hur mycket av en bra låt är texten?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

hur mycket gör texten låten bra/dålig?

0-20% - inte mycket alls
13
45%
20-40% - en hel del
4
14%
40-60% - texten är halva grejen
6
21%
60-80% - en bra text kan gör även en dålig låt bra
6
21%
80-100% - texten går i nästan alla fall före musiken
0
Inga röster

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
boyafraid

hur mycket av en bra låt är texten?

Inläggav boyafraid » 2006-06-27 03:25

ja. alltså, hur mycket gör en bra text för en låt, eller hur mycket sabbar en dålig text en låt?
från 0-100%
givetvis handlar det nu om låtar där en sång/text överhuvudtaget existerar
personligen är jag något av en textfundamentalist - för mig utgör texten halva poängen
en bra text kan absolut lyfta en lite sämre låt, precis som en meningslös kafferaststext kan sänka en catchy melodi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-27 06:57

På något sätt känns det som om musiken hypnotiserar mig så pass mycket att texten blir nästan helt oväsäntlig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-06-27 08:07

En riktigt bra text lyfter en låt men det är först efter några lyssningar som jag överhuvudtaget börjar notera texten.
0-20% för mig. 8)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-27 08:14

Orden i sig är inte primärt viktiga, det är hur de framförs som betyder något. Jag menar:

I am he as you are he as you are me and we are all together

Vad är det för svammel? Men en satans bra låt är det.

Dock kan en bra låt fortsätta att växa om man upptäcker texten allt eftersom.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-27 08:46

Beror ju väldigt mycket på vilken musik det handlar om. Är det någon som klinkar på en gitarr och sjunger sina poem är texten 80-90% av upplevelsen. Lyssnar jag på gothisk rock är det väl snarare det motsatta förhållandet. Och även om jag kan engelska så kan jag ändå leva mig in i svenska texter bättre.

Jag kan alltså inte rösta enligt alternativen ovan. Som sagt:

"Det beror på..." :-)

/ B

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-06-27 08:57

När jag lyssnar så hör jag mest instrumenten och de rytmer och klanger de skapar tillsammans. Texter har jag svårt att lyssna på för själva musiken är oftast mycket intressantare. Om det däremot är en otroligt bra sångare som exempelvis Jeff Buckley så är det svårt att inte lyssna på sången eftersom det är den som skapar klangerna osv.

Skulle jag bara lyssna på texterna så skulle jag nog få slänga hälften av mina skivor för att jag inte gillar texterna. Musiken går alltid först för mig. Sedan finns det ju undantag som bekräftar regeln som Boten Anna som jag gillar bara för att texten är lite kul.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-27 09:02

Ja det beror ju vad det är för typ av musik! Svårt att svara på omröstningsfrågorna då tycker jag. Lyssnar man på visor eller ballader, då blir naturligtvis texten viktig, men inte annars.

Jag lyssnar på mycket på progressiv rock, där då texterna har en underordnad betydelse för mig. Det som intresserar mig mest är själva musiken, och då framförallt riktigt duktiga musiker/artister!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-27 09:48

Vissa låtar 100% (ex. Balladen om den kaxiga myran)
Andra låtar 0% (ex. Eldfågeln)

Däremellan finns ett kontinuum.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-27 10:10

Håller till stor del med Svante, och kan därför inte rösta.

Dålig musik med bra text är något jag inte kan intressera mig för, men bra musik kan verkligen lyfta - om texten har en stark poesi eller innehåller en intressant berättelse.

Å andra sidan kan bra musik med intetsägandet text vara rätt ok också. Text kan ju ha flera funktioner:

1. Framföra poesi

2. Framföra en berättelse.

3. "Låta bra" att sjunga.

Tyvärr finns det några exempel på texter som (för mig) är för dåliga, således att de väsentligt förstör musiken för mig. Men det är mycket ovanligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-06-27 10:59

Kunde ej rösta! :?
Beror på artisten. Bob Dylan, Ola Magnell, Cornelis osv där tycker jag att texten är lika viktig som musiken.
Janet Baker, Eva Cassidy, Kiri te Kanawa kan sjunga vilken nonsentext som helst, jag blir ändå heltorsk. 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-27 11:21

Just ja, röstningen! Nä, det gick ju inte att rösta. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-27 17:22

60-80 %

Ett stickspår: Många låtar dras ner av texter med telefon inblandning

Värst är låtar där administrativ telekommunikationspersonal kritiseras

City Boy- 5.7.0.5.
Hey operator
Five seven o five
But there's no reply
Five seven o five
Why do you keep me hanging on the line

Dr. Hook- Sylvias Mother
Sylvia's mother says "Sylvia's happy"
"So why don't you leave her alone?"
And the operator says "40 cents more for the next 3 minutes"
Ple-ease Mrs. Avery, I just gotta talk to her
I'll only keep her a while
Please Mrs. Avery, I just wanna tell 'er goodbye
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-06-27 17:29

Ska vi lägga till Gyllene Tiders "Marie i växeln", Pete Shelleys "Telephone Operator" och Janne "Lucas" Perssons "Växeln hallå"? :-)

En ganska sötsliskig låt som lyfts av sin utmärkta text är George Jones "He stopped loving her today". Utan berättelsen om den olyckligt käre mannen som inte ger upp hoppet förrän på dödsbädden skulle låten varit ett hopplöst countrypekoral. "Death songs" är för övrigt en subgenre som är värd en egen tråd. En annan dag, kanske.

Jag har inte röstat i den här tråden - av lätt insedda skäl. Snart dags för en omröstning om bristen på vettiga alternativ i omröstningarna på faktiskt.se...? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-27 18:22

ja, eller så röstar man på det alternativ som närmast beskriver ens åsikt eller tycke
hur många hade röstat i riksdagsval om man för att kunna rösta var tvungen att hålla med om samtliga punkter i ett partis officiella program? (för att inte ens tala om de åsikter som finns representerade utanför officiella program)

omröstningar som den här är ju knappast tänka att generera några vetenskapliga resultat utan bara som en rolig indikator
tycker därför lätt att man kan rösta även om man inte känner sig helt överens med villkoren/alternativen

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-27 18:37

Almen skrev:Orden i sig är inte primärt viktiga, det är hur de framförs som betyder något. Jag menar:

Märklig kritik då låten* - låt gå för en banal inledningsstrof - bjuder på flera poetiska praliner

Bl.a.
Sitting in an English garden waiting for the Sun.
If the Sun don't come you get a tan
From standing in the English rain.

*"I Am The Walrus"
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-06-27 20:58

Kul tråd! Lustigt att frågan inte kommit upp tidigare.

En bra text kan definitivt lyfta en låt, likväl som en dålig text kan göra motsatsen, men för mig är nog ändå musiken det primära.

Apropå låtar med telefonanknytning ( :oops: ) är just Janne "Lucas" Perssons "Växeln hallå" och "Michelangelo" med Björn Skifs i mina öron/ögon praktexempel på redan usla låtar som ytterligare fördärvas av en förfärlig text.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-27 22:27

lyssnade just igenom bonnie 'prince' billys "i see a darkness" för första gången på väldigt länge och påmindes om hur mycket texten gör den plattan till det mästerverk det faktiskt är
de mörka tonerna, will oldhams sköra röst och fantastiskt mörka och självutlämnande texter som "i see a darkness", "another day full of dread" och "raining in darling" utgör tillsammans en helhet som måste vara bland det mörkaste, ömmaste och vackraste som någonsin spelats in
gåshud varje gång

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-28 01:10

i de allra flesta fall hör man ju inte vad dom sjunger.. så för mig är det 99% ovesäntligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-28 01:18

Strauss skrev:i de allra flesta fall hör man ju inte vad dom sjunger.. så för mig är det 99% ovesäntligt.

Det beror ju förstås på vem/vilka man lyssnar på. Kent är ju kass tex. Laddade hem Hagnesta Hill och den skivan finns ju både på svenska och engelska. Några låtar har samma titel på de båda språken så jag "var tvungen" att ta ner ett antal varianter för att få båda språken. Men det krävdes mycket lyssning för att höra vilket språk det var!

Lustigt i sammanhanget var att Jocke (?) i Kent klagade över att en resenscent prisade hans texter på senaste cd´n TROTS att inte texthäftet var utskickat tillsammans med press-cd´n. Men om nu texterna är så viktiga, varför sjunger han inte så man uppfattar texten?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-28 07:38

Manzarek skrev:
Almen skrev:Orden i sig är inte primärt viktiga, det är hur de framförs som betyder något. Jag menar:

Märklig kritik då låten* - låt gå för en banal inledningsstrof - bjuder på flera poetiska praliner

Bl.a.
Sitting in an English garden waiting for the Sun.
If the Sun don't come you get a tan
From standing in the English rain.

*"I Am The Walrus"

Jag menade bara att textens innehåll inte behöver vara viktigt, utan hur orden låter och hur det framförs. När jag hörde ovanstående första gången (i typ 10-årsåldern) fattade jag ju ingenting av texten (inte så säker på att jag gör det fortfarande), men tyckte ändå att den var "bra".

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-06-28 13:00

Överlag i min skivsamling är det över 50%. De låtar jag fastnar för, de står och faller med texten. :)
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Återgå till Musikstugan