Hallå musikdetektiver

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Hallå musikdetektiver

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-06-04 01:25

Har ni hittat intressanta skivor efter komplicerade sökningar och pussel med info så vill jag gärna höra era historier.

Sedan slutet på 1997 och framåt har jag notoriskt sparat inspelningar digitalt, innan MP3 var det MP2 formatet.
Källan vara ofta FM-radio och enstaka fall AM på mellanvåg då radio Luxemburg hade starkaste sändaren i Europa.
En sådan spelning fastnade mitt intresse för och fascinerade med gitarrspelet, mottagningen var svajig med störande "sprakande".
Ur texten hörde jag "Dressed in white... little girl dreams taking you there" men sökningar på flera ställen (som alla använder Google advanced search ändå) gav resultat för "...little girl dreams taking of the veil".
Kunde sedan verifiera David Sylvian - Gone to Earth på YouTube från det som började med inspelade AM-sändning någonstans på 1980-talet.

CD'n David Sylvian - Gone to Earth är nu beställd hos Ginza, en skiva med 20 spår och en ny artist att bekanta sig med.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: Hallå musikdetektiver

Inläggav shifts » 2017-06-04 13:33

Kul trådidé och tillfredsställande fynd du gjort! Ska klura lite och se om jag kommer på något liknande i mitt eget samlande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-04 19:59

Kul! David Sylvian är en absolut favorit. Gillar du skiva 1 på Gone to Earth, ska du absolut kolla uppföljaren från 87 - Secrets of the Beehive. Kanske hans bästa, men hela katalogen är spännande. Det han gjort med Nine Horses och Rain Tree Crow är också värda att lyssna in. Och Japan förstås.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-06-04 22:07

Ja jag läste att David S hade koppling till gruppen Japan som jag redan uppskattar och blev därför glatt överraskad.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-06-05 18:32

Och fina låter "Forbidden Colours" som han gjorde med Riuichi Sakamoto. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2017-06-06 02:03

Minns att Sveriges Radio intervjuade Riuichi Sakamoto som spelat med YMO, tror favoritinstrumentet var piano.

En annan engelsk skiva jag sökt spelades i Eldorado, Quantum jump med Rupert Hine.
YouTube har videon till Lone Ranger.

Ginza säljer en remastrad version från 1976, konstigt tidigare sökningar av säljare misslyckades och CDON verkar ha litet urval av distributörer, Ginza är en skattkammare i jämförelse.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-06 17:10

Får man efterlysa?
För kanske 30 år sedan var det på teve ett brittisk punk-aktigt band som spelade en låt vars refräng innehöll frasen "I don't wanna know". De showade genom att slå sönder glasflaskor, som jag minns det mot en kundvagn men det är osäkert. Nån som känner igen vad det kan ha varit?

Edit: Hmm, undrar om jag blandar ihop saker? Jag tänker inte på det här:

Eh, edit, det var ju

Men slog de sönder flaskor? Jag är konfys. Tack för ordet
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Musikstugan