Ni vet nog vad jag menar
I morgon visas "Amadeus - Director´s Cut" på SVT1 21.15, inte helt sanningsenlig visserligen, men han trodde faktiskt själv att han hade blivit förgiftad, så den är kanske inte så långsökt ändå........
Vh
Moderator: Redaktörer
BACH skrev:En del var bra, men annat var ju rena slakten, och då menar jag verkligen slakt![]()
Dom lyckades totalförstöra en pianosonat exempelvis (turkisk marsch), med en flöjtspelande galning som gjorde musiken till skit.
Det där var inte Mozart, det var skräp!
Bara för att några galningar skulle spela märkvärdiga.
Vh
berma skrev:BACH skrev:En del var bra, men annat var ju rena slakten, och då menar jag verkligen slakt![]()
Dom lyckades totalförstöra en pianosonat exempelvis (turkisk marsch), med en flöjtspelande galning som gjorde musiken till skit.
Det där var inte Mozart, det var skräp!
Bara för att några galningar skulle spela märkvärdiga.
Vh
Nja, satt också och tittade på en del konserter, ....
... och jag tyckte nog att den där "crossover konserten" (eller vad den kallades) var den som var roligast![]()
Det kännetecknades av spelglädje, vilket inte alltid är så vanligt när det gäller klassisk musik. Det känns ofta, inte alltid, som om den musiken har stelnat i sin form.
Kan ibland behövas en galning som Ian Andersson för att få liv i musiken, han spelade fö. BACH !
mvh.
berma skrev:Det jag tyckte var bra var nog första låten, Violinkonsert nr 5, A-dur (K. 219), sista satsen med något slags turkiskt tema.
Den spelades på ett sätt som jag kan tänka mig skulla ha uppskattats också på Mozarts tid. Det finns ju ställen där violinisten ges tillfälle att improvisera (kadens?), vilket den här killen också gjorde på ett uppfriskande sätt. Mozart var ju själv vad jag förstår en duktig improvisatör, och på hans tid förväntades väl att man skulle improvisera en hel del.![]()
mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster