Agnes Obel - Citizen of Glass: Bra skiva men något är knas.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Agnes Obel - Citizen of Glass: Bra skiva men något är knas.

Inläggav shifts » 2017-05-30 09:48

Lite inspirerad av Beatles-tråden tänkte jag är komma med ett nytt ämne att träta om, nämligen Agnes Obel's fantastiska album Citizen of Glass från förra året. Den kvalar nog nästan in på min topp tio från 2016. Men det är något konstigt med den, begriper mig inte riktigt på hur den är mixad/producerad.

Det som slår mig är hur hennes röst mest verkar vara placerad ordentligt till vänster i ljudbild. Samtidigt "läcker" röstmissljud då och då in i högerkanal väldigt långt ut åt sidan. Funderar om det är något fasfel som kommit med på inspelningen eller om det helt enkelt är avsiktligt gjort - rösten låter rätt "luftig".

Ni med kritiskt musiköra och med vana att bena i sådana här saker, lyssna gärna och säg vad ni tror pågår.

Hela skivan är ett smycke, men orkar ni inte med hela kan jag föreslå låtarna Familiar, Trojan Horses eller Golden Green. Alla tre är fina spår, men har den där defekten. Golden Green börjar med rösten smack i mitten, men längre in i låten ligger den återigen mer åt vänster.

Spotify: Agnes Obel - Citizen of Glass
Senast redigerad av shifts 2017-05-30 11:14, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Agnes Obel - Citizen of Glass: Bra skiva med något är kn

Inläggav Bill50x » 2017-05-30 10:23

Jag har gillat Agnes i åratal men just denna skiva har jag missat. De låtar jag hittills hört är rena mästerverk. Tack för tipset!

Men hos mig lutar det inte åt vänster, snarare handlar det om att rösten ligger ur fas. Dvs den ligger väldigt brett jämför med många andra /de flesta?) skivor. Som lekman skulle jag gissa en dubblering av rösten med liten förskjutning (ett vanligt trick att få rösten låta fylligare = ensak kan låta som en kör) tillsammans med att man fasvänt/fasförskjutit några av spåren och lagt dom i olika kanaler. Det verkar gjort även med instrumenten men där märks det inte lika mycket eftersom de ändå brukar panoreras ut rätt rejält.

Men som sagt, hos mig har jag ingen slagsida åt vänster på rösten. Eftersom jag inte hittat cd´n på nätet är det Spotifys version jag utgått från.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-30 10:28

Tack för ett fint musiktips, det skall lyssnas vidare på senare utan någon som helst tveksamhet! (Påminner mig på något sätt om saker från andra personliga favoriter som Cassell Webb och Sarah McLachlan.)

Jag hör inget (ännu) som jag skulle klassa som annat än högst medvetet. Håller med Bill här.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-05-30 10:36

Varsågoda båda! Har gissat att det kan handlar om fasfel/-lek, men lustigt att du inte känner att den drar till vänster. Kan sådant upplevas olika? Tycker det upplevs lika på Spotify-versionen och den 24 bit FLAC-version jag har (köpt via Bandcamp).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-30 10:41

shifts skrev:Varsågoda båda! Har gissat att det kan handlar om fasfel/-lek, men lustigt att du inte känner att den drar till vänster. Kan sådant upplevas olika?

Jag hörde mer än en stämma på olika placeringar, visst var där en som låg till vänster. Så det beror kanske på hur tydligt man löser upp de olika lagren?

Sån't kan skilja rätt mycket mellan olika utrustningar, minns första gången jag sprang på en högtalare som tydligt pekade ut en dubblering av stämma på ett specifikt ställe i Loreena McKennitts 'Full Circle' (tror jag det var) över ett par Wijk Wizard Signature.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-30 10:51

Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.

Jag tycker det låter som båda stämmorna jag hör kommer från vänster?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-05-30 12:18

Tarzan skrev:Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.

Hur är det med fasen när ljudfältet är separat för varje öra och kanal? interferens av ljudvågorna sker väl inte här (Så som det blir i vanlig stereo med vänste och höger kanal ur fas). Blir det interferens i hjärnan? Eller var det placebo. Jag har lyssnat på denna i lurar förut och aldrig tänkt på att det drar åt vänster men nu när jag lyssnade efter det så tyckte jag också att det drog mycket åt vänster men det upphörde när jag som du kollade ljudnivån mellan vänster och höger kanal.

Edit. Lyssnade lite mer på Familiar och det verkar som ett litet stycke står ut där vänster kanal verkar ha högre diskant eller möjligtvis mer information. Kan detta stämma eller hör jag i syne :D

Användarvisningsbild
thiel

Re: Agnes Obel - Citizen of Glass: Bra skiva men något är kn

Inläggav thiel » 2017-05-30 12:48

Höger och vänster kanal behöver byta plats till att börja med

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-30 13:22

Det ligger som lager med stillastående flanger/kamfilter över bla rösterna.
Jag gissar på att man fläskat på med reverb och sedan stereobreddat (eller fläskat på fett med dominerande reverb som redan låter på det viset), kanske har man även fördröjt ena kanalen på rösten för att skapa bredd. Även jag upplever att rösten tenderar att komma från vänster i attakerna, kanske att den kommer lite före därifrån och att positionen blir instabil i röran av tidsskillnader och komprimering som omväxlande dominerar. Det är så brett att det i mycket känns typ motfasat och för tankarna till "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet" (om någon kommer ihåg den frasen). :) Där finns liksom inget i mitten, det mesta är överallt, men det är nog avsikten med soundet. Det låter rätt konstigt, tycker jag (med det mer naturliga som referens).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-05-30 13:44

RogerJoensson skrev:Det är så brett att det i mycket känns typ motfasat och för tankarna till "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet" (om någon kommer ihåg den frasen). :) Där finns liksom inget i mitten, det mesta är överallt, men det är nog avsikten med soundet.

Jag tänkte precis samma sak när jag lyssnade :D

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-05-30 14:10

Är väldigt tolerant mot hårt processade ljud, men när det känns obalanserat gentemot en tänkt mitt känns det bara synd, det tar så mycket fokus från resten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-30 21:19

Blev osäker på om jag hade den skivan och fick bege mig ner i lyssningsrummet och visst har jag den. Köper allt av Obel, så det är som det ska. Och jag håller med om att rösten tippar lite till vänster, men jag glömmer det snabbt och försvinner in i musiken. Hur är det möjligt att något "konstgjort" kan låta och vara så bra? Åker genast in på min tio-i-topp lista (jag kanske inte är ensam om att ha hundratals verk på en sådan?).

Tack för påminnelsen!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-31 06:39

Agnes Obel är en pärla. Ska lyssna på albumet och återkommer om intrycket. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-05-31 08:31

bootstrap skrev:
Tarzan skrev:Jag som bara lyssnat med hörlurar än så länge tycker att rösten drar väldigt mycket till vänster. Men lyssnar jag med ett öra i taget så låter det ungefär lika starkt vilket tyder på att det har med fas att göra. Typ en monoinspelning av rösten som ligger några ms fördröjt i höger kanal jämfört med vänster. Att man hör /k/, /t/ /p/ till höger också får mig att tro att fördröjningen är tillräckligt lång för att mer transienta ljud ska uppfattas som två separata ljud, kanske? Jag tycker det hörs tydligast på It's Happening Again av de jag lyssnat på hittills.

Hur är det med fasen när ljudfältet är separat för varje öra och kanal? interferens av ljudvågorna sker väl inte här (Så som det blir i vanlig stereo med vänste och höger kanal ur fas). Blir det interferens i hjärnan? Eller var det placebo. Jag har lyssnat på denna i lurar förut och aldrig tänkt på att det drar åt vänster men nu när jag lyssnade efter det så tyckte jag också att det drog mycket åt vänster men det upphörde när jag som du kollade ljudnivån mellan vänster och höger kanal.

Edit. Lyssnade lite mer på Familiar och det verkar som ett litet stycke står ut där vänster kanal verkar ha högre diskant eller möjligtvis mer information. Kan detta stämma eller hör jag i syne :D

Har du ändrat inlägget eller sov jag? Jag ser nu att det ser ut som jag skrivit rappakalja mot citeringen :D :oops:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-05-31 09:06

bootstrap skrev:
bootstrap skrev:

Har du ändrat inlägget eller sov jag? Jag ser nu att det ser ut som jag skrivit rappakalja mot citeringen :D :oops:

Ja, antingen sov du när du skrev eller sov jag när jag redigerade. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-05-31 22:57

Jag tycker det är skönt mixat, lite sagoväsen över det hela där hennes röst vandrar runt i ljudbilden. Låten Mary är ju centrerad röstmässigt. Flygeln är ju också fixad att ligga med en lite matta över sig i bakgrunden. De har ett mål med sitt sound och har ansträngt sig. Skön musik från Agnes, igen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-01 10:57

Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-01 15:09

shifts skrev:Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.

Jo, men visst ligger hon tillvänster på flera låtar men vad gör det?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-01 15:24

sprudel skrev:
shifts skrev:Vi verkar alla (?) vara överens om att det är ett bra album, men vi störs olika mycket av effekterna på sången. Har lyssnat massor med skivan men aldrig tänkt på rösten i slagsida. Tyvärr har jag väldigt svårt att ohöra det nu.

Exakt!
Men "bekymret" blir accentuerat när det inte låter som att hon står till vänster i en kontext (tex live i en konsertsal) utan att rösten kommer från en separat ljudbild överlagrad på resten. Då stämmer inte sammanhanget längre och den stackars hjärnan som ska tolka intrycken blir alldeles förvirrad.

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2017-06-01 15:46

Har lyssnat flera gånger med hörlurar och störs inte alls av ljudbilden. Visst, lite vänster och kanske uppifrån, men juste sound.

Och väldigt bra musik; tack för tipset! Jag tycker mig höra fragment som påminner om TV-serier lite här och var, till exempel
första spårets glissande cello som träffar den danska serien "Bedrag" rätt bra.

Killens (killarnas?) sångpålägg i "Familiar" från tex 1:20 och framåt är enastående vackert!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-03 07:13

Bill50x skrev:
sprudel skrev:

Exakt!
Men "bekymret" blir accentuerat när det inte låter som att hon står till vänster i en kontext (tex live i en konsertsal) utan att rösten kommer från en separat ljudbild överlagrad på resten. Då stämmer inte sammanhanget längre och den stackars hjärnan som ska tolka intrycken blir alldeles förvirrad.

/ B

Kul att du skriver så, blev nästan lite yr, och det var inte vinet. Eller? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-06-03 17:48

Tack! Fan vilket bra musiktips shift! Agnes Obel har jag helt å hållet bommat. Lyssnar på henne nu vid grillen. Skall ner i kryptan och granska mera :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-03 19:19

bassman skrev:Tack! Fan vilket bra musiktips shift! Agnes Obel har jag helt å hållet bommat. Lyssnar på henne nu vid grillen. Skall ner i kryptan och granska mera :-)

+1. Tack för tipset shifts! Hon har gått varm i lurarna i veckan och nu har jag precis laddat hem filerna till min NAS. Och jag håller med om att hennes röst på Citizen of Glass är "spännande" mixad. Kul att följa funderingarna om hur man kan uppnå de effekterna från er som vet något om musikproduktion.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-03 20:14

Den där skivan har snurrat (eller bitarna har strömmat då) ett varv till idag. Tänk att den är så bra, vänstervriden eller ej :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 07:35

Köpte CD:n igår. Ska bli spännande att lyssna rent istället för Spotify.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 09:48

Kul! Hade du däremot köpt den via Bandcamp hade du fått en 24 bit-version "gratis", men det är kanske dumt att påtala så här i efterhand.

Det där du skriver med "lyssna rent istället för Spotify" är intressant och jag såg tråden du startade om det. Ska ta mig dit och posta där.
2021 maj på Spotify

Hamster

Inläggav Hamster » 2017-06-06 18:56

Shifts: Upplever du samma vänsterkantring på bandcamp filen du köpte? Ja, jag hör det i Spotify, och får "fas-knas känslor" av det, men kan nog inte känna mig mer specifik än så.
/tomas j

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 19:08

Ja, definitivt på Bandcamp-versionen.
2021 maj på Spotify

Återgå till Musikstugan