human League, Depeche Mode og Yazoo bringer den kolde og lidt fremtidsagtige lyd til tops på hitlisterne og gør den traditionelle guitar-, bas-, og trommebesætning gammeldags."

http://www.dr.dk/radio/ondemand/special-radio/wikibeats-podcast-episode-13-synthpop#!/
Shatterer of words

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-21 17:25

blev lite sugen på att köpa en wavetablemodul nu. Funderar på synth tech e350 eller vafan den nu heter och waldorf nw1. Måste läsa lite reviews först. vill ha en skitig opolerad rackare.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-21 21:44

cameltoe skrev:blev lite sugen på att köpa en wavetablemodul nu. Funderar på synth tech e350 eller vafan den nu heter och waldorf nw1. Måste läsa lite reviews först. vill ha en skitig opolerad rackare.

Jag skulle vilja ha en sådan här:

http://mutable-instruments.net/shruthi1

Tillverkas inte längre, men kan säkert köpas begagnad på Nätet. Jag har dock grejjor så det räcker och blir över och ska försöka sälja av lite. Mopho'n skall ut först. Shruthi1 verkar vara fruktansvärt trevlig och hade jag känt till den när jag köpte Mopho'n så hade jag köpt den istället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-21 21:56

Jag kan knappt bärga mig att få sätta fingrarna på en Deepmind 12 någonstans.... Rejält habegär efter alla videosnuttar om den...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-22 11:20

Nattlorden skrev:Jag kan knappt bärga mig att få sätta fingrarna på en Deepmind 12 någonstans.... Rejält habegär efter alla videosnuttar om den...

Köp en. Dom kostar inte så mycket.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-22 11:40

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:Jag kan knappt bärga mig att få sätta fingrarna på en Deepmind 12 någonstans.... Rejält habegär efter alla videosnuttar om den...

Köp en. Dom kostar inte så mycket.

Är 25 papp back efter dator och ny tv, finns inte ett öre över för lek här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 13:36

Max_Headroom skrev:
cameltoe skrev:blev lite sugen på att köpa en wavetablemodul nu. Funderar på synth tech e350 eller vafan den nu heter och waldorf nw1. Måste läsa lite reviews först. vill ha en skitig opolerad rackare.

Tillverkas inte längre, men kan säkert köpas begagnad på Nätet. Jag har dock grejjor så det räcker och blir över och ska försöka sälja av lite. Mopho'n skall ut först. Shruthi1 verkar vara fruktansvärt trevlig och hade jag känt till den när jag köpte Mopho'n så hade jag köpt den istället.

finns det inte kit att köpa? Sen har jag en känsla av att dom inte är så värst svåra att få tag på beggade. Jag tror dom fanns med ett gäng olika filter också.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-22 13:49

cameltoe skrev:
Max_Headroom skrev:

finns det inte kit att köpa? Sen har jag en känsla av att dom inte är så värst svåra att få tag på beggade. Jag tror dom fanns med ett gäng olika filter också.

Den fanns bara som kit, vill jag minnas. Med flera olika filterkort. Kitet är inte till salu längre, men det finns begagnade på eBay.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:09

Max_Headroom skrev:
cameltoe skrev:
Max_Headroom skrev:

Den fanns bara som kit, vill jag minnas. Med flera olika filterkort. Kitet är inte till salu längre, men det finns begagnade på eBay.

och troligtvis på muffwiggler och gearslutz. tror att det enklare där.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:11

vad är det som är dåligt med mophon? Är det för lite rattar? tråkigt ljud?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-22 14:28

cameltoe skrev:vad är det som är dåligt med mophon? Är det för lite rattar? tråkigt ljud?

Inget fel på den, men jag har för mycket prylar. En del måste bort.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:47

Max_Headroom skrev:
cameltoe skrev:vad är det som är dåligt med mophon? Är det för lite rattar? tråkigt ljud?

Inget fel på den, men jag har för mycket prylar. En del måste bort.

Jag vet hur det är.

Själv köpte jag direkt eurorack för att det skulle ta så liten plats som möjligt. och få så mycker variation som möjligt.
Jag har nu ca 3 rader moduler. ska köpa 2 till oscillatorer, 1 wavetable och 1 digital modcan fleroscillators i en. sen ett till filter. sen ska jag va nöjd ett tag.
då kan jag köra 1 del 3osc analog, 1 del wavetable och 1 del digital flerosc samtidigt. Jag har 2 sequencers (korg sq1/arturia beatstep, jag kan synka dom här också) till det, sen en kenton pro solo midi to cv för keyboard. sen en Roland tr-8 som också den är synkad.

i mitt system så är beatstep klockan, så kör jag den till ladik m260/m220 för split och multiplikation av midi cv divide/multi till sq1 (den här jobbar på halvtempo typ vad gäller tempo) och tr8. Beatstepen tar ingen sync in utan dator. så den blir master. Beatstepen är ett riktigt performanceinstrument.
Bilagor
synth.JPG
synth.JPG (1.31 MiB) Visad 2300 gånger
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 15:50

nu ska ni få höra på fan alltså. för nu ska jag ladda in spelistan från jobbet.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-05-17 19:48

har snöat in lite diodfilter nu. ska nog ha ett sånt. båda är typ kloner på ems filter från 70talet. låter jävla fett och elakt.

https://soundcloud.com/madrayken/a-102-vcs

~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-05-18 11:54

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2488

Möt världens första polyfona synt: Novachorden - instrumentet som lät som en hel orkester men var för krångligt att sköta.

Bild

Ingen ordvits idag-för Saag han före.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-06-02 21:04

Det finns en tråd på vintagesynth där en kille renoverar en novachord till nystatus. Och det är bland det mest brutala jag någonsin hört. Den låter så spöklikt.

Tydligen skall det va en riktigt genomtänkt konstruktion, där rören håller i evigheter. Ganska långt före sin tid.
~team klirrfaktor~

Återgå till Musikstugan