Zappas bästa skapelse

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Zappas bästa skapelse

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-25 06:00

Frank Zappa är ju känd för många saker. Att bråka med Hillary Clinton (missminner jag mig så ändrara jag mig), att bråka med sitt skivbolag, att skriva intressant musik i massor av genres och att ta fram galet duktiga musiker.

Denna tråd handlar om de duktiga musiker som Zappa ska ha fött, vilken är den som efter sin tid med Zappa gjort bäst ifrån sig och vem gjorde bäst ifrån sig med Zappa?

/J
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-25 16:51

vilken är den som efter sin tid med Zappa gjort bäst ifrån sig?

Adrian Belew
Som sångare, gitarrist, låtskrivare och en av de drivande kreativa krafterna i King Crimson är han en av mina favoritartister alla kategorier.

vem gjorde bäst ifrån sig med Zappa?

Svårare... För att inte säga omöjligt om man börjar fundera. Terry Bozzio? Han klarade sig för övrig rätt bra efteråt också. En som imponerar är ju Tommy Mars.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-25 16:55

JAg är nu på hal is, men spelade inte Adrian Bellew med Mr Z?

Edit: sorry, det står ju!!!
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-25 17:18

En av de skönare snubbarna måste ju annars vara Steve Vai, Franks lilla italienske viruos: Det är fan helt priceless att se en knapp 20årig Steve med gepardbyxor utstråla porr med sin gitarr på scenen. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-25 17:27

dimitri: 4 minuter. 8)

Belew spelade live med Zappa i slutet på 70-talet. Han kan bland annat beskådas i filmen Baby Snakes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-27 23:22

Iofs kanske ot, men han drog ju fram i rampljuset några sköna typer, som tex Captain Beefheart och Wild man xxxx-någonting jag inte minns, men hört på skiva för länge sedan.

Zappas instrumentallåtar älskar jag och de har en stark prägel av Beefhaert.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-03-27 23:33

För mej är Mats och Morgan Zappas bästa skapelse, eller skall man kalla dom för Zappas gengångare!

/ptr

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-04-06 07:40

vet inte om han har skapat honom, men en väldigt bra trummis som har spelat med honom är ju Chester Thompson som är mest känd för att spela med Genesis och Collins själv :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-06 18:25

Ragnwald skrev:Iofs kanske ot, men han drog ju fram i rampljuset några sköna typer, som tex Captain Beefheart och Wild man xxxx-någonting jag inte minns, men hört på skiva för länge sedan.

Wild Man Fischer (Larry Fisher) var en knäppgök som Z hittade på gatan och som sjöng egna låtar för 25 cent i bidrag. Z spelade in ett dubbelalbum med honom, vilket jag givetvis har :-) De flesta låtarna är a capella utom ett par spår där Z ställer upp med sitt band.

Därefter har ett antal LP´n släppts på Rhino Records, de flesta med musiker som kompar. Larrys eget gitarrspel är inte så mycket att komma med om man säger så.... Det är egentligen inte hans sång heller, men det är något speciellt och naivt över den whiskydränkta falsettsången....

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-07 23:02

Bill50x skrev:
Ragnwald skrev:Iofs kanske ot, men han drog ju fram i rampljuset några sköna typer, som tex Captain Beefheart och Wild man xxxx-någonting jag inte minns, men hört på skiva för länge sedan.

Wild Man Fischer (Larry Fisher) var en knäppgök som Z hittade på gatan och som sjöng egna låtar för 25 cent i bidrag. Z spelade in ett dubbelalbum med honom, vilket jag givetvis har :-) De flesta låtarna är a capella utom ett par spår där Z ställer upp med sitt band.

Därefter har ett antal LP´n släppts på Rhino Records, de flesta med musiker som kompar. Larrys eget gitarrspel är inte så mycket att komma med om man säger så.... Det är egentligen inte hans sång heller, men det är något speciellt och naivt över den whiskydränkta falsettsången....

/ B

He he, kul att höra att inte bara jag finner njutning i dylika tossigheter. :D

Återgå till Musikstugan