Nu spelas:

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Daad

Re: Nu spelas:

Inläggav Daad » 2025-06-10 22:27

Nina Hagen - Revolution Ballroom Lyssningstips: So Bad, LÁmore och Pillow Talk.
Nina Hagen - Revolution Ballroom.jpg
Nina Hagen - Revolution Ballroom.jpg (31.09 KiB) Visad 236 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-06-10 23:22

Daad skrev:Nina Hagen - Revolution Ballroom Lyssningstips: So Bad, LÁmore och Pillow Talk.
Nina Hagen - Revolution Ballroom.jpg

Ahhh, Nina Hagen. Har jag gillat sedan första albumet. En mycket spännande musiker och som gör det mesta rätt. Konserten i Scandinavium, Göteborg var däremot en katastrof eftersom madam behagade att vara på dåligt humör. Ett riktigt sänke om man så säger.
Men kolla denna, förlåter allt!
https://www.youtube.com/watch?v=9xi4O4RvlnQ

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-11 20:21

Madrigal: I Die, You Soar, CD. Gothrock från 2001. Den mörkromantiska stämningen finns här, men saknar udd.
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-11 23:17

I kväll spelas en hel rad låtar med Beach Boys - just nu "The warmth of the sun".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-12 17:55

Remora: Swash Download-EP. En inspelning som enligt Bandcampsidan är live från ett rep. Lite likt tidig svartrock, kanske lite Joy Division över det.
Bild

Wall Of Voodoo: Do It Again, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-13 19:07

Monumentum: Ad Nauseam, CD. Atmosfärsisk darkwave. Deras första skiva In Absentia Christi var dock mer monumental (häpp :lol: ). Här har det blivit mer elektroniskt. Det är svart och kusligt, men musiken är inte lika stor här här.
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-14 13:04

Wolverine: The Window Purpose, CD. Svensk progressive metal. Gillar man Dream Theater bör man leta upp denna skiva. Musiken är meckig utan att bli tråkig och är snäppet tyngre än D.T. På bonuslåten Again! growlas det ordentligt t.o.m.
Bild

Rebel MC: Better World, 7".
Bild

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-06-14 20:21

Efter en hektisk dag med fasadmålning, vernissage, snabbt hej till Faktiskt- och LTS-gänget på restaurang Röde Orm och hamburgergrillning kopplar jag av i musikrummet. Har inlett kvällen med i tur och ordning Lis Sørensen och Gene Pitney. Till musiken äts Ahlgrens saltlakritsbilar som till min förvåning smakar riktigt bra.

Edit: Gene Pitney är fantastisk - en av 60-talets och musikhistoriens största. Stärkt av lyssningen spelar jag nu The Pinks och singeln "Spelar ingen roll" / "Helena och jag" på cd-återutgivning från 1995 - lysande pop även det. Den som kan sin pophistoria vet att "Helena och jag" först gjordes som "Johan och jag" av Isterband. Isterband är för övrigt ett riktigt bra namn på en popgrupp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-15 10:45

Mudvayne: The End Of All Things To Come, CD+DVD Limited Digipak. Det här med s.k. Nu-metal är inte helt min grej. Jag kan uppskatta Korn (och det tog väl 15-20 år innan jag fattade grejen med dem också :D ) och Slipknots vansinnigaste stunder. Det här är lite mer mittfåra och krångel på samma gång. Jag läste en recension att detta album är Slipknot och Tool med Linkin Parks ångest. Funkar inte riktigt för mig nu, men om 15 år då kanske :D
Bild

Holly Johnson: Love Train, 7".
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-15 12:24

Therion: Lemuria / Sirius B, 2CD-Digipak DeLuxe edition. Therions bästa alster enligt mig. Perfekt mix mellan distinkta metalriff + sång och symfoni + operasolister och körer. Mytologiska texter. Detta är stor musik. Lite floskligt kanske; men denna skiva har hjälpt mig genom jobbigare perioder tidigare i livet, så den är lite av en kompis :)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jogge

Inläggav jogge » 2025-06-17 15:45

Bob Dylan: MTV Unplugged, CD. Det kom ju ett gäng sådana skivor där på 90-talet (och det har väl kommit några senare också). Jag gillar upplägget med något avskalade versioner. Jag har Nirvana, Neil Young och Eric Clapton sedan tidigare. Detta upplägg passar ju Dylan som hand i handske. Första låten Tombstone blues sätter nivån direkt här. Sedan blandas hans odödliga låtar med , för mig, något mindre kända nummer. Exempelvis är Dignity riktigt bra här också.
Bild

Björn J:Son Lindh: Valsen / Som Fågelen, 7".
Bild

Föregående

Återgå till Musikstugan