SVT MUSIK: Birgit Nilsson

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

SVT MUSIK: Birgit Nilsson

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-20 01:23

SVT-länk

Bild
Birgit Nilsson med radiosymfonikerna under dirigent Stig Westerberg (bild från inspelningen på Konserthuset 1964). Foto: SVT Bild

Var ett sketamysigt program måste jag säga!

/J
admin

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-20 01:45

Tack för tipset! Tydligen repris i morgon och på fredag. Dags att koppla in videon!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-03-22 00:08

Kul att "adeptfjanten", he he, gillade programmet. Så där såg svensk tv ut när jag var ung. Undra på att man har kvalitetskrav...!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-22 01:28

Jaha. så missade jag både söndagens och måndagens sändningar. En chans kvar...

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-22 12:55

viktor:

Var väl inte underligt att jag tyckte om det, hon är ju väldigt duktig på det hon gör - sånt har många lätt för att tycka om! Dock verkar du har större kvalitetskrav men behöva mycket mindre innehållskrav - maken till dålig produktion kan ju bara överglänsas av vissa direktsända musiktävlingar i Sverige.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-03-22 23:02

Jag förstår vad du menar. Det fanns en naiv uppfinningsrikedom hos SvT under 60-talet och många produktioner, som de av Åke Falck t.ex., hade ljuvliga bildlösningar men samtidigt otroligt naiva och närmast pinsamma idéer. Ljuset var ofta makalöst, regin också - men själva innehållet höll inte så ofta hög kvalitet.
Vad gäller programmet med Birgit så ska du inte glömma att det var Lennart Swahn som höll i trådarna och en större idiot har nog aldrig arbetat på SvT. Detta var 1964 och TV:n i Sverige var inte mer än ett tiotal år gammal.

Sen sa jag inte att det var underligt att du tyckte om programmet, jag bara uttryckte min glädje över att så var fallet. Det är inte alldeles självklart sörru.

Sverige är ett litet land, men det var otroligt mycket mindre för 40 år sedan. Dock fanns det en estetik då som inte finns idag.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-23 02:50

viktor skrev:...Sen sa jag inte att det var underligt att du tyckte om programmet, jag bara uttryckte min glädje över att så var fallet. Det är inte alldeles självklart sörru.

Sverige är ett litet land, men det var otroligt mycket mindre för 40 år sedan. Dock fanns det en estetik då som inte finns idag.

Agree! Jag gillade programmet stort, förutom själva produktionen. Dock är jag väldigt svag för den gammla hederliga svenska 50-tals estetiken, som inte finns idag, på samma utmärkande sätt!

/J
admin

Återgå till Musikstugan