Strawberry arena - Ed Sheerhan

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Strawberry arena - Ed Sheerhan

Inläggav eljulio » 2025-08-24 19:26

God eftermiddag,

Igår kväll var jag på Strawberry arena tillsammans med några bekanta och ytterligare ca. 55 000 gäster. Storstjärnan Ed Sheerhan stod för kalaset. Mina förväntningar var lågt ställd, men karln har ju ändå ett gäng radiohits i bagaget, så jag tänkte att det kanske kan bli en hyfsad show i alla fall och bra stämning.

Hur som helst. Vi hade läktarplats, dvs. sittplats vilket kändes skönt då han kvällen innan hade spelat 2.45, vilket är mastigt i min mening. Det hela satte igång och de onda aningarna från förbandet höll i sig. Ljudet var ren och skär missär. En mullrande bas som visserligen kändes i bröstet, men som fullständigt havererade precis allt. Jag har inte höga krav på den här typen arenakonserter, men ska det vara så här illa? Mina medresenärer som inte på något sätt är audiofiler, tvärtom, satt och led.

Rent musikaliskt så har han sina hits och det är utan tvekan en begåvad musiker, men intrycket är ändå lite platt och tråkigt. Det känns som att musiken lite är till för att spelas på reklamradion så att vi ska köpa fler solresor och tvättmaskiner. Jag kom på mig själv, flera gånger att känna mig lite sömnig. Det var nog mycket saknad av dynamik och att Sheerhan envisades med att göra allt själv större delen av konserten, dvs. bygga upp ljud i början av låten med lite maskinella trick. Han hade vunnit MYCKET på ett rejält band som stöd och gärna en maffig kör också för att lyfta låtarna ytterligare. Den här tex: https://youtu.be/2fngvQS_PmQ?feature=shared är ju helt klart en habil popballad, men tänk er refrängen med en maffig kör. Nä, för kliniskt, för enhanda och ärligt talat så lyfte det aldrig riktigt, inte ens i samband med extranumrena. Markus Larsson uttryckte det rätt väl här: https://youtu.be/2fngvQS_PmQ?feature=shared Rubrik: Som plinget från mikrovågsugnen.

Frågor:
- Hör inte ljudteknikerna hur illa det låter?
- Hör inte artisterna hur illa det låter?
- Bryr sig någon ansvarig sig om hur illa det låter?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Strawberry arena - Ed Sheerhan

Inläggav I-or » 2025-08-25 14:25

I mitt tycke har Sheeran på senare tid med något undantag alltmer kommit att närma sig muzak, vilket tyvärr förvärras i one man orchestra-versionerna.

Så länge som publiken dyker upp och betalar ohemula biljettpriser istället för att avstå och högljutt i stora skaror klaga på ljudkvaliteten så kommer inga åtgärder att vidtas. Takförsedda arenor med en gigantisk volym är tyvärr aldrig utförda med tillräckligt hög lågfrekvensabsorption för att fungera väl i konsertsammanhang. Utan tak medför endast måttliga vindstyrkor att ljudet varierar extremt mycket beroende på vindriktningen och numer är dessutom oftast kraven på lågt ljudläckage till omgivningen hårda, så detta blir sällan aktuellt åtminstone kvällstid (populärmusik ska förstås alltid framföras i mörker med fläskig ljussättning).

Mindre lokaler byggda för konserter vore en självklar lösning, men då sjunker naturligtvis intäkterna med någon tiopotens.

För egen del undviks ofta konserter med PA-ljud p.g.a. det närmast olidliga basdrönet i jättelokaler och diverse ljudkvalitetsproblem även i mindre lokaler (som i praktiken sällan är vettigt utformade akustiskt).

Överlag lider, som de flesta nog känner till, dessutom i stort sett alla PA-förstärkta konserter av överkompression och ganska illa distorderande utrustning, något som enbart handlar om ren och skär inkompetens från ljudteknikernas sida. Jag har professionellt haft mina duster med sådana personer och kan bara konstatera att inkompetensen t.o.m. ofta överskuggas av effekterna från hörselskador. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-25 15:19

Lokalen är nog hopplös, så den bojkottas framöver. Förra sommaren var jag dock på Springsteen och det var inte heller bra ljudmässigt, men betydligt bättre än i lördags i alla fall. Så något annat var allvarligt fel.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-25 15:25

eljulio skrev:Lokalen är nog hopplös, så den bojkottas framöver. Förra sommaren var jag dock på Springsteen och det var inte heller bra ljudmässigt, men betydligt bättre än i lördags i alla fall. Så något annat var allvarligt fel.

Var på Strawberry för några år sedan och lyssnade på Roger Waters. Det lät alldeles utmärkt (i relation till hur illa det kan låta alltså). Det finns några gamla uvar som vet hur man får till det, Waters/Pink Floyd/Frank Zappa/Bowie/Steve Harley/mfl.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-25 15:50

Vanligen varierar klangbalansen ordentligt i lokalen och en del platser blir då bättre (eller snarare mindre dåliga) än andra, men visst ställer vissa artister högre krav på ljudanläggning och ljudtekniker än andra.

Helt klart är dock att stora takförsedda arenor inte är akustiskt lämpade för konserter. För egen del besöker jag bara Friends (som arenan för alltid ska heta) för att avnjuta fotboll.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-25 17:47

Bill50x skrev:
eljulio skrev:Lokalen är nog hopplös, så den bojkottas framöver. Förra sommaren var jag dock på Springsteen och det var inte heller bra ljudmässigt, men betydligt bättre än i lördags i alla fall. Så något annat var allvarligt fel.

Var på Strawberry för några år sedan och lyssnade på Roger Waters. Det lät alldeles utmärkt (i relation till hur illa det kan låta alltså). Det finns några gamla uvar som vet hur man får till det, Waters/Pink Floyd/Frank Zappa/Bowie/Steve Harley/mfl.

/ B

Möjligen är det så att dessa "uvar" bryr sig. Hur eller hur. Det blir inga återbesök och det gäller även Sheerhan. Det hade kunnat vara så mycket bättre med en genomtänkt produktion och en timme kortare.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-25 20:12

Jag drar mig till minnes en lång tråd efter att någon av faktisktianerna
hade genomlidit Mark Knopfler i Globen. :mrgreen:

Det har gått tjugo år och vad har blivit bättre?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-08-25 21:13

Globen (så heter arenan naturligtvis fortfarande oavsett vilket namn som överheten försöker pådyvla oss) är ett särfall här, då den sfäriska formen gör problemen ännu större. 8O

Under 2024 utfördes dock vissa moderniseringar, vilka bl.a. var ägnade att förbättra de akustiska förhållandena:

NCC skrev:NCC:s uppdrag har varit att uppföra en helt ny konstruktion i arenan, en ring, ovanför arenans ekvator. Konstruktionen bär i sin tur ett nytt öppningsbart innertak som skapar en bättre akustik, intimitet och atmosfär i arenarummet.

https://www.ncc.se/vara-projekt/moderni ... stockholm/

Det återstår att se huruvida detta verkligen förbättrar ljudkvaliteten i praktiken även om konceptet verkar vettigt. Någon faktisktian, helst med tidigare erfarenhet av konserter i arenan, får gärna vara testpilot. För egen del har jag bara sett ishockey och tennis där (bl.a. eftersom I-ora via arbetet hade tillgång till säsongsbiljetter för idrottsevenemang :D ).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-08-30 00:07

Någon med tjockare plånbok och kortare resväg än UT får gärna vara
testpilot. Tror faktiskt inte att E varit i Globen sedan Knopfler. :oops:

Visst var du på Roxette nyligen, eljulio? Har för mig att jag läste det
någonstans. Hur var ljudet då/där? Jag skulle vilja gå på Roxette igen
(med Jonas Isacsson) men när jag kollade senast var det litet svårt att
hitta biljetter i närheten, möjligen Norge …
.Joyride 1992 (Sjöhistoriska), Crash! Boom! Bang! 1994 (Globen) och
någon till har jag varit på (Room service 2001?).

Nåja, har precis förnyat mitt totalabonnemang – torsdags- och fredags-
serierna om sexton konserter inalles – i en rimligt välfungerande
konsertlokal för säsongen -25/26. Förra säsongen missade jag bara ett
par av symfoniorkesterns konserter.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2025-08-30 06:03

Satt på våning 2 ungefär mitt framför scenen, fruktansvärt dåligt ljud. Kollade med Spectroid appen och det var en 41Hz ton som durade många dB starkare än resten av spektrat.
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-30 15:58

E skrev:Någon med tjockare plånbok och kortare resväg än UT får gärna vara
testpilot. Tror faktiskt inte att E varit i Globen sedan Knopfler. :oops:

Visst var du på Roxette nyligen, eljulio? Har för mig att jag läste det
någonstans. Hur var ljudet då/där? Jag skulle vilja gå på Roxette igen
(med Jonas Isacsson) men när jag kollade senast var det litet svårt att
hitta biljetter i närheten, möjligen Norge …
.Joyride 1992 (Sjöhistoriska), Crash! Boom! Bang! 1994 (Globen) och
någon till har jag varit på (Room service 2001?).

Nåja, har precis förnyat mitt totalabonnemang – torsdags- och fredags-
serierna om sexton konserter inalles – i en rimligt välfungerande
konsertlokal för säsongen -25/26. Förra säsongen missade jag bara ett
par av symfoniorkesterns konserter.

Ja, det var på stenbrottet i Halmstad. Helt ok ljud, inte mer. Då det var utomhus kunde det kanske ha varit bättre.
Mvh E*

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-08-30 16:01

jonasz skrev:Satt på våning 2 ungefär mitt framför scenen, fruktansvärt dåligt ljud. Kollade med Spectroid appen och det var en 41Hz ton som durade många dB starkare än resten av spektrat.

Hmmm.... Då satt vi nog rätt nära varandra. Jag satt också på våning 2, dvs. ovan de stående nedanför, snett till vänster om scenen inte särskilt långt från mitten av arenan. Intressant att du mätte. Ja, det var verkligen illa. 8O

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-08-30 17:48

I-or skrev:Globen (så heter arenan naturligtvis fortfarande oavsett vilket namn som överheten försöker pådyvla oss) är ett särfall här, då den sfäriska formen gör problemen ännu större. 8O

Under 2024 utfördes dock vissa moderniseringar, vilka bl.a. var ägnade att förbättra de akustiska förhållandena:

NCC skrev:NCC:s uppdrag har varit att uppföra en helt ny konstruktion i arenan, en ring, ovanför arenans ekvator. Konstruktionen bär i sin tur ett nytt öppningsbart innertak som skapar en bättre akustik, intimitet och atmosfär i arenarummet.

https://www.ncc.se/vara-projekt/moderni ... stockholm/

Det återstår att se huruvida detta verkligen förbättrar ljudkvaliteten i praktiken även om konceptet verkar vettigt. Någon faktisktian, helst med tidigare erfarenhet av konserter i arenan, får gärna vara testpilot. För egen del har jag bara sett ishockey och tennis där (bl.a. eftersom I-ora via arbetet hade tillgång till säsongsbiljetter för idrottsevenemang :D ).

Ja jobba på EMA Telstar i slutet 80 å början på 90talet.
Globen invigdes 1989 å då höll Nelson Mandela tal.
Säkerhetspådraget va rigoröst å de va många som fråga sej vad som skulle hända om de small.
Ja har sett många evenemang på Globen.
De värsta var MC Hammer som var en total ljudkatastrof till Pink Floyd som lät helt suveränt.
Ja har även sjungit i luciatåget där.

De e en skit arena akustiskt sett.
Å de e inte många konsärer som låtit bra genom åren men om dom akustik reglerat så skulle de va intressant å se nån artist där.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-31 11:39

Imperial-Blomman skrev:... till Pink Floyd som lät helt suveränt.

Som tidigare skrivet, Pink Floyd / Roger Waters har alltid varit måna om att ha ett bra ljud. Konsert "The Wall" i Düsseldorf i början av 80-talet, Pink Floyd i Globen, Roger Waters på Hovet (4-kanals ljud, Eric Clapton på gitarr), Waters på Friends - alla har de varit riktigt bra.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-08-31 16:42

Lirade inte Leonard Cohen i Globen sista gången han var i Sverige? Hur lät det? Han verkar ha förstått det här med ljudkvalitet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-08-31 21:24

I-or skrev:För egen del besöker jag bara Friends (som arenan för alltid ska heta) för att avnjuta fotboll.

Kompisvallen!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-08-31 23:08

hifikg skrev:Lirade inte Leonard Cohen i Globen sista gången han var i Sverige? Hur lät det? Han verkar ha förstått det här med ljudkvalitet.

Jag har bara sett/hört Leonard en gång och det var i Scandinavium Göteborg. Det lät alldeles utmärkt då. Det var strax efter han släppt sin skiva "Death Of A Ladies Man" producerad av Phil Spector och efter att ha spelat en låt från den skivan kommenterades det med "Now, that was that done, let's go to the rest". Uppenbarligen var han inte själv nöjd med skivan, troligen press från skivbolaget. Gissar att konserten var 1977 eller -78. Men bra ljud var det.

För övrigt samma sak med The Beatles "Let it be" som ju producerades av Phil men då på önskemål av John Lennon. Och många år efter Johns död så gav man ut en ny version "Let it be - naked" där man rensat bort Phil.

/ B

Återgå till Musikstugan