Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-01-30 01:42

Nåja, ett album till Olle Adolphsons minne ges ut i veckan som kommer. På det finns minst en låt med Amanda. Som jag har längtat!

https://cdon.se/musik/blandade-artister-alskar-inte-vi-dig-da-hommage-till-olle-adolphson-p110130942 kommer den bara ut på vinyl så köper jag den via Qobuz, annars hade hökaren fått ett besök.
Senast redigerad av hifikg 2023-02-07 00:08, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav Lassej » 2023-01-30 23:21

Tack för infon! Detta kände jag inte till. Amanda gillade jag så hon är efterlängtad.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-01-30 23:35

Lassej skrev:Tack för infon! Detta kände jag inte till. Amanda gillade jag så hon är efterlängtad.


Hon framträder bara i en låt... men det är säkert något extra. Har inte hört. Köpte Olle Adolphson från Qobuz häromnatten "Big 5" för bara 20 spänn
Bilagor
big5.png
big5.png (325.77 KiB) Visad 2507 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-03 01:07

Nu finns albumet ute...

https://www.qobuz.com/se-en/album/alskar-inte-vi-dig-da-hommage-till-olle-adolphson-olle-adolphson/fts3uqa9b4msa

263 kronor som högupplöst fil... klickade nyss hem musik från Lost Recordings för 400... men va f-n... börsen gick bra idag.

Edit: När jag klickade hem den kostade den "bara" 223 kronor.
Edit: två minuter och 37 sekunder med Amandas röst rakt in i huvudet gör fonogrammet prisvärt :)
Bilagor
hommageolle.jpg
hommageolle.jpg (205.93 KiB) Visad 2451 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-03 09:56

Tyvärr... köp inte skivan/fonogrammet. Streama hellre. Ljudkvaliteten håller inte :( överväger att reklamera till Qobuz bara för att se hur de hanterar en sådan reklamation.
Ska bara kolla så att inte mina högtalare har spruckit under natten, så låter det nämligen. Obegripligt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav pLudio » 2023-02-03 10:29

hifikg skrev:Tyvärr... köp inte skivan/fonogrammet. Streama hellre. Ljudkvaliteten håller inte :( överväger att reklamera till Qobuz bara för att se hur de hanterar en sådan reklamation.

As the artist intended... eller vad de brukar säga när konserterna låter dåligt på Kompisvallen.

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-03 14:05

Hittar inte ens en mailadress för reklamation... hmm... man hamnar i en massa FAQ. Någon som har/hittar en mailadress för reklamationer hos Qobuz?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav pLudio » 2023-02-03 14:13

Jag tror inte du kan reklamera dålig musik (vänd dig till skivbolaget). Det finns en spelknapp så du kan provlyssna innan du köper. Det låter sannerligen fruktansvärt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-03 14:15

pLudio skrev:Jag tror inte du kan reklamera dålig musik (vänd dig till skivbolaget). Det finns en spelknapp så du kan provlyssna innan du köper. Det låter sannerligen fruktansvärt.


Jag tänker åtminstone påtala det, de kan ju, om inte annat, sluta sälja eländet.
Min historia som kund är ganska lång och jag är inte den som gråter för att musiken är dålig, sådant händer, men när kvaliteten på det de kränger är så undermålig måste det finnas någon som vill veta det och kanske agera. Jag skulle omgående betala tillbaka varenda sekin, be om ursäkt och erbjuda en massiv rabatt på nästa fonogram.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-03 21:38

Slängde iväg några mail till tänkbara adresser på qobuz, får se om jag får något svar. Nästa steg blir att förklara för PayPal att jag är lurad :)
Sen ska jag dra iväg några rader till skivbolaget, som faktiskt inte är Sony.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav paa » 2023-02-04 00:12

Märkligt hur musiken kan beröra, med gåshud över hela ryggen, trots att ljudkvaliten är så usel!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-04 00:21

paa skrev:Märkligt hur musiken kan beröra, med gåshud över hela ryggen, trots att ljudkvaliten är så usel!


Amanda funkar för mig, särskilt i hörlurar. Resten kunde jag inte ens lyssna på. Medan jag letade klagoadress lät jag musiken gå på myyyycket svag volym, då var den utståbar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-05 13:45

Startade dagens lunchlyssning med albumet och blir förvånad över att det faktiskt är utståbart även när jag spelar lite starkare än häromdagen. Besynnerligt. Om mitt egna sinnestillstånd, eller vad det kan vara, kan ge SÅ stora skillnader i upplevd ljudkvalitet är allt annat, t o m kabellyftare, värdelöst att fippla med. Törs jag dra igång en inspelning som redan innan var välljudande? Då kanske jag aldrig mer hörs i forumet pga Nirvana. Passar på att avnjuta Olle-albumet istället, det låter inte så illa som jag minns det (två dagar tillbaka) men långt ifrån någon Nirvana.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav hifikg » 2023-02-07 00:01

Jag lyckades få respons från Qobuz. Eftersom jag inte visste vilket/vilka mail som skulle komma fram till någon var jag kortfattad. Nu har jag utvecklat mina synpunkter på albumet. Ska bli intressant att se hur Qobuz hanterar denna, för min del, sällsynta reklamation. Jag tror att jag har reklamerat en gång tidigare, minns inte varför, och eftersom jag fortfarande är kund hanterade de det förmodligen på ett bra sätt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-02-09 00:05

Qobuz ska reklamera fonogrammet till skivbolaget och ger mig ett valfritt fonogram i kompensation. Får duga. Hoppas jag får veta vilken respons de får från producenten. Kvinnan jag kommunicerade med kommenterar inte hur hon upplever ljudet. Synd. Nu ska jag hitta något riktigt spännande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav juanth » 2023-02-09 00:17

hifikg skrev:Qobuz ska reklamera fonogrammet till skivbolaget och ger mig ett valfritt fonogram i kompensation. Får duga. Hoppas jag får veta vilken respons de får från producenten. Kvinnan jag kommunicerade med kommenterar inte hur hon upplever ljudet. Synd. Nu ska jag hitta något riktigt spännande.


Fantastiskt. Det här kan vara starten på en revolution. :D
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka

Inläggav MichaelG » 2023-02-16 17:06

pLudio skrev:
hifikg skrev:Tyvärr... köp inte skivan/fonogrammet. Streama hellre. Ljudkvaliteten håller inte :( överväger att reklamera till Qobuz bara för att se hur de hanterar en sådan reklamation.

As the artist intended... eller vad de brukar säga när konserterna låter dåligt på Kompisvallen.

[ Spotify ]
[ SWP ]


Är det på riktigt? Inte ens en mor kan väl älska detta?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-02-16 23:37

Qobuz har lovat hålla mig underrättad om vad som händer i ärendet, hoppas de gör det.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav Belker » 2023-02-17 08:48

Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-02-17 10:16

Belker skrev:Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!


Rättshaverera vet jag inte, jag skickade dem ett artigt mail om att jag upplevde ljudet som undermåligt, jag ställde inga krav whatsoever. Det tycker jag att alla bör göra som inte är nöjda. Jag har skickat mina inköpta CD till Sony med samma budskap emellanåt, utan att få någon respons. Jo, en tjej på Sony tyckte att det var "tråkigt att jag kände så" utan vidare spisning. Jo jag kan provlyssna via andra än Qobuz, men det här albumet hade jag verkligen sett fram emot och hade kunnat fördra en "normalt" dålig ljudkvalitet och slog till direkt. Döm om min besvikelse. Jag har tagit upp frågan om ljudkvalitet med någon enstaka artist, träffar dem inte så ofta, face to face. De begriper inte ens frågan. Har skrivit till några både med positiva och negativa omdömen. Kan ha fått en tumme upp någon gång på FB. Det skulle nog inte skada om fler reagerade. Sitter och avnjuter Rebecka Törnqvists album "Memo" just nu, det är riktigt välljudande, det kommer hon få höra när jag träffar henne på Fasching senare i år. Jag smetar liksom inte in någon med bajs.

Att du tycker att ljudkvalitet är trams får faktiskt stå för dig, har man en välljudande anläggning uppskattar man dito fonogram :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav pLudio » 2023-02-17 15:26

pLudio skrev:Det finns en spelknapp så du kan provlyssna innan du köper.

hifikg skrev:Jo jag kan provlyssna via andra än Qobuz, men det här albumet hade jag verkligen sett fram emot och hade kunnat fördra en "normalt" dålig ljudkvalitet och slog till direkt.

amanda.png
Provlyssning hos Qobuz.
amanda.png (16.74 KiB) Visad 2029 gånger
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav juanth » 2023-02-17 18:31

Om man råkar få en dålig oxfilé hos ICA, så är det dit som reklamationen går. Knappast till Scan.
Jag tycker det är mycket bra gjort att klaga på en vara som är undermålig.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-02-17 18:39

pLudio skrev:
pLudio skrev:Det finns en spelknapp så du kan provlyssna innan du köper.

hifikg skrev:Jo jag kan provlyssna via andra än Qobuz, men det här albumet hade jag verkligen sett fram emot och hade kunnat fördra en "normalt" dålig ljudkvalitet och slog till direkt.

amanda.png


Jo, jag känner förstås till den knappen också, men den ger 30 sekunders lyssning eller något sådant. Jag har handlat fonogram av Qobuz sedan långt innan man fick handla från Sverige. Där heter jag Tysk-KG för att inte väcka några misstankar ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav HenrikTornquist » 2023-02-17 21:55

Belker skrev:Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!

Rättshaverera? Trams? All heder till den som klagar på att köpt vara inte håller måttet, jag gör det själv när det är befogat.
I det här fallet verkar det vara synnerligen befogat.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav pLudio » 2023-02-17 22:44

hifikg skrev:Jag har handlat fonogram av Qobuz sedan långt innan man fick handla från Sverige. Där heter jag Tysk-KG för att inte väcka några misstankar ;)

Hemligt värre. :-)
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav Belker » 2023-02-18 00:27

HenrikTornquist skrev:
Belker skrev:Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!

Rättshaverera? Trams? All heder till den som klagar på att köpt vara inte håller måttet, jag gör det själv när det är befogat.
I det här fallet verkar det vara synnerligen befogat.

Klaga på undermåliga varor kan man göra. Man får också ångra sitt internernetköp. Klaga på Qobuz i det här fallet är ju bara löjligt.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav juanth » 2023-02-18 00:56

Belker skrev:
HenrikTornquist skrev:
Belker skrev:Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!

Rättshaverera? Trams? All heder till den som klagar på att köpt vara inte håller måttet, jag gör det själv när det är befogat.
I det här fallet verkar det vara synnerligen befogat.

Klaga på undermåliga varor kan man göra. Man får också ångra sitt internernetköp. Klaga på Qobuz i det här fallet är ju bara löjligt.



Nu klagade han inspelningen till Qobuz
De får föra vidare klagomålet bakåt i kedjan.
Om många fler gjorde så här så skulle det vara en positiv kraft.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Amanda Jensen äntligen tillbaka - KÖP INTE!!

Inläggav hifikg » 2023-02-18 01:09

Belker skrev:
HenrikTornquist skrev:
Belker skrev:Är det verkligen rimligt att rättshaverera mot Qobuz? Du få ju provlyssna hur mycket du vill innan köp. Qobuz är en positiv kraft i sammanhanget och förtjänar inte att deras resurser tvingas spenderas på trams. Skriv till skivbolag och artister istället!

Rättshaverera? Trams? All heder till den som klagar på att köpt vara inte håller måttet, jag gör det själv när det är befogat.
I det här fallet verkar det vara synnerligen befogat.

Klaga på undermåliga varor kan man göra. Man får också ångra sitt internernetköp. Klaga på Qobuz i det här fallet är ju bara löjligt.


Jag skrev kanske för fort så du missade något, läs om och läs rätt. Jag har varit kund i många år o shoppat musik för åtskilliga tusen och kommer fortsätta handla av dem. Har t o m lovat att köpa fonogrammet på nytt om de får fram en lyssningsbar version. Ingen skugga har fallit på Qobuz, men om ingen säger ifrån, hur ska de då få veta? Jag tror inte de nagelfar varenda inspelning, särskilt inte de som är på svenska.

Jag tycker att de skött ärendet bra.
Sitter nöjd :)


Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster