Är det ostämt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Solveit

Är det ostämt?

Inläggav Solveit » 2025-10-21 22:09

Fin låt men för mig som gammal gitarrist så låter det ostämt i början.
Går ju heller inte att intonera en 11 strängad klassisk gitarr på stallet som är fast.
https://www.themusicman.uk/goran-sollsc ... 2Cf1gAY_NQ
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
RJohan

Re: Är det ostämt?

Inläggav RJohan » 2025-10-25 08:27

Jag har plinkat en del på gitarr, men är inte speciellt känslig för intonering. Kompisen däremot, som är genommusikalisk, spelar flera instrument och skriver egna låtar, kan sitta en hel eftermiddag och försöka stämma gitarren så det blir rätt över alla band. Utan att lyckas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-25 11:42

För mig, utan absolut gehör, är jag inte speciellt känslig för "stämningen". Man får tex sjunga falskt - om det bidrar till känslan. Med det sagt tycker jag GS spelar Elenor Rigby helt fantastiskt.
Tack för tipset, denna man har jag känt till sedan liten grabb men bara sådär lite vid sidan om lyssnat på. Ska botanisera lite mer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-25 12:12

Ja tyckte lät rätt bra.
Fint framfört.
De e första gången ja hör en 11 strängad gitarr.
Ja lyssna mer på hur han spela än om de e rätt stämt.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-10-25 12:41

Bill50x skrev:För mig, utan absolut gehör, är jag inte speciellt känslig för "stämningen". Man får tex sjunga falskt - om det bidrar till känslan. Med det sagt tycker jag GS spelar Elenor Rigby helt fantastiskt.
Tack för tipset, denna man har jag känt till sedan liten grabb men bara sådär lite vid sidan om lyssnat på. Ska botanisera lite mer.

/ B

Bara ett litet "pepåkande".
Absolut gehör är inte alls någon förutsättning för att höra om något är ostämt eller inte, falskt eller rent etc.
Inte sällan är det en snarare en nackdel.
Det är det relativa gehöret som huvudsakligen avgör den förmågan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2025-10-25 13:50

Ogjort skrev:Bara ett litet "pepåkande".
Absolut gehör är inte alls någon förutsättning för att höra om något är ostämt eller inte, falskt eller rent etc.

Är det därför Lotta Engberg ibland sjunger falskt trots att hon enligt egen utsago har absolut gehör? Jag tänkte mig att människor med absolut gehör också automatiskt skulle ha bra relativt gehör, men så är det alltså inte?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-25 14:41

Ogjort skrev:
Bill50x skrev:För mig, utan absolut gehör, är jag inte speciellt känslig för "stämningen". Man får tex sjunga falskt - om det bidrar till känslan. Med det sagt tycker jag GS spelar Elenor Rigby helt fantastiskt.

Bara ett litet "pepåkande".

Ah så skönt att höra :-)
När vi i skolan (början av 60-talet) skulle sjunga solo inför hela klassen stod alla och mumlade lite tyst. Det gjorde inte jag utan klämde i ordentligt. Lärarens kommentar var "du hördes i alla fall ordentligt". Därmed tog en av mina karriärmöjligheter ett abrupt slut :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-10-25 17:07

Magnuz skrev:

Är det därför Lotta Engberg ibland sjunger falskt trots att hon enligt egen utsago har absolut gehör? Jag tänkte mig att människor med absolut gehör också automatiskt skulle ha bra relativt gehör, men så är det alltså inte?

:D
Det är skillnad på att höra toner och på att producera dem. Hon HÖR troligen att hon sjunger falskt, men röstapparaten lyder inte.
(Eller kanske taskig medhörning - om det är live.)
Det går överhuvudtaget inte - för någon - att sjunga en "frekvenslåst" ton. Hur noga än någon försöker. Den kommer alltid att svaja mer eller mindre.
Det är ett sätt att "avslöja" AI-röster och Melodynade sångare, t.ex. Om de inte är extraprogrammerade till att svaja.
Det blir "för rent".

Absolut och relativt gehör kan förstås ha ett samband. Men en avvikelse från "korrekt" tonhöjd kan göra det extra svårt att förhålla sig relativt
till en oväntad sådan för den med absolut gehör. Det drabbar inte den som "bara" har bra relativt gehör.

Jag har en kompis som etablerade sitt absoluta gehör som litet barn utifrån farmors piano, som låg typ 70 cent för lågt i förhållande till A=440.
Han har fått kämpa för att stå ut med att ALLT låter "fel".
Absolut gehör är sannolikt en medfödd förmåga - men det måste etableras utifrån en referens.

Barn har t.ex. oftast lätt att pricka kvartstoner i en given melodi - men för oss vuxna är det skitsvårt. Om vi inte råkar bo i de delar av världen där det är generellt vanligt i all möjlig musik.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2025-10-25 19:48

Tycker inte det låter falskt, kanske svävande/
instabilt såsom g-strängen på en vanlig guitarr.

Kanske en naturlig förklaring ifall någon känner till strängteorin även på den 11:a strängade.
Shatterer of words

Solveit

Inläggav Solveit » 2025-10-26 07:43

ChristianAndersson skrev:Tycker inte det låter falskt, kanske svävande/
instabilt såsom g-strängen på en vanlig guitarr.

Kanske en naturlig förklaring ifall någon känner till strängteorin även på den 11:a strängade.

Jag kollade med piano (VST) men han verkar ha stämt upp gitarren så jag kunde inte riktigt följa han.
Men det kanske är det där lilla svävande i början med den öppna strängen jag mår lite illa av.
Purifi PTT6.5X04-NFA-01+Dayton Audio RST28F-4 1-1/8" +WG-300 wave guide+Komplete Audio 6+nanoDigi+2 SMSL M300SE+TPA3255 260-2-29A Topping pa3s+ .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-26 11:38

Jag brukar normalt vara känslig för när det låter ostämt eller falskt, men med gitarren kan jag inte tycka att det på något vis går utanför gränsen eller låter direkt felaktigt.

Något absolut gehör har jag inte.
När jag stämmer mina gitarrer utan hjälp av någon stämapparat så utgår jag bara från en sträng och stämmer de andra därefter, så efter många stämningar kan den övergripande tonhöjden vandrat rejält långt ifrån den absoluta, utan att jag reagerar särskilt mycket på att något skulle vara fel. Det jag dock kan märka är att intoneringen för gitarrerna blir sämre, och naturligtvis märker jag tydligt av om tonen inte stämmer in perfekt med andra instrument.

Jag uppfattar åtminstone mig själv ha ett bra relativt gehör, jag hör direkt när någon sångare har den minsta svårigheten att hålla tonen, och jag kan även relativt enkelt höra när falsksången är av det medvetna slaget, för när en sångare som normalt sett är duktig att hålla tonen "slirar" lite medvetet så låter det ändå relativt ofalskt i det falska. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-26 16:55

Solveit skrev:Fin låt men för mig som gammal gitarrist så låter det ostämt i början.
Går ju heller inte att intonera en 11 strängad klassisk gitarr på stallet som är fast.

Ja, det låter hyggligt surt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-10-26 17:56

Morello skrev:
Solveit skrev:Fin låt men för mig som gammal gitarrist så låter det ostämt i början.

Instämmer.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-27 12:11

Morello skrev:

Vad menar du med att det låter ”hyggligt surt”? :)

Visst är det ganska tydligt att instrumentet inte verkar vara stämt med någon stämapparat för korrekt tonhöjd, men strängarna sinsemellan verkar ändå stämda. Eftersom han i början av låten spelar nära gitarrhuvudet borde rimligtvis inte ge alltför stora problem med intonering. Eller vill du göra gällande att denna duktiga gitarrtrubadur inte kan stämma sitt instrument?

Så vad menar du, tycker du instrumentet är felstämt enligt absolut gehör, eller enligt relativt gehör?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-10-27 12:21

Ogjort skrev:
Magnuz skrev:

:D
Det är skillnad på att höra toner och på att producera dem. Hon HÖR troligen att hon sjunger falskt, men röstapparaten lyder inte.
(Eller kanske taskig medhörning - om det är live.)

Jag tycker det är fruktansvärt tydligt i Idol vilka som börjar sjunga lätt surt när det kommer fram till liveframträdandena med in-ears. Tror flera av dem hade tjänat massor på att bara använda EN...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-10-27 13:16

Här är EN lösning på problemet:

Solveit

Inläggav Solveit » 2025-10-27 14:36

RJohan skrev:Här är EN lösning på problemet:

[ YouTube ]

Låter surt vid 0:42
https://youtu.be/aSWoSV7bLxs?t=40

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-10-27 15:12

Jag har nu lyssnat på Göran Söllschers version 2 gånger. Första gången var för någon dag sedan. Då gillade jag den inte. Det lät inte ok i mina öron. Jag brukar gilla Söllscher, men det är något som inte stämmer med hela intonationen.

Jag lyssnade därefter igen på Söllscher och det är kanske inte fullt så dåligt som första gången jag lyssnade, men definitivt inte min grej.

Här är låten i mer original. Den finns i en mängd olika masteringar på tuben och jag lyssnade igenom en del. De nya masteringarna är inget jag vill lägga tid på. Förfärligt.

En poplåt från 1966 utan ett enda vanligt "pop-instrument". Undrar om någon ens tänkte på det, då låten kom.
Som brukligt, en höjdare från Paul McCartney. Det är nånting med Pauls ton, takt och tempo som är mästerligt. Det är inte vanlig pop som Paul förmedlar.
Dock tror jag att det skulle kunna gå att göra en bästa mastering som bibehåller kärnan i ton, takt och tempo.

Här är några olika masteringar på tuben. 2009.

Den kanske är bland de bättre på tuben som jag hittat.

Här är 30 sekunder i mono. Pauls röst kanske är bäst här.

Det finns en uppsjö olika uppladdningar på tuben och jag undrar hur stereoversionerna är gjorda.
På en del är det fuskstereo och där Pauls röst ligger i ena kanalen. Förfärligt.

Nymasteringar med lite olika ljud och balans.

Förfärlig i mina öron. 2015.

2022. Inget för mig, men kanske något bättre än 2015.

Här är en annan gitarrspelning. Föredrar den framför Söllscher. Allt sitter bättre.

Rekommenderar att lyssna på denna, där han förklarar låten. Klart givande.

Nu lyssnade jag på Söllscher igen. Tycker inte Söllscher har fångat låtens kärna. Det är inget fel på Söllschers tekniska spelande, men, det är en annan typ av låt. Då blir det svårt att höra stämning på gitarren, tycker jag. Går den ens i den tonart som Pauls original har?

Tror jag har låten med Beatles på CD i monoversion i nymastering av Paul McCartney. Skall lyssna på den vid tillfälle.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Solveit

Inläggav Solveit » 2025-10-27 16:17

Led Zeppelin - Stairway To Heaven är inte heller så vacker i början.
Gissar höga greppband på guran.
https://www.youtube.com/watch?v=QkF3oxziUI4

Återgå till Musikstugan