Den underbara Doom/dödsmetallen! :D

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Den underbara Doom/dödsmetallen! :D

Inläggav Rookie » 2006-05-13 00:43

Jag kanske är ensam på forumet, men betvivlar detta starkt :). Jag menar att dyngan som alla andra lyssnar på är just det (dynga)! Och slänger ur mig frågan; vilken dödsarlåt, alt. doomlåt är mysigast att lyssna på (Med detta menar jag naturligtvis inte att alla ni som inte uppskattar dessa specifika musikstilar är "pucko i huvudet" eller "dumma i ansiktet", utan jag försöker naturligtvis bara verka litet bråkig och provocerande!)! Och jag vill inte höra förslag på "fjollband" såsom Moonspell eller Dimmu Borgir.... jag vill ha minst Burzum-kvalitet på banden! 8O

Även förslag på mindre bra låtar, men desto bättre inspelningar är dubbelt välkomna!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-13 01:07

Enda jag kan rekomendera med såhär kort varsel är det ypperliga bandet Electric Wizzard.

Det är också mycket svårt att veta vad du letar efter, beroende på hur du vill definiera doom och dödsmetall.. Det allmäna problemet inom rock/pop-genrén anser jag (och säkert många andra).

/J
admin

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-05-13 02:32

Joppie!!!!!!!!! Ett band jag inte hört talas om! Skola utvärderas enligt ovanstående premisser(D.v.s. obarmhärtigt)!

Edit: Stavar som ett parkinsonsfall efter ett par vinare........:P

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-13 10:50

Mysigt va ju ett lite svårdefinerat ord.. :)

Jag kan tycka att Dimmu borgir låter mysigt en varm sommarnatt sittandes vid Storsjöns Strand under Storsjöyran..

Annars tycker jag Graveworm och tidiga Entombed e trevligt.. bland mycket annat, just om vi pratar "mysigt"..

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-05-13 11:16

Jepp! Du har förstått BengtO. Håller med dig om tidiga Entombed där.... Ämnet är medvetet luddigt definierat, eftersom alla har olika åsikter om vad som är "mysigt"!:D Dessutom behöver man inte ta mig så allvarligt när jag skriver "fjollband som Moonspell och Dimmu", jag lyssnar själv på dessa orkestrar, men det jag är ute efter är band i den litet tyngre skalan... :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-13 14:21

Lite fler alternativ kan ju vara sunn0))) och Sleep. Den förre kanske man måste se live för att digga riktigt ordentligt, de andre är ju typ huur coola som helst oberoende!

Kan säga att jag är inne på stonerrock och att dessa grupperingar har lite där att göra men mot Doom...

/J
admin

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-13 15:55

Candlemass. :P

Återgå till Musikstugan