Så mycket bättre

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Så mycket bättre

Inläggav Bill50x » 2025-10-09 22:43

Följer denna serie i TV4 sedan starten. Även om jag tycker det senare upplägget med artister som åker in och ut är sämre så är det fortfarande en musikalisk upplevelse att höra artister göra covers på varandras låtar.

Vad jag vänder mig emot är de trista studioinspelningarna man släpper på CD. Så MYCKET sämre än de livespelningar man hör i programmet. Någon som fattar varför TV4 släpper de hjärndöda studioinspelningarna istället för de fantastiska livespelningarna? Tex Miss Li med "Nåt för dom som väntar", Helen Sjöholm med en låt av Jacob Hellman osv. Varför?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Re: Så mycket bättre

Inläggav PekkaJohansson » 2025-10-10 20:43

Nu har jag inte tittat och lyssnat på ett tag men nog är det trista playback- eller singback-versioner även i programmet - som i liknande populärmusikprogram i televisonen? Detsamma gäller en majoritet av utgivna så kallade konserter på dvd- och blåstråleskiva - väldigt mycket är antingen förinspelat eller postprocessat. Jag har i stort sett slutat titta på dylikt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-10-10 23:31

PekkaJohansson skrev:Nu har jag inte tittat och lyssnat på ett tag men nog är det trista playback- eller singback-versioner även i programmet - som i liknande populärmusikprogram i televisonen? Detsamma gäller en majoritet av utgivna så kallade konserter på dvd- och blåstråleskiva - väldigt mycket är antingen förinspelat eller postprocessat. Jag har i stort sett slutat titta på dylikt.

Min uppfattning är den motsatta. Det är väldigt lite förinspelat material på live-framträdandena i Så Mycket Bättre. Tex Miss Li som sjunger genom en megafon vilket inte alls är så i studioversionen. Nästan alla låtar som görs live i programmet har en helt annan nerv, intensitet och liv än de förinspelade versionerna.

Kan det bero på att artisterna spelar inför en kunnig publik? Men frågan kvarstår, varför ger man ut det studioinspelade skräpet istället för det intressanta liveinspelningarna?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-10-11 10:27

Många av framträdandena från TV4 finns att se, och höra, på Youtube

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-10-16 23:41

Bill50x skrev:Följer denna serie i TV4 sedan starten. Även om jag tycker det senare upplägget med artister som åker in och ut är sämre så är det fortfarande en musikalisk upplevelse att höra artister göra covers på varandras låtar.

Vad jag vänder mig emot är de trista studioinspelningarna man släpper på CD. Så MYCKET sämre än de livespelningar man hör i programmet. Någon som fattar varför TV4 släpper de hjärndöda studioinspelningarna istället för de fantastiska livespelningarna? Tex Miss Li med "Nåt för dom som väntar", Helen Sjöholm med en låt av Jacob Hellman osv. Varför?

/ B

Du slipper i alla fall följa "Så Mycket Bättre 2025", för det blir ingen serie i år!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

kasser

Inläggav kasser » 2025-10-28 14:36

Bill50x skrev:Följer denna serie i TV4 sedan starten. Även om jag tycker det senare upplägget med artister som åker in och ut är sämre så är det fortfarande en musikalisk upplevelse att höra artister göra covers på varandras låtar.
Jag gick nyligen bas p och bas u och blev imponerad. Den gav klar förståelse för arbetsmiljösamordnarens roll, både i projektering (BAS P) och utförande (BAS U). Kursen har praktiska verktyg för riskbedömning, arbetsmiljöplaner och samordning — inte bara teori utan något jag direkt kunde tillämpa på arbetsplatsen.

/ B

Jag håller helt med dig – livespelningarna i TV4-serien har en helt annan nerv och känsla än de slätstrukna studioinspelningarna som släpps på CD. Det är ofta just det spontana, ofullkomliga och publikkontakten som gör framträdandena så magiska. Studioinspelningarna känns mer polerade men förlorar mycket av den energi och personlighet som artisterna visar live. Kanske handlar det om rättigheter, ljudkvalitet eller kommersiella beslut, men det är synd att de inte bevarar den genuina känslan från scenen. Jag hade hellre köpt liveversionerna alla dagar i veckan.

Återgå till Musikstugan