Robyn - Honey

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
idea
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2010-12-14
Ort: Gbg

Re: Robyn - Honey

Inläggav idea » 2018-11-13 22:48

Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Robyn - Honey

Inläggav petersteindl » 2018-11-13 22:55

idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Japp. Självklart. Det är nedärvt och ligger i kromosomer och DNA.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-13 23:49

idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Så gick det som det gick för honom...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Robyn - Honey

Inläggav Ted_B » 2018-11-14 01:04

idea skrev:är det för att hon är kvinna??

Löjligt.

Topicen är Robyn men det gäller alla produktioner som är dåliga.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-14 10:03

Somliga verkar inte bry sig om ljudkvalitet och musikaliskt, hur man nu ska höra det, kanske det är ett riktigt bra album

https://www.svt.se/kultur/musik/musikrecension-robyns-comeback-ar-ett-bedovande-vackert-masterverk
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-14 10:18

Jag håller med om att skivan tyvärr inte har bra ljudkvalité. Jag tycker nog att det fungerar att lyssna på den ändå på jobbet och i mina lurar i mobilen (Sennheiser HD25II). Visst hade det varit ännu roligare, bättre och trevligare om skivan haft supreb ljudkvalité och den hade blivit en skiva att ta fram på demostunder, men det kommer inte att hända. Är bra att konstruktivt kritisera rådande "mastringskultur" och förhoppningsvis kanske det ändrar på något framöver?

Sen tror jag att många som inte är hifi-nördar inte bryr sig lika mycket och inte alls hör problemet på samma sätt. Uppenbarligen inte, annars hade det väl nämnts i fler recensioner och i andra artiklar. Jag själv har också album från ungdomen och innan jag blev hifi-nörd, som jag tycker är skitbra! Men ljudkvalitén är mycket bristande. Jag tänkte inte på det eller hörde inte problemet på den tiden helt enkelt.

Skivan får 4/5 i betyg från mig så här långt, musikaliskt alltså. :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Robyn - Honey

Inläggav PekkaJohansson » 2018-11-14 10:34

Vi vet inte hur många som tiger och knyter näven i byxfickan. Jag känner flera personer utanför hifi-hobbykretsen som är upprörda över den allt sämre ljudkvaliteten på skivorna och på konsert. Vi ska alltså inte låta oss luras att skräpet accepteras hos den breda massan. Vad som är svårförståeligt är att människor som arbetar med musik, till exempel recensenter, tycks vara oförmögna att höra hur illa det låter. Jag har sett ett par kritiska omnämnanden av dåligt konsertljud men inte mer.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-14 10:41

Du har en poäng! Men svårt att veta hur många som är nöjda också? :wink:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-14 10:48

Recensenterna borde yttra sig om ljudkvalitet också, det skulle kunna påverka producenterna. Att vi sitter i ett obskyrt forum och utgjuter oss hjälper nog föga, tyvärr. En gång har jag fått svar från Sony på alla klagomål jag framfört. Jag försöker undvika att betala för deras crap, men de har så många bolag att det är lätt att missa och emellanåt misslyckas de med att misslyckas och då kan det bli riktigt bra. T ex "Mitt Dumma Jag" med Bo Sundström. Robyn använder väl inte Sony antar jag, hon har väl eget skivbolag och ändå...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-14 10:48

hifikg skrev:
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Så gick det som det gick för honom...


Han avled på grund av bristande ljudkvalité? 8O
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-14 10:49

hifikg skrev:Recensenterna borde yttra sig om ljudkvalitet också, det skulle kunna påverka producenterna.


Absolut, det är väl en jättebra idé! Det brukar nämnas på konsert tycker jag, eller gjorde i alla fall förr. Åtminstone om det var dåligt ljud så att säga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Robyn - Honey

Inläggav Ted_B » 2018-11-14 11:11

Ja, som jag skrev tidigare i tråden:

Ted_B skrev:En recension där skivan gillas, men lyssnar han inte på hur produktionen låter?
https://www.svt.se/kultur/musik/musikre ... masterverk


Det är ju verkligen konstigt att det inte uppmärksammas i recensionerna hur dåligt ljud det är på skivor nuförtiden.
Kanske lyssnar de i lurar eller genom datorhögtalarna bara och då maskeras det dåliga ljudet något, själv tycker jag att det faktiskt inte är lika besvärande dåligt med nivåhöjt och komprimerat material när jag lyssnar i mina inear-lurar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-11-14 11:19

hifikg skrev:
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Så gick det som det gick för honom...


Uuhh! 8O
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-14 11:43

Ted_B skrev:Ja, som jag skrev tidigare i tråden:

Ted_B skrev:En recension där skivan gillas, men lyssnar han inte på hur produktionen låter?
https://www.svt.se/kultur/musik/musikre ... masterverk


Det är ju verkligen konstigt att det inte uppmärksammas i recensionerna hur dåligt ljud det är på skivor nuförtiden.
Kanske lyssnar de i lurar eller genom datorhögtalarna bara och då maskeras det dåliga ljudet något, själv tycker jag att det faktiskt inte är lika besvärande dåligt med nivåhöjt och komprimerat material när jag lyssnar i mina inear-lurar.


Så är det nog, på jobbet just nu plågas jag inte nämnvärt av det. Sen spelar jag väldigt lågt med och på datorhögtalare :?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Robyn - Honey

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-14 12:16

idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Ren spekulation, men jag tror att artisterna bara lyssnar på den färdiga mixen (i studion?) och väldigt sällan på den master som vi musik-konsumenter "plågas" med.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-14 13:40

ottovonkopp skrev:
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??


Ren spekulation, men jag tror att artisterna bara lyssnar på den färdiga mixen (i studion?) och väldigt sällan på den master som vi musik-konsumenter "plågas" med.


Det finns mastering-studios där man har möjlighet att sitta med men jag tror det är ovanligt och det brukar kosta mer.
De flesta jobbar nog på det sättet att de skickar ut ett färdigt exempel för att få ett godkännande från kund, sedan färdigställs arbetet om kunden är nöjd med resultatet.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Robyn - Honey

Inläggav jockewe » 2018-11-15 01:00

Jag måste vara lite oPK. Har lyssnat ca 20 ggr på Honey (köpt på iTunes) både i bilen och i lurar (mest) och ... smaken är som baken ... Jag tycker hela albumet är rörande, en mix av allvarligt och barnsligt och jag tröttnar bara inte på det! Kan det vara så att när man fäster sig vid ljudet/soundet så kanske man inte fallit för musiken?

Mitt perspektiv var mer "fan att hon gillar de där baklänges stråkljuden på synth fortfarande" än att jag ens tänkt på ev. ljudkvalitet i stort.

Är inte det här precis Robyns sound?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Robyn - Honey

Inläggav hifikg » 2018-11-15 01:54

jockewe skrev:Jag måste vara lite oPK. Har lyssnat ca 20 ggr på Honey (köpt på iTunes) både i bilen och i lurar (mest) och ... smaken är som baken ... Jag tycker hela albumet är rörande, en mix av allvarligt och barnsligt och jag tröttnar bara inte på det! Kan det vara så att när man fäster sig vid ljudet/soundet så kanske man inte fallit för musiken?

Mitt perspektiv var mer "fan att hon gillar de där baklänges stråkljuden på synth fortfarande" än att jag ens tänkt på ev. ljudkvalitet i stort.

Är inte det här precis Robyns sound?


Du kanske ingår i målgruppen :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Robyn - Honey

Inläggav Belker » 2018-11-15 07:45

Till skillnad från 99% av Faktiskt. :wink:
Obs, ingen värdering där, bara ett konstaterande. När skivan skulle släppas skulle Robyn ha en hemlig releasefestspelning. Jag ville väldigt, väldigt gärna gå på den. Sen visade det sig att enda sättet att få biljetter som vanlig dödlig var att lägga sjukt mycket tid på ett larvigt mobilspel. Då tänkte jag att, ok, jag är inte målgruppen, de vill inte ha mig där. Tråkigt men begripligt, hon behöver väl en ny fan base efter alla år som gått. Lite surt sen att det ända bara var medelålders branschfolk på spelningen, men jag är inte bitter, nä....Får bli Israel Nash på Debaser ikväll. Där är jag målgrupp! Förhoppningsvis är ljudet bättre än på hans korvmastrade skivor.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-11-15 08:10

jockewe skrev:Jag måste vara lite oPK. Har lyssnat ca 20 ggr på Honey (köpt på iTunes) både i bilen och i lurar (mest) och ... smaken är som baken ... Jag tycker hela albumet är rörande, en mix av allvarligt och barnsligt och jag tröttnar bara inte på det! Kan det vara så att när man fäster sig vid ljudet/soundet så kanske man inte fallit för musiken?

Mitt perspektiv var mer "fan att hon gillar de där baklänges stråkljuden på synth fortfarande" än att jag ens tänkt på ev. ljudkvalitet i stort.

Är inte det här precis Robyns sound?


Skivan gick några gånger igår kväll. Skön musik hon gör, basen ser hon nog som ett konstnärligt uttryck?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-15 09:54

Belker skrev:Till skillnad från 99% av Faktiskt. :wink:
Obs, ingen värdering där, bara ett konstaterande. När skivan skulle släppas skulle Robyn ha en hemlig releasefestspelning. Jag ville väldigt, väldigt gärna gå på den. Sen visade det sig att enda sättet att få biljetter som vanlig dödlig var att lägga sjukt mycket tid på ett larvigt mobilspel. Då tänkte jag att, ok, jag är inte målgruppen, de vill inte ha mig där. Tråkigt men begripligt, hon behöver väl en ny fan base efter alla år som gått. Lite surt sen att det ända bara var medelålders branschfolk på spelningen, men jag är inte bitter, nä....Får bli Israel Nash på Debaser ikväll. Där är jag målgrupp! Förhoppningsvis är ljudet bättre än på hans korvmastrade skivor.


Jag hoppas att Robyn gör exakt den musik hon själv vill göra men när marknadsmaskinerna börjar rulla runt musik/musiker blir jag lätt illamående.
Meningar som ”behöver en ny fan base” och ”inte längre målgruppen” låter väldigt ytligt. Hoppas bara inte Robyn själv har haft sådana tankar när hon skapade musiken.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Robyn - Honey

Inläggav Morello » 2018-11-15 10:40

Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Robyn - Honey

Inläggav darkg » 2018-11-15 10:59

För egen del verkar jag lyckligtvis inte vara så känslig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Robyn - Honey

Inläggav sprudel » 2018-11-15 11:55

Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?


Äh! Två helt olika sysselsättningar. Inga större problem med pumpningarna förutom tryck i öronen. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Robyn - Honey

Inläggav ottovonkopp » 2018-11-15 12:58

Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?


Ja, det gör ont ända in i själen. Just nu spelar frugan någon duett med Lady Gaga och nån till. Bra musik men ljudet får mig att rysa. Obegripligt att någon kan tycka att det låter bra.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-15 13:22

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?


Ja, det gör ont ända in i själen. Just nu spelar frugan någon duett med Lady Gaga och nån till. Bra musik men ljudet får mig att rysa. Obegripligt att någon kan tycka att det låter bra.


Nu får ni lugna ner er en smula, så fruktansvärt illa låter det väl inte? :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Robyn - Honey

Inläggav genstruktur » 2018-11-15 13:48

Verkar som sagt vara övervägande bra betyg för skivan......musiken alltså.



By manipulating the modern pop palette to craft a complex heartbreak album, Robyn shows her imitators how it’s done.

https://www.theguardian.com/music/2018/ ... review-pop
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-15 14:00

Ja jävlar, om det här är standarden för popmusik så förstår jag att vissa av er klagar ;P
Alla masvis-grafer i tråden visar ju klart klippta vågformer, sånt är bara onajs o extremt oproffsigt. Men det intressanta är ju att jag lyssnar på en del musik med ungefär samma dynamiska omfång men som låter mycket bättre. Inga klippta vågformer o ingen pumpande. Det handlar alltså inte BARA om dynamiken, utan hur det görs. Även om det såklart helst inte ska göras alls.
Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Robyn - Honey

Inläggav goat76 » 2018-11-15 15:35

Tell skrev:Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..


Det där pumpandet de flesta av oss ogillar orsakas av sidechain compression och det kan endast göras i mixnings-stadiet då man har tillgång till alla de enskilda kanalerna.
Det går till som så att man lägger en kompressor på bas-spåret som triggas av kicken, så vid varje beat kicken gör så duckar basspåret för att lämna plats åt kicken.
Om man ställer in attack och release på kompressorn felaktigt så grävs det ett för stort hål för kicken och då får man det där pumpande ljudet.

Tell
 
Inlägg: 2085
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Robyn - Honey

Inläggav Tell » 2018-11-15 17:28

goat76 skrev:
Tell skrev:Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..


Det där pumpandet de flesta av oss ogillar orsakas av sidechain compression och det kan endast göras i mixnings-stadiet då man har tillgång till alla de enskilda kanalerna.
Det går till som så att man lägger en kompressor på bas-spåret som triggas av kicken, så vid varje beat kicken gör så duckar basspåret för att lämna plats åt kicken.
Om man ställer in attack och release på kompressorn felaktigt så grävs det ett för stort hål för kicken och då får man det där pumpande ljudet.


Jorå, vet hur det går till, gör det själv ibland men betydligt subtilare :)
O det går ju alldeles utmärkt att få till under mastering också så länge kicken spelar tillräckligt högt. Har till och med hört hihats få till pumpande ljud, fifan!

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster