Skivbolagskräplista

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Skivbolagskräplista

Inläggav pLudio » 2023-05-15 17:31

Jag stöter allt oftare på märkliga skivbolag på strömningstjänsterna när jag letar efter utgåvor bland framför allt äldre klassiskt och jazz. De utmärker sig genom att vara ganska nya, ha många populära artister, tveksamma remaster, amatörmässiga skivomslag samt sakna hemsida för skivbolaget.

Ett exempel är "Reborn Recordings" (Qobuz, Spotify) och alla är inte nöjda. Nu när vi har enkel tillgång till en massa musik behöver vi istället navigera runt fulutgåvor och inte bara akta oss för sönderkomprimerade utgåvor från de gamla drakarna. Det vore bra med en lista över skojarbolagen.

Jag förstår inte att de inte rensas ut mer effektivt med tanke på rättighetsindustrins jakt på privatpersoner. Katalogerna är skivbolagens stora värde. Strömningstjänsterna borde också vara lite mer måna om kvalitet. Här har CD:n en fördel!

Andra bolag som väcker frågetecken är "Alexandre Bak - Classical Music Reference Recording" (Qobuz), "G.O.P." (Qobuz) och "TP4 Music" (Qobuz). Tröttsamt.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

BosseS

Re: Skivbolagskräplista

Inläggav BosseS » 2023-05-15 19:14

Ja det är riktigt svinaktigt, och inte bara inspelningen utan även framförandet. Skivbolagen plockar in nån från gatan som får lira en känd låt och det låter gräsligt. Men denna version prånglar de ut på 40 samlingsskivor, best of 2010,2011,2012,2013..., musik för begravning/bröllop/bebisar/studier/meditation/chill, exakt samma låt. Ibland ändrar de tonhöjden lite för att det ska låta lite annorlunda. Ta Pärt's Spiegel t.ex. Och det blir värre med åren. De senaste 10 åren har antalet versioner av en låt exploderat med oerhört mycket skräp. En trasig sökfunktion i Spotify hjälper inte till, men ännu går det att söka på årtal.

Återgå till Musikstugan