Tänkte posta min lista med de i mitt tycke bästa inspelningarna av varje en av Beethovens symfonier, och en kort motivering varför jag valt just den inspelningen.
Symfoni 1: George Szell/ Cleveland. Rytmiskt exakt, otrolig precision i timingen. Allt låter bara så rätt.
Symfoni 2: (har ännu ingen favorit)
Symfoni 3: Bruno Walter/ Colombia. Walter lyckas göra den något spretiga första satsen sammanhängande. Den andra satsen, begravningsmarschen, är full av nederlag och sorg. Den tredje satsen är väldigt glad, bryter av märkligt mot den andra satsen, men här lyckas Walter att ge dem två en känsla av enhet.
Symfoni 4: Carlos Kleiber/ Bavaria. Lekfullt och energiskt framförd, som en åkfärd i en karusell.
Symfoni 5: Daniel Barenboim/ Berlin. Jag tycker inte någon annan fångar resan från den första satsens mörka dysterhet över i den fjärde satsens hjältemodiga triumf såsom Barenboim gör. Hans version är ett ja till livet, till människans styrka, och förmåga att resa sig, hur stor tyngd hon än bär.
Symfoni 6: Charles Munch/ Boston. Sexan skildrar en resa ut på landsbygden. Munch gör detta till en verklig naturskildring. Man hör fåglar som kvittrar, bäcken som porlar, ett rasande oväder osv.
Symfoni 7: (har ännu ingen favorit)
Symfoni 8: Herbert Blomstedt/ Dresden. Symfonin är ibland betraktad som något av en bagatell.
Men i Blomstedts händer blir den stor och dramatisk.
Symfoni 9: Eugen Juchum/ Concertgebouw. Det finns mer dramatiska, vackra och pompösa inspelningar av nian. Men jag tycker att ingen, likt Jochum, fångar det poetiska i nian, genom att framföra den lyriskt, som en dikt.
Kommentera gärna om ni har några andra favoriter.