Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jogge

Re: Nu spelas:

Inläggav jogge » 2025-01-01 23:55

Thåström & The Hellacopters: En Valsmelodi / Ågren, 7" - 2000 made. Thåström är enligt mig Sveriges bäste tolkare av den svenska visskatten. Nils Ferlins En valsmelodi framfördes i TV-programmet "På Spåret" tillsammans med The Hellacopters och de spelade senare in den tillsammans med Vreeswijk's Ågren på denna sjutummare. Det borde snart finnas material till en samling av hans versioner.
Bild

Big Country: The Seer, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-02 12:47

Kim Wilde: Cambodia, 7". Den här kan ha spelats på mellanstadiedisco och absolut på radion tidigt 80-tal. Kan ha varit min första kontakt med new wave. Denna vackra, mörka och ödsliga låt blev ju en hit. Det tog många år innan jag fick veta att det var Kim Wilde. Jag tror denna hittades tidigt 2000-tal i en singellåda hos lokala skivhandlaren.
Bild

Daad

Inläggav Daad » 2025-01-02 21:36

Michael Kiwanuka : Love & Hate strömmas just nu. Hörde en låt och tänkte att jag måste lyssna på ett album. Jag tänker återkomma för fler album. . . :D
Michael Kiwanuka.jpg
Michael Kiwanuka.jpg (84.84 KiB) Visad 789 gånger

Yazoo : Upstairs at Eric´s
Yazoo.jpg
Yazoo.jpg (115.31 KiB) Visad 789 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-03 15:42

Mgła: Groza, LP. Deras första fullängdare. Även här är det otitulerade låtar. Här befästes nog deras varumärke redan; Black metal som varierar mellan mid-tempo och rent rens, allt med en iskyla. Bäst är avslutande IV, som sammanfattar deras spektra i en härligt lång låt. I och med denna har jag kompletterat diskografin. Men jag har span på deras kommande livealbum som snart skall släppas på vinyl :)
Bild

Diana Ross And The Supremes: Greatest Hits, 2LP-Gatefold.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-04 01:39

jogge, du verkar vara inne i en sjusärdeles lyckad blandning av 60- och 80-tal! Bättre än så blir sällan musiklyssningen - åtminstone inte om man sätter streck omkring 1987! Jag blir närmast rörd över dina senaste rapporter - "Cambodia" är Kim Wildes (och förstås broder Ricks) bästa ögonblick och "Upstairs at Eric's" är bland det bästa som har gjorts i syntpopmusikhistorien. Själv poppar jag vidare med diverse franska 60-talssångerskor, tidiga Eurythmics (väldigt bra namn på en popgrupp och bättre än föregångarna The Tourists som ändå inte är alltför dåligt) samt en del Kate Bush.

God fortsättning, alla musikelefantaster!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-04 02:03

Kör vidare på Fläskkvartetten
Bilagor
flaskkvartetten.jpg
flaskkvartetten.jpg (158.54 KiB) Visad 723 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-05 18:50

PekkaJohansson skrev:jogge, du verkar vara inne i en sjusärdeles lyckad blandning av 60- och 80-tal! Bättre än så blir sällan musiklyssningen - åtminstone inte om man sätter streck omkring 1987! Jag blir närmast rörd över dina senaste rapporter - "Cambodia" är Kim Wildes (och förstås broder Ricks) bästa ögonblick och "Upstairs at Eric's" är bland det bästa som har gjorts i syntpopmusikhistorien. Själv poppar jag vidare med diverse franska 60-talssångerskor, tidiga Eurythmics (väldigt bra namn på en popgrupp och bättre än föregångarna The Tourists som ändå inte är alltför dåligt) samt en del Kate Bush.

God fortsättning, alla musikelefantaster!

Med vänlig hälsning

Pekka

Tackar Pekka :)
Ja, jag har kommit över en back med just 60-80's, så det är en hel del sådant. Jag har även varit på second hand under ledigheten och kommit över några singlar från samma period. Men det ligger även några techno och black metalskivor i lyssnahögen också :wink:
Och god fortsättning själv!

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-05 18:53

NewOrder: Blue Monday 1988, 12". Remixad version på denna klassiker, som kanske inte är riktigt lika bra som originalet, men snudd på. Fortfarande en av synthpopens finaste stunder.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-06 02:10

Slumpade fram nyutkommen musik med Greta Svabo. Lagom tempo på nattkröken.
Bilagor
sober.png
sober.png (227.17 KiB) Visad 612 gånger

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2025-01-07 16:56

Sigue Sigue Sputnik Electronic - Live 2016
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Daad

Inläggav Daad » 2025-01-07 22:30

Yazoo : You and me both Subjektivt det bäst producerade albumet med Yazoo. "Nobody´s Diary" är med på detta album, spåren "Softly Over" och "Ode to Boy" går inte av för hackor.
Yazoo - You and me both.jpg
Yazoo - You and me both.jpg (151.13 KiB) Visad 535 gånger

Jungle : For ever Subjektivt välproducerat.
Jungle - For ever.jpg
Jungle - For ever.jpg (69.26 KiB) Visad 535 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-08 21:47

Heilung – ᛞᚱᛁᚠ = Drif, 2LP-Gatefold, crystal clear vinyl + 24-page booklet, Limited 2750 made. De har ju blivit rätt hypade, detta pagan-folkband. Kanske en extra skjuts då serien Vikings var som störst. Jag gillar det hur som helst. Mörk nordisk folkprägel med hinkvis av mystik. Tyvärr bryts förtrollningen i en låt som verkar vara en fighting-saga på tyska, med vapenskrammel och allt. Det stör mer än förhöjer känslan.
Bild

Lionel Richie: Dancing On The Ceiling, LP.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-08 23:39

Värt att lyssna på. Hör trombon på nytt sätt nu!
https://sverigesradio.se/avsnitt/jazzradions-vintergast-tilde-schweitzer
Bilagor
jazzradion.png
jazzradion.png (1.55 MiB) Visad 498 gånger

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-01-10 18:15

Agnes Obel, Aventine.
Ny bekantskap för mig, riktigt trevligt. Det här är hennes andra skiva, blir nog att lyssna på hennes första också innan kvällen blir sen.
Agnes-Obel-Aventine.jpg
Agnes-Obel-Aventine.jpg (35.7 KiB) Visad 449 gånger
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-10 18:43

makesrain skrev:Agnes Obel, Aventine.
Ny bekantskap för mig, riktigt trevligt. Det här är hennes andra skiva, blir nog att lyssna på hennes första också innan kvällen blir sen.
Agnes-Obel-Aventine.jpg

Grattis! Till att ha upptäckt henne alltså. Riktigt duktig. Jag har fyra album i min samling, kanske finns fler om man streamar.

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-01-10 18:55

hifikg skrev:
Agnes-Obel-Aventine.jpg

Grattis! Till att ha upptäckt henne alltså. Riktigt duktig. Jag har fyra album i min samling, kanske finns fler om man streamar.

Tack, ja, jag gillar verkligen skivan! Skulle slängt på (om man kan säga så när man strömmar?) första skivan men råkade glida in på Kim Wildes första och den måste ju lyssnas färdigt på :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-10 19:53

makesrain skrev:
hifikg skrev:
Bilagan Agnes-Obel-Aventine.jpg finns inte längre

Tack, ja, jag gillar verkligen skivan! Skulle slängt på (om man kan säga så när man strömmar?) första skivan men råkade glida in på Kim Wildes första och den måste ju lyssnas färdigt på :-)

Alltid lyssna färdigt. Själv lirar jag Strauss nu. "Alltså sprack Zaras Hustru", har tänkt lyssna igenom en handfull tolkningar i helgen.
Bilagor
sprackhustru.png
sprackhustru.png (1.55 MiB) Visad 441 gånger

Daad

Inläggav Daad » 2025-01-10 20:36

Frazey Ford : Indian Ocean När jag hör rösten tänker jag först på Ane Brun sedan slår mig tanken - har de kört rösten genom ett lågpass-filter?
Frazey Ford.jpg
Frazey Ford.jpg (109.01 KiB) Visad 437 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-10 22:18

Efter dagens skivinköp blev jag inspirerad att plocka fram en samling med Siw Malmkvists tyskspråkiga inspelningar. Just nu hörs en riktig bra version av Lynn Andersons "Rose garden" med titeln "Liebe wie im Rosengarten" - oerhört kul! Det lönar sig att djupdyka i skivsamlingen emellanåt!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-10 23:46

Kör också nostalgi, ett samlingsalbum med Gilbert O'Sullivan, en artist som jag nästan alltid glömmer.
DR9
Bilagor
gilbertcol.jpg
gilbertcol.jpg (23.94 KiB) Visad 424 gånger

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-11 00:14

hifikg skrev:Kör också nostalgi...

Låt oss inte kalla viss musik "nostalgi" för att den råkar ha några år på nacken - bra musik är bra musik. Alla seriöst musik- och ljudkvalitetsintresserade vet för övrigt att både musik och ljudkvalitet generellt var bättre förr. Det gäller bara att hitta de rätta fonogrammen! :D

Edit: Halkade in på Abba och spelar nu hela "Voulez-vous" på tidig kompaktskiva. Kul att höra låtarnas skiftande kvalitet liksom olika produktionsval - låten "Angel eyes" är närmast mono. Sammantaget låter skivan anständigt så här långt och får bedömas i relation till andra disco-album som kom vid samma tid. I det sammanhanget klarar den sig alldeles utmärkt - inte minst i kraft av superlåtar som "Does your mother know" och "Chiquitita".

Edit 2: Jag spelar Magnum Bonum-samlingen "Hits" från 1991. Ruskigt bra power-pop!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-11 02:13

Halkar jag med. Nu underhåller Miles Davis via Qobuz, en lång version av "Love for Sale". Den som inte får gåshud av det här har inga OA52:or!
Bilagor
birthoftheblue.png
birthoftheblue.png (284.88 KiB) Visad 397 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-13 19:19

Korn: Did My Time, CD-Maxi - promo. Den här vann jag i en tävling som tidningen Close-Up Magazine hade. Jag minns att jag blev dels glad, men ändå lite småsur. För när jag en gång vann någon tävling i tidningen så var det med Korn, som jag inte hade mycket över för på den tiden (Ja, otacksam :D ). Nu kan jag uppskatta den mer. Den är rytmisk och catchy, nästan dansant till och med. Den är väl lite mer lättillgänglig då den var soundtrack till filmen "Lara Croft, Tomb Raider - The Cradle Of Life" som jag även fick fribiljett till en bioföreställning. Den ligger fortfarande kvar i fodralet.
Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-01-14 23:33

Elin Forkelid, ja jäklar
Här finns information om henne https://jazzporten.se/elin-forkelid-bjuder-pa-skona-parlor/
Gillar du sax så lyssna!
Bilagor
elinforkelid.jpg
elinforkelid.jpg (41.72 KiB) Visad 209 gånger

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-16 18:41

Midlake – For The Sake Of Bethel Woods, LP-Gatefold. Drömsk och psykedelisk folkrock. Jag gillar särskilt sången här. Den är, liksom musiken, mjuk och försiktig men fyller ändå rummet. Kanske inte riktigt lika bra som albumet "The Courage Of Others" men närapå.
Bild

Anne Murray – Highly Prized Possession, LP.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-01-16 19:47

Mike Oldfield – The Bell, CDMaxi, Promo - cardboardsleeve. Att klockan är en av de centrala delarna i Oldfields musik är väl välkänt. Här är fem versioner på The Bell från "Tubular Bells II" (varav en på tyska :) ); alla fantastiska i min värld. Det är även ett supersnyggt metallic-omslag :) .
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-17 22:59

Jag inledde fredagskvällen med Nick Kamens "I promised myself". Tyvärr visade sig maxiversionen av denna popfavorit vara oväntat tam såväl musikaliskt som ljudtekniskt.

Nu hörs popmakaren Roger Cook, som tillsammans med kompositörskollegan Roger Greenaway skrev flera minnesvärda 60-talshits, på ett nyinköpt soloalbum från 1973. Tyvärr hör jag samma trista, monotona och stillastående boogierock som kännetecknar mycket av populärmusiken från den här tiden. Jag förstår verkligen att folk vände sig till Purple, Sabbath och Zeppelin eller, för den delen, Sweet. Jag tittade snabbt på Billboards 100 i topp-lista från 1973 och året var verkligen osedvanligt uselt. Dags att botanisera i skivhyllan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-01-18 02:12

Efter Visage och Rolf Wikström avslutas kvällen med Abba och "Arrival". Just nu hörs "Knowing me, knowing you" med det omtalat fina basspelet av Rutger Gunnarsson.

Edit: Alltför orent ljud på "Money, money, money" fick mig att växla till motsvarande låt på samlingen "The singles: The first ten years". Det gjorde susen! Nu hörs också "Knowing me, knowing you" med större klarhet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Daad

Inläggav Daad » 2025-01-19 22:50

Frazey Ford : U KIN B THE SUN
Frazey Ford - U kin b the sun.jpg
Frazey Ford - U kin b the sun.jpg (89.14 KiB) Visad 13 gånger

Föregående

Återgå till Musikstugan