Moderator: Redaktörer
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
idea skrev:är det för att hon är kvinna??
hifikg skrev:idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
Så gick det som det gick för honom...
hifikg skrev:Recensenterna borde yttra sig om ljudkvalitet också, det skulle kunna påverka producenterna.
Ted_B skrev:En recension där skivan gillas, men lyssnar han inte på hur produktionen låter?
https://www.svt.se/kultur/musik/musikre ... masterverk
hifikg skrev:idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
Så gick det som det gick för honom...
Ted_B skrev:Ja, som jag skrev tidigare i tråden:Ted_B skrev:En recension där skivan gillas, men lyssnar han inte på hur produktionen låter?
https://www.svt.se/kultur/musik/musikre ... masterverk
Det är ju verkligen konstigt att det inte uppmärksammas i recensionerna hur dåligt ljud det är på skivor nuförtiden.
Kanske lyssnar de i lurar eller genom datorhögtalarna bara och då maskeras det dåliga ljudet något, själv tycker jag att det faktiskt inte är lika besvärande dåligt med nivåhöjt och komprimerat material när jag lyssnar i mina inear-lurar.
idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
ottovonkopp skrev:idea skrev:Ser likadant ut på David Bowies sista, tex Blackstar. Så varför hacka på Robyn när hon bara följer branschstandard och gör som den store mästaren - är det för att hon är kvinna??
Ren spekulation, men jag tror att artisterna bara lyssnar på den färdiga mixen (i studion?) och väldigt sällan på den master som vi musik-konsumenter "plågas" med.
jockewe skrev:Jag måste vara lite oPK. Har lyssnat ca 20 ggr på Honey (köpt på iTunes) både i bilen och i lurar (mest) och ... smaken är som baken ... Jag tycker hela albumet är rörande, en mix av allvarligt och barnsligt och jag tröttnar bara inte på det! Kan det vara så att när man fäster sig vid ljudet/soundet så kanske man inte fallit för musiken?
Mitt perspektiv var mer "fan att hon gillar de där baklänges stråkljuden på synth fortfarande" än att jag ens tänkt på ev. ljudkvalitet i stort.
Är inte det här precis Robyns sound?
jockewe skrev:Jag måste vara lite oPK. Har lyssnat ca 20 ggr på Honey (köpt på iTunes) både i bilen och i lurar (mest) och ... smaken är som baken ... Jag tycker hela albumet är rörande, en mix av allvarligt och barnsligt och jag tröttnar bara inte på det! Kan det vara så att när man fäster sig vid ljudet/soundet så kanske man inte fallit för musiken?
Mitt perspektiv var mer "fan att hon gillar de där baklänges stråkljuden på synth fortfarande" än att jag ens tänkt på ev. ljudkvalitet i stort.
Är inte det här precis Robyns sound?
Belker skrev:Till skillnad från 99% av Faktiskt.
Obs, ingen värdering där, bara ett konstaterande. När skivan skulle släppas skulle Robyn ha en hemlig releasefestspelning. Jag ville väldigt, väldigt gärna gå på den. Sen visade det sig att enda sättet att få biljetter som vanlig dödlig var att lägga sjukt mycket tid på ett larvigt mobilspel. Då tänkte jag att, ok, jag är inte målgruppen, de vill inte ha mig där. Tråkigt men begripligt, hon behöver väl en ny fan base efter alla år som gått. Lite surt sen att det ända bara var medelålders branschfolk på spelningen, men jag är inte bitter, nä....Får bli Israel Nash på Debaser ikväll. Där är jag målgrupp! Förhoppningsvis är ljudet bättre än på hans korvmastrade skivor.
Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?
Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?
ottovonkopp skrev:Morello skrev:Ni som lyssnat, hur står ni ut med ljudkvaliteten - det är ju rent skräp i det avseendet?
Ja, det gör ont ända in i själen. Just nu spelar frugan någon duett med Lady Gaga och nån till. Bra musik men ljudet får mig att rysa. Obegripligt att någon kan tycka att det låter bra.
By manipulating the modern pop palette to craft a complex heartbreak album, Robyn shows her imitators how it’s done.
Tell skrev:Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..
goat76 skrev:Tell skrev:Iofs tror jag som goat76 att iaf pumpandet vi hör i iaf Honey är en del av mixningen. Det är ju rätt populärt att göra så för att kicken ska få ta mer plats o verkligen höras. Varför dom gör så vet jag inte, för det är fan inte snyggt. Dock har jag tyvärr fått acceptera det för vissa låtar som jag i övrigt gillar väldigt mycket..
Det där pumpandet de flesta av oss ogillar orsakas av sidechain compression och det kan endast göras i mixnings-stadiet då man har tillgång till alla de enskilda kanalerna.
Det går till som så att man lägger en kompressor på bas-spåret som triggas av kicken, så vid varje beat kicken gör så duckar basspåret för att lämna plats åt kicken.
Om man ställer in attack och release på kompressorn felaktigt så grävs det ett för stort hål för kicken och då får man det där pumpande ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster