Metallica St.Anger

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Metallica St.Anger

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-05-28 19:07

Köpte denna skiva för några dagar sedan efter att ha sett dokumentären Some Kind of Monster på tv.

Vad har de gjort med trummorna?

Var Lars tillsammans med trumset förpassade till garderoben(med stängd dörr!) under inspelningen pga James vrede? Det måste vara det sjukaste jag hört, vilket elände! Men ändå gillar jag det :o Har nynnat på Invisible Kid sedan jag köpte skivan.

Så dåligt är det väl ändå inte, eller :roll:

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-28 19:53

Så dåligt är det väl ändå inte, eller

Jo det är den faktiskt. :D

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-28 21:25

Jag har för mig att Lars Ulrich modifierade trummorna. Tror att det sitter ett band under tex virveltrumman som han avlägsnade. Eftersom Ulrich tyckte det blev bättre ljud. Trummisar rätta mig gärna. Tex "Slarbi" vet nog vad jag menar!

/Urban

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-05-28 22:26

Rocker skrev:Jag har för mig att Lars Ulrich modifierade trummorna. Tror att det sitter ett band under tex virveltrumman som han avlägsnade. Eftersom Ulrich tyckte det blev bättre ljud. Trummisar rätta mig gärna. Tex "Slarbi" vet nog vad jag menar!

/Urban

Sejarmattan omtalas här. En sådan ser ut som (hittade ingen bild) ett större antal metall trådar som är spiralskruvade.

Om vi sedan tar upp mera trummor på St Anger så bör tilläggas att baskaggen är (antingen eller, kommer inte ihåg just nu) dubblad i hastighet (liknande eko-effekt) eller triggad (uppmickad, mer lättpspelad än vad det igentligen är). Plattan har jag inte mycket att säga om, till skillnad från den kassa ljudkvaliteten (som vanligt med Metallica) och den faktiskt coola attityd de visar, tyvär för sent för att jag ska lyfta på ögonbrynen.. ;)

Trevlig lyssning.

slash J
admin

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-28 22:59

Slartbi...: Tack för upplysningen.

Jag tycker att den är hyfsad. Fast inte i klass med det tidigare skivorna. Köpte DVD och tyckte efter det att ST Anger var bättre än jag tyckte tidigare. Få se hur nästa skiva låter, med Rick Rubin som producent.

/Urban

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-28 23:12

basen hörs inte, inga solon (kanske ingen större förlust men..), katrullock till virvel, james är arg igen på nånting och growlar på som en gammal gubbe. Och löjlig text - "frantic tick-tick-tick-tick-tick-tock"
usch ! men till sitt försvar är att den trots allt har viss musikalisk kvalitet här och där. Tycker jag då. Bättre growlande och bättre musik kan man höra på "Deliverance" med Opeth.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Manzarek

Re: Metallica St.Anger

Inläggav Manzarek » 2006-05-28 23:40

HatoriHanso skrev:Vad har de gjort med trummorna?

När de började sin inspelnings-session slog Lars Ulrich ett slag på virveltrumman (då ostämd), gillade det citat:"brutala ljudet" och behöll det. Slutresultatet blev ojämt. Låten "Dirty Window" känar verkligen på det- låter som Motörhead under 80-talet. I "Frantic" uteblir dynamiken och man får burkig punk. Älska eller hata...
Senast redigerad av Manzarek 2006-05-29 12:08, redigerad totalt 1 gång.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-05-29 10:37

Intressant!
Det är ju ändå lite kul att det vågade sig på något så annorlunda än tidigare skivor. Men det kanske var tvungna att göra något riktigt radikalt för att synas igen.
Släpps den nya skivan i år?

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-29 17:21

Pinnick: "james är arg igen på nånting och growlar på som en gammal gubbe"

Se DVD:n så förstår du varför!

Som tidigare sagts är ju ljudet dåligt. Men musiken är tidvis ok. Man måste ju gilla hårdheten för att uppskatta den.

HatoriHanso: "Släpps den nya skivan i år?"

Tror inte det dom ska ju ut på en turne till tex Tallin. Tippar att den kommer under nästa vår. Men jag kan ju ha fel.

/Urban

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-29 18:05

Tycker att hela den skivan ett riktigt bottennapp! För mycket av James Hetfields missbrukarångest som han borde delat enbart med sin terapeut i stället! Vi musikköpare borde skonas från sådant!

När det gäller Lars Ulrichs talang som trummis finns det många frågetecken tycker jag! Har en DVD, Live In San Diego, där James H. spelar trummor på några låter. Han spöar Lars med hästlängder när det gäller att traktera detta instrument!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-29 19:02

Det är ju välkänt att Ulrich har slösat bort större delen av sin talang, han kan inte ens spela sina egna trumkomp på dom gamla låtarna på konserter numera utan måste skriva nya enklare trumkomp. På 80-talet var han iaf tämligen kompetent.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-29 19:05

xeizo skrev:Det är ju välkänt att Ulrich har slösat bort större delen av sin talang, han kan inte ens spela sina egna trumkomp på dom gamla låtarna på konserter numera utan måste skriva nya enklare trumkomp. På 80-talet var han iaf tämligen kompetent.

Undrar om han använt för mycket "kemikalier"? Eller har ungdomens hunger tynat bort?
Mitt minne är blott ett minne numera.

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-05-29 21:26

Problemet är väl att han inte har tid att träna på sitt instrument längre. Måste köpa/sälja svindyr konst och annat sånt konstruktivt istället. T.ex. svära om napster m.m.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-29 22:57

en sak till om st anger var att den lät så chockerande trött. All energi från ridethelightning/masterofpuppets var som helt borta. :cry:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-05-29 23:18

Hur som helst är den åtminstone mindre dålig än den svarta skivan. St. Anger är ju trots allt lite annorlunda och ganska hård.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-30 18:09

Magnuz: "Hur som helst är den åtminstone mindre dålig än den svarta skivan."

Det var ju intressant. De flesta brukar att såga load och reload. Fast jag tycker att svarta, load och reload är bra! Fast dom är ju mer kommersiella än tidigare album.

/Urban

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-05-30 20:29

Visst, load och reload är ännu sämre. Metallica var bra på 80-talet.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2006-05-30 20:38

OK! I got the point! Ja speciellt första skivan är uppfriskande!

/Urban
Senast redigerad av Rocker 2006-06-02 22:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-02 19:23

Det roliga med St Anger var återkomsten av punkinslag som fattats sen Cliff Burtons frånfälle. Tror den kommer åldras bättre än allt deras material från And Justice... till S&M.

Angående deras produktioner berättade en god vän till mig (roddare åt Metallica 1995-97) att Lars Ulrich vägrare låta deras skivor pressas förän han ljudtestat dem på sin McIntosh-anläggning - en vana han lagt sig till med under arbetet med "black-album".

Vad detta medför är högst oklart. Men bli inte chockade om Jamo, Dynaudio, Copland och andra danska HiFi-tillverkare går ihopa i gemensamt demonstationståg - mitt i centrala Köpenhamn - och skanderar "ULRICH!! LANDSFÖRÄDARE!! ULRICH!! LANDSFÖRÄDARE!!"
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
HatoriHanso_inaktiv

Inläggav HatoriHanso_inaktiv » 2006-06-02 20:37

Manzarek skrev:
Angående deras produktioner berättade en god vän till mig (roddare åt Metallica 1995-97) att Lars Ulrich vägrare låta deras skivor pressas förän han ljudtestat dem på sin McIntosh-anläggning - en vana han lagt sig till med under arbetet med "black-album".

Med tanke på ljudkvaliten hos St. Anger säger väl det en del om McIntosh 8) :wink:

Jag har bestämt mig, St. Anger är helt ok! Även om jag tycker synd om min stereo som får ta hand om sådant fulljud...

Återgå till Musikstugan