Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Varsågoda båda! Har gissat att det kan handlar om fasfel/-lek, men lustigt att du inte känner att den drar till vänster. Kan sådant upplevas olika?
Tarzan skrev:Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.
Jag tycker det låter som båda stämmorna jag hör kommer från vänster?
RogerJoensson skrev:Det är så brett att det i mycket känns typ motfasat och för tankarna till "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet" (om någon kommer ihåg den frasen).Där finns liksom inget i mitten, det mesta är överallt, men det är nog avsikten med soundet.
bootstrap skrev:Tarzan skrev:Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.
Hur är det med fasen när ljudfältet är separat för varje öra och kanal? interferens av ljudvågorna sker väl inte här (Så som det blir i vanlig stereo med vänste och höger kanal ur fas). Blir det interferens i hjärnan? Eller var det placebo. Jag har lyssnat på denna i lurar förut och aldrig tänkt på att det drar åt vänster men nu när jag lyssnade efter det så tyckte jag också att det drog mycket åt vänster men det upphörde när jag som du kollade ljudnivån mellan vänster och höger kanal.
Edit. Lyssnade lite mer på Familiar och det verkar som ett litet stycke står ut där vänster kanal verkar ha högre diskant eller möjligtvis mer information. Kan detta stämma eller hör jag i syne
bootstrap skrev:bootstrap skrev:Tarzan skrev:Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.
Hur är det med fasen när ljudfältet är separat för varje öra och kanal? interferens av ljudvågorna sker väl inte här (Så som det blir i vanlig stereo med vänste och höger kanal ur fas). Blir det interferens i hjärnan? Eller var det placebo. Jag har lyssnat på denna i lurar förut och aldrig tänkt på att det drar åt vänster men nu när jag lyssnade efter det så tyckte jag också att det drog mycket åt vänster men det upphörde när jag som du kollade ljudnivån mellan vänster och höger kanal.
Edit. Lyssnade lite mer på Familiar och det verkar som ett litet stycke står ut där vänster kanal verkar ha högre diskant eller möjligtvis mer information. Kan detta stämma eller hör jag i syne
Har du ändrat inlägget eller sov jag? Jag ser nu att det ser ut som jag skrivit rappakalja mot citeringen![]()
shifts skrev:Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.
sprudel skrev:shifts skrev:Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.
Jo, men visst ligger hon tillvänster på flera låtar men vad gör det?
Bill50x skrev:sprudel skrev:shifts skrev:Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.
Jo, men visst ligger hon tillvänster på flera låtar men vad gör det?
Exakt!
Men "bekymret" blir accentuerat när det inte låter som att hon står till vänster i en kontext (tex live i en konsertsal) utan att rösten kommer från en separat ljudbild överlagrad på resten. Då stämmer inte sammanhanget längre och den stackars hjärnan som ska tolka intrycken blir alldeles förvirrad.
/ B
bassman skrev:Tack! Fan vilket bra musiktips shift! Agnes Obel har jag helt å hållet bommat. Lyssnar på henne nu vid grillen. Skall ner i kryptan och granska mera
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster