Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Skivbolagen tycker alltså, på fullt allvar, att deras "nyproduktioner" låter bra!?
Ogjort skrev:Tänkte bara meddela att jag kontaktat Qobuz och frågat om de har någon som helst "makt" över vilka utgåvor som tillhandahålls.
Och som väntat är svaret = noll. De är helt i händerna på skivbolagen som bestämmer vilka utgåvor som skall finnas kvar eller plockas bort.
Det där är ett attans aber, när det gäller strömningstjänster.
/Anders O.
goat76 skrev:Men å andra sidan…
En ”sann” audiofil borde väl rimligtvis redan ha ett eget musikbibliotek bestående av många av de bästa versioner av de album han är mest intresserad av. Och om det nu skulle visa sig att någon bra version skulle saknas i den egna samlingen så är det väl ingenting som stoppar honom från att införskaffa den fastän han har en streamingtjänst, så varför är det så himla viktigt att just de versionerna även ska finnas hos den valda streamingtjänsten, versioner som inte ens (i de flesta fall) längre finns att köpa nya i handeln?
pLudio skrev:goat76 skrev:Men å andra sidan…
En ”sann” audiofil borde väl rimligtvis redan ha ett eget musikbibliotek bestående av många av de bästa versioner av de album han är mest intresserad av. Och om det nu skulle visa sig att någon bra version skulle saknas i den egna samlingen så är det väl ingenting som stoppar honom från att införskaffa den fastän han har en streamingtjänst, så varför är det så himla viktigt att just de versionerna även ska finnas hos den valda streamingtjänsten, versioner som inte ens (i de flesta fall) längre finns att köpa nya i handeln?
Vad är då poängen med en premiumtjänst som Qobuz om man lika gärna kan använda den billigare tjänsten Spotify för att sålla bland musiken och sedan köpa rätt utgåva hos Discogs?
pLudio skrev:goat76 skrev:Men å andra sidan…
Vad är då poängen med en premiumtjänst som Qobuz om man lika gärna kan använda den billigare tjänsten Spotify för att sålla bland musiken och sedan köpa rätt utgåva hos Discogs?
goat76 skrev:Du får väl fundera över hur dina musikvanor ser ut och bedöma själv vilken streamingtjänst som passar dig. Det kan ju likväl vara så att du inte behöver någon alls.
goat76 skrev:Ogjort skrev:Tänkte bara meddela att jag kontaktat Qobuz och frågat om de har någon som helst "makt" över vilka utgåvor som tillhandahålls.
Och som väntat är svaret = noll. De är helt i händerna på skivbolagen som bestämmer vilka utgåvor som skall finnas kvar eller plockas bort.
/Anders O.
Egentligen är det inte så konstigt, skivbolagen tillhandahåller sällan heller äldre versioner för nyförsäljning i butik och de måste ju vidhålla att den senaste mastrade versionen är den mest ultimata versionen och att de äldre utgåvorna av den anledningen inte uppfyller något värde, annars erkänner de i princip att den nya bara gjordes för att återigen kunna sälja samma album ytterligare en gång till, till de godtrogna kunderna.
Men frågan är dock om detta verkligen är ett särskilt stort problem. Qobuz tillhandahåller i dagsläget 100 miljoner låtar och merparten av dessa har garanterat bara givits ut i en enda version, antingen som redan söndermastrad originalversion eller att alstret aldrig hade ett särskilt stort kommersiellt intresse och därmed möjligtvis redan var relativt oförstörd från första början.
Men å andra sidan…
goat76 skrev: "inte ens (i de flesta fall) längre finns att köpa nya i handeln?"
Ogjort skrev:Tänkte bara meddela att jag kontaktat Qobuz och frågat om de har någon som helst "makt" över vilka utgåvor som tillhandahålls.
/Anders O.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Tänkte bara meddela att jag kontaktat Qobuz och frågat om de har någon som helst "makt" över vilka utgåvor som tillhandahålls.
/Anders O.
Egentligen är det inte så konstigt, skivbolagen tillhandahåller sällan heller äldre versioner för nyförsäljning i butik och de måste ju vidhålla att den senaste mastrade versionen är den mest ultimata versionen och att de äldre utgåvorna av den anledningen inte uppfyller något värde, annars erkänner de i princip att den nya bara gjordes för att återigen kunna sälja samma album ytterligare en gång till, till de godtrogna kunderna.
Men frågan är dock om detta verkligen är ett särskilt stort problem. Qobuz tillhandahåller i dagsläget 100 miljoner låtar och merparten av dessa har garanterat bara givits ut i en enda version, antingen som redan söndermastrad originalversion eller att alstret aldrig hade ett särskilt stort kommersiellt intresse och därmed möjligtvis redan var relativt oförstörd från första början.
Men å andra sidan…
Återigen så kliver du liksom in och försvarar brister. Kan inte förstå varför.
Och följdfrågan blir (som vanligt). Vad menar du är fördelen med att endast tillhandahålla senaste (sönder)mastrade utgåvan?
Ogjort skrev:Och hur köper man en utgåva somgoat76 skrev: "inte ens (i de flesta fall) längre finns att köpa nya i handeln?"
Anar en motsättning här i själva texten
Ogjort skrev:På samma vis som det är rätt så ointressant att det finns miljoner andra låtar istället för den som man vill lyssna på.
Ogjort skrev:Men en gång till: Vad är det som är BRA med att originalutgåvor inte finns på strömningstjänsterna?
goat76 skrev:Om du vill ha en viss version av ett visst album eller en viss låt så finns det ingenting som stoppar dig, det är fullständigt fritt fram för dig att leta reda på den på begagnatmarknaden om den inte finns tillgänglig på din valda streamigtjänst. Det kan t.o.m vara som så att den musik du är ute efter inte ens finns på någon streamingtjänst alls, oavsett version.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Om du vill ha en viss version av ett visst album eller en viss låt så finns det ingenting som stoppar dig, det är fullständigt fritt fram för dig att leta reda på den på begagnatmarknaden om den inte finns tillgänglig på din valda streamigtjänst. Det kan t.o.m vara som så att den musik du är ute efter inte ens finns på någon streamingtjänst alls, oavsett version.
Nu är det här inte en hobby för min del, utan arbete. Dvs - ofta är det helt ointressant vad JAG önskar för musik för eget nöjes skull.
Det är samma skäl till att jag irriterar mig över att sökfunktionerna på samtliga strömningstjänster är urusla.
Och allting handlar om att man betalar för något. Då vill i alla fall jag ha en så välfungerande tjänst som möjligt.
Och det är nästan alltid bråttom, dvs begagnatmarknad tar för lång tid.
Ogjort skrev:Visst är det så att det ofta slutar i att man får köpa filer någonstans ifrån - om det går...
Vilket också gäller mycket av ens egen favvomusik - som inte alls finns på strömningstjänster. (men då har jag den ofta redan på plastbit)
Ogjort skrev:Så jag tycker nog att det är bra om fler ställer krav på sina strömmare, trots att det alltid kommer vara en marginell grupp som efterlyser kvalitet..
Men varje förbättring är välkommen.
Så istället för att förstå varför det är på ett visst sätt, så vore det bättre om fler kunde förstå att det kunde vara mycket bättre.
/Anders O.
goat76 skrev:När det kommer till streamingtjänsterna så har jag hört att Qobuz iallafall ger mest tillbaka till artisterna, även om det fortfarande rör sig om struntsummor.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:När det kommer till streamingtjänsterna så har jag hört att Qobuz iallafall ger mest tillbaka till artisterna, även om det fortfarande rör sig om struntsummor.
Å andra sidan får de betalt per spelning, inte en engångsersättning som för vinyl/CD. Skulle vara intressant att siffror på hur mycket det blir över tid nu när streamingtjänsterna antagligen är det som generar störst intäkter för många artister. Struntsummor i förhållande till vad?
goat76 skrev:Enligt statistiken är det endast 20,9 % av alla låtar som under hela den tid som Spotify existerat (sedan 2008) har streamats mer än 5000 gånger, och ungefär 80 % av alla artister som återfinns på Spotify har färre än 50 lyssnare per månad.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Enligt statistiken är det endast 20,9 % av alla låtar som under hela den tid som Spotify existerat (sedan 2008) har streamats mer än 5000 gånger, och ungefär 80 % av alla artister som återfinns på Spotify har färre än 50 lyssnare per månad.
Tycker det låter lite, 5000 gånger på 15 år. Hur många spelningar ger de stora kända artisterna som har lyssnare runt om i världen? Jag skulle tro att flera av mina favoritspår gått kanske flera hundra gånger på 10 år. Spotify, Apple med flera är väl snålast?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Enligt statistiken är det endast 20,9 % av alla låtar som under hela den tid som Spotify existerat (sedan 2008) har streamats mer än 5000 gånger, och ungefär 80 % av alla artister som återfinns på Spotify har färre än 50 lyssnare per månad.
Tycker det låter lite, 5000 gånger på 15 år. Hur många spelningar ger de stora kända artisterna som har lyssnare runt om i världen? Jag skulle tro att flera av mina favoritspår gått kanske flera hundra gånger på 10 år. Spotify, Apple med flera är väl snålast?
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Enligt statistiken är det endast 20,9 % av alla låtar som under hela den tid som Spotify existerat (sedan 2008) har streamats mer än 5000 gånger, och ungefär 80 % av alla artister som återfinns på Spotify har färre än 50 lyssnare per månad.
Apple (som jag använder) betalar dubbelt så mycket som Spotify som väl är sämst av alla för artisterna.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Om du vill ha en viss version av ett visst album eller en viss låt så finns det ingenting som stoppar dig, det är fullständigt fritt fram för dig att leta reda på den på begagnatmarknaden om den inte finns tillgänglig på din valda streamigtjänst. Det kan t.o.m vara som så att den musik du är ute efter inte ens finns på någon streamingtjänst alls, oavsett version.
Nu är det här inte en hobby för min del, utan arbete. Dvs - ofta är det helt ointressant vad JAG önskar för musik för eget nöjes skull.
Det är samma skäl till att jag irriterar mig över att sökfunktionerna på samtliga strömningstjänster är urusla.
Och allting handlar om att man betalar för något. Då vill i alla fall jag ha en så välfungerande tjänst som möjligt.
Visst är det så att det ofta slutar i att man får köpa filer någonstans ifrån - om det går...
Vilket också gäller mycket av ens egen favvomusik - som inte alls finns på strömningstjänster. (men då har jag den ofta redan på plastbit)
Så jag tycker nog att det är bra om fler ställer krav på sina strömmare, trots att det alltid kommer vara en marginell grupp som efterlyser kvalitet..
Så istället för att förstå varför det är på ett visst sätt, så vore det bättre om fler kunde förstå att det kunde vara mycket bättre.
/Anders O.
megajonson skrev:[…] Spotifys eventuellt kommande "hifi"-tjänst?
megajonson skrev:[…] uppskattar Spotify med sitt podd-utbud.
megajonson skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Om du vill ha en viss version av ett visst album eller en viss låt så finns det ingenting som stoppar dig, det är fullständigt fritt fram för dig att leta reda på den på begagnatmarknaden om den inte finns tillgänglig på din valda streamigtjänst. Det kan t.o.m vara som så att den musik du är ute efter inte ens finns på någon streamingtjänst alls, oavsett version.
Visst är det så att det ofta slutar i att man får köpa filer någonstans ifrån - om det går...
Så jag tycker nog att det är bra om fler ställer krav på sina strömmare, trots att det alltid kommer vara en marginell grupp som efterlyser kvalitet..
/Anders O.
Anders, hur ser du på Spotifys eventuellt kommande "hifi"-tjänst? Kommer du att byta från Qobuz till Spotify ifall de lanserar CD-kvalitet och uppåt? Uppfattar du det som att Spotify har fler utgåvor av samma album tillgängliga än Qobuz? Jag har provat Qobuz och lyssnar en hel del på klassiskt men uppskattar Spotify med sitt podd-utbud.
Har inte varit inne å kollat Spotify på länge, så jag vet inte hur det ser ut där numera.
Har nån bakhuvudskänsla av att samtliga strömmerier hade fler utgåvor tillgängliga förut
men att de minskat med tiden.
Byta till Spotify vill jag helst inte - men det är av andra skäl.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster