Köpa ny musik på skiva ? Glöm det, det är över.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Kermit116

Re: Köpa ny musik på skiva ? Glöm det, det är över.

Inläggav Kermit116 » 2025-05-20 14:33

Även om man lyssnar via strömningstjänst eller har sina egna CD-skivor nedladdade på hårddisk och tar fram dom via dator/streamer så är det alltid kul att gå fram till hyllan m cd-skivor och gräva ned sig i texterna på konvolutet; "Hm, Paul Jackson Jr på gitarr, men det borde jag ju ha kunnat gissa", typ. Nörderiet får ytterligare en dimension med tillgång till "skivan".
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-20 14:55

Jag kommer aldrig ladda ner min skivsamling då sådant kostar pengar och jag har inget behov av det heller då det funkar bra att spela dem som jag alltid gjort, och det kommer bli "enkel streaming" då sådant också kostar pengar.... Om det ska kosta någonstans så är det högtalare och förstärkare som jag prioriterar och Hemmabio.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-20 15:50

distad skrev:Jag kommer aldrig ladda ner min skivsamling då sådant kostar pengar och jag har inget behov av det heller då det funkar bra att spela dem som jag alltid gjort, och det kommer bli "enkel streaming" då sådant också kostar pengar.... Om det ska kosta någonstans så är det högtalare och förstärkare som jag prioriterar och Hemmabio.

Eftersom du efterlyser nyutgivna album på CD så behöver du nog räkna in nypriset för dessa också, så frågan är väl då hur många skivor du vill köpa per år som på Ginza verkar kosta runt 199/229kr styck. Ett abonnemang på Tidal kostar 119kr/månaden vilket motsvarar 6-7 skivinköp per år. Det är verkligen inte billigt att köpa ny musik på CD.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-05-20 18:14

distad skrev:Jag hittar ny musik hela tiden, men inget finns på skiva....så man kommer bli tvungen att konsumera musik på nytt sätt för min del i framtiden varken jag vill eller inte. :roll: För jag vill ju lyssna på den. :| Sitta med en dator och lyssna, får man helt enkelt vänja sig med...Musikstreaming.... Jag vill ju ha det som det var förr! :x

Jag har ett gäng stenkakor o några nålar för såna. Låter helt... annorlunda!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-05-21 16:06

hifikg skrev:
distad skrev:Jag hittar ny musik hela tiden, men inget finns på skiva....så man kommer bli tvungen att konsumera musik på nytt sätt för min del i framtiden varken jag vill eller inte. :roll: För jag vill ju lyssna på den. :| Sitta med en dator och lyssna, får man helt enkelt vänja sig med...Musikstreaming.... Jag vill ju ha det som det var förr! :x

Jag har ett gäng stenkakor o några nålar för såna. Låter helt... annorlunda!

Nja, de sålde jag direkt när de fina silverfärgade plattorna kom. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Musikstugan