För 250 år sedan............

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BACH

För 250 år sedan............

Inläggav BACH » 2006-01-27 13:25

Bild

Ni vet nog vad jag menar 8)

I morgon visas "Amadeus - Director´s Cut" på SVT1 21.15, inte helt sanningsenlig visserligen, men han trodde faktiskt själv att han hade blivit förgiftad, så den är kanske inte så långsökt ändå........

Vh :P
Senast redigerad av BACH 2006-01-27 13:29, redigerad totalt 1 gång.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-27 13:55

Även om man tar förgiftningen som en vandringssägen så är filmen en härlig fest i bild och ljud. Har den på DVD och har sett den ca 7-8 ggr 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-01-27 14:13

Helt sant, jag har också sett den ett antal gånger, jag vet inte hur många faktiskt, kanske inte helt förvånande :wink:

Men jag ser det inte som omöjligt att någon skulle ha kunnat vilja skada honom av avundsjuka, :evil: även om det absolut inte behöver ha varit så.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-28 14:58

I går morse visades "In search for Mozart" och eftersom jag råkade vara hemma med förkylning såg jag den. Mycket bra film som ger en sannare bild av Mozart än Schaeffers pjäs och Formans film, som naturligtvis är vädigt bra som dramatiska konstverk men som andra konstverk skapar sin egen sanning. Kul med filmen var bl a intervjuerna med dirigenter och musikanter och de små klippen med väldigt fina framträdanden med Mozarts musik.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-01-28 21:00

Den såg jag tyvärr inte. :(

Jag satt uppe sent i går och såg på konserter.

En del var bra, men annat var ju rena slakten, och då menar jag verkligen slakt :evil:

Dom lyckades totalförstöra en pianosonat exempelvis (turkisk marsch), med en flöjtspelande galning som gjorde musiken till skit.

Det där var inte Mozart, det var skräp!

Bara för att några galningar skulle spela märkvärdiga.

Nåja, SVT1 21.15 i kväll, Amadeus - director's cut.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-01-29 00:16

BACH skrev:En del var bra, men annat var ju rena slakten, och då menar jag verkligen slakt :evil:

Dom lyckades totalförstöra en pianosonat exempelvis (turkisk marsch), med en flöjtspelande galning som gjorde musiken till skit.

Nja, satt också och tittade på en del konserter, ....
... och jag tyckte nog att den där "crossover konserten" (eller vad den kallades) var den som var roligast :!:

Det kännetecknades av spelglädje, vilket inte alltid är så vanligt när det gäller klassisk musik. Det känns ofta, inte alltid, som om den musiken har stelnat i sin form.

Kan ibland behövas en galning som Ian Andersson för att få liv i musiken, han spelade fö. BACH !

mvh.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-01-29 11:05

I fredags kväll betvang jag förkylingen och gick och hörde Mozart spelas på födelsedagskonsert i Adolf Fredriks kyrka här i Stockholm. Musikanter ställde upp gratis och det var fri entre. Vi var där ett par timmar och hörde först Pöntinen spela sonat i A-moll, expressivt och kraftfullt, sedan en pianist vid namn Inese Klotina sonat i C-dur lite mer lyriskt och innerligt men ändå kraftfullt, mycket bra spelat, och sen avslutade Pöntinen sessionen med fantasi i C-moll, också mycket bra.

Sen kunde man gå ut och köpa kaffe och Mozartkulor och efter det kom "födelsedagsorkestern" in, mest unga musiker, och ackompanjerade Jeanette Köhn i "Exultate, Jubilate". Ett helt underbart framförande, hon har en kanske lite svag men mycket ren och uttrycksfull sopran med viss dramatik och orkestern spelade lysande. Publiken var hänförd. Därefter spelades klarinettkonserten i A-dur på basettklarinett med alla de låga tonerna. Detta är utomordentligt vacker musik och orkerster och solist förmedlade det åter med glans.

En härlig musikupplevelse och en publik som var hänförd. Inte en hostning på två timmar! Det är annat än konserthuspubliken som sitter och hostar och halvsover.

Kvällströttheten gjorde att vi missade det sista framförandet som skulle bli Jupitersynfonin, det var bortåt midnatt och dags att gå hem och sussa.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-01 16:44

berma skrev:
BACH skrev:En del var bra, men annat var ju rena slakten, och då menar jag verkligen slakt :evil:

Nja, satt också och tittade på en del konserter, ....
... och jag tyckte nog att den där "crossover konserten" (eller vad den kallades) var den som var roligast :!:

Det kännetecknades av spelglädje, vilket inte alltid är så vanligt när det gäller klassisk musik. Det känns ofta, inte alltid, som om den musiken har stelnat i sin form.

Kan ibland behövas en galning som Ian Andersson för att få liv i musiken, han spelade fö. BACH !

mvh.

OK, jag kanske uttryckte mig lite slarvigt :oops:

Om nu någon gillade det, så är det självklart bra, man kan ju inte tala om för andra vad de skall gilla att lyssna på. :wink:

Men jag personligen tyckte att de förvrängde musiken så mycket att det inte längre var Mozart, för att inte tala om då han spelade Bach förstås, det var ännu konstigare tyckte jag, om man nu ville påstå att det var Mozart alltså. :wink:

Det är förstås bra med spelglädje, men jag tycker inte man skall göra om musiken totalt för det, då kan man väl lika gärna hitta på något själv i stället. 8)

Vh :)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2006-02-02 00:22

Det jag tyckte var bra var nog första låten, Violinkonsert nr 5, A-dur (K. 219), sista satsen med något slags turkiskt tema.

Den spelades på ett sätt som jag kan tänka mig skulla ha uppskattats också på Mozarts tid. Det finns ju ställen där violinisten ges tillfälle att improvisera (kadens?), vilket den här killen också gjorde på ett uppfriskande sätt. Mozart var ju själv vad jag förstår en duktig improvisatör, och på hans tid förväntades väl att man skulle improvisera en hel del. :D

Nu för tiden är ju ofta ”improvisationerna” notsatta också, dvs.att man spelar någon annans improvisation, bara för att man inte vågar eller förmår själv. Det blir ju liksom så mycket stelare då.

Senare på natten spelades den igen, då mer traditionellt och mycket tråkigare. :cry:

mvh

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-02 15:42

Ärligt talat så minns jag inte exakt allt vad jag lyssnade på under kvällen. :oops:

Jag vet att jag hörde violinkonserten du pratar om, men jag är osäker på när.

Jag såg nämligen inte allt, och det var ju ganska mycket också.

Det jag minns är att killen som spelade violinkonserten var klädd i svart med en röd näsduk i fickan, om nu det säger nå't. :?

Tidigare under dagen så hörde jag konserten med Daniel Barenboim som dirigent, den som sändes från Ramallah.

Den var bra tyckte jag. :P

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2006-02-03 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-02 16:01

berma skrev:Det jag tyckte var bra var nog första låten, Violinkonsert nr 5, A-dur (K. 219), sista satsen med något slags turkiskt tema.

Den spelades på ett sätt som jag kan tänka mig skulla ha uppskattats också på Mozarts tid. Det finns ju ställen där violinisten ges tillfälle att improvisera (kadens?), vilket den här killen också gjorde på ett uppfriskande sätt. Mozart var ju själv vad jag förstår en duktig improvisatör, och på hans tid förväntades väl att man skulle improvisera en hel del. :D
mvh

Jag uppskattade också den första låten dom spelade, flöjtisten och soloviolinisten från Spanien eller från Italien kanske hon var, (spelade uttrycksfullt och bra i alla fall), och musiken kom till liv på ett utmärkt sätt, som den ibland kan göra i sina bästa stunder, oavsett genre.
De två sångerskorna som kom sen, en jazz och en opera fick inte till någon symbios som funkade på mig i alla fall.
Så kan man (jag) tycka.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Musikstugan