Alltså, den är snart 60 år gammal och låter bättre än det mesta som är släppt den sista 10-årsperioden. Egentligen är det bedrövligt, å andra sidan har man något att glädjas åt.

/ B
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Även liveinspelningarna med Harry Belafonte i Carnegie Hall från 1959 och 1961 är osannnolikt bra, jag har dem bl.a på tidiga vinylutgåvor, den ena i både mono och stereo, men de är båda uppenbart basfattiga. Jag måste höja basen ca. 10 dB för att de klangligt ska låta likt sentida digitala om-mastringar.
Är Belafonte sings the blues också i stereo?
hifikg skrev:. Lirar på världens bästa engelska högtalare i afton, de kanske luras.
Duke Ellington And His Orchestra, Ellington*, Strayhorn*, Tchaikovsky* – The Nutcracker Suite
Label: Philips – 847 048 BY, Philips – SBBL 594, Philips – 847048BY, Philips – SBBL.594
Format: Vinyl, LP, Album, Stereo
Country: UK
Released: 1960
Genre: Jazz, Classical
lennartj skrev:På den tiden tror jag att man ansåg sig ha råd att lägga ner mycket mer tid på repetitioner och att inspelningsteknikerna hade mycket mer att säga till om, både beträffande musikernas inbördes placering och de relativt få mikrofonernas.
Dessutom var ju de rörbestyckade stereomixerborden alldeles nya och fräscha då och rören likaså.
Än idag går det ju att uppbringa NOS-rör från 1950-60 talen som de riktiga nördarna är beredda att betala fantasisummor för.
Bill50x skrev:lennartj skrev:På den tiden tror jag att man ansåg sig ha råd att lägga ner mycket mer tid på repetitioner och att inspelningsteknikerna hade mycket mer att säga till om, både beträffande musikernas inbördes placering och de relativt få mikrofonernas.
Dessutom var ju de rörbestyckade stereomixerborden alldeles nya och fräscha då och rören likaså.
Än idag går det ju att uppbringa NOS-rör från 1950-60 talen som de riktiga nördarna är beredda att betala fantasisummor för.
Jag gissar också att det fanns en annan inställning till ljudproduktion då. Man ville helt enkelt återge den ursprungliga händelsen så bra det gick.
PerStromgren skrev:Ursprunglig? Jojo... Lyssna på reverben i "In the Evening, Mama"! Dom kunde allt få till det då också!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Ursprunglig? Jojo... Lyssna på reverben i "In the Evening, Mama"! Dom kunde allt få till det då också!
Jo, eko var väl bland de första trixen man gav sig på. Antingen via en bandspelare med flera avspelningshuvuden i rad efter inspelningshuvudet. Då kunde man styra ekot ganska bra. Eller så byggde man en "hisstrumma" på ett par våningar och satte en högtalare i ena änden och en mikrofon i den andra.
Men, man ville få det låta verkligt, det är min poäng. Att man sedan inte alltid lyckades är en annan sak.
Red Norvo Quintet är en annan grupp som spelades in på nyårsafton 1959 med en 3-kanalsbandspelare, ett hemmabygge med rör. Det låter också helt fantastiskt med STOR dynamik. Lite rund i botten men det stör inte. Har inte du fått den av mig förresten?
PerStromgren skrev:Den var nog inte den inspelningen, för det är väl med Frank SInatra?Bill50x skrev:Red Norvo Quintet är en annan grupp som spelades in på nyårsafton 1959 med en 3-kanalsbandspelare, ett hemmabygge med rör. Det låter också helt fantastiskt med STOR dynamik. Lite rund i botten men det stör inte. Har inte du fått den av mig förresten?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Den var nog inte den inspelningen, för det är väl med Frank SInatra?Bill50x skrev:Red Norvo Quintet är en annan grupp som spelades in på nyårsafton 1959 med en 3-kanalsbandspelare, ett hemmabygge med rör. Det låter också helt fantastiskt med STOR dynamik. Lite rund i botten men det stör inte. Har inte du fått den av mig förresten?
Nej nej nej. Du har den uppenbarligen inte... fast nu har du
NisseGandhi skrev:Jag hittade Harry Belafonte - Excerpts from the Belafonte Carnegie Hall Concert
på loppis idag för 15:-.
Skapligt skick, låter riktigt hyfsat.
På skivan står
någon som vet
om detta är någon speciell inspelnings teknik, eller bara
marknadsförings mumbo jumbo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster