Tycker du att det låter bra i Göteborgs Konserthus?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
demo9

Tycker du att det låter bra i Göteborgs Konserthus?

Inläggav demo9 » 2006-10-03 16:00

vet inte om denna topic passar under denna sektion, flytta gärna till annan plats om så önskas.

Som sagt, vad tycker du om detta konserthus. Vi är ett par personer på jobbet som spisat klassisk musik i konserthuset och som tyvärr ej kan sälla oss till myten om att Göteborgs Konserthus skulle vara en sal av klass.

Listar ett antal fel:
1. Som lyssnare på parkett tycker jag personligen att salen saknar klang.
2. En otroligt stark takreflex som placerar de främre instrumenten i taket med knepig delay.
3. Bakväggen ger störande reflexer vid fel tidpunkt på flertalet platser i salen.
4. Formen i sig förhindrar att omfamnande reflexer utbreder sig över parketten (envelopment).
5. Obalans mellan instrument.

Leo Beranek klassade Göteborgs konserthus som ett av Europas bästa (dock med den stora reflektorn som nu är borttagen). vad tycker du, hade han rätt?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 16:16

Det var evigheter sedan jag bevistade Göteborgs Konserthus (83-84 någon gång) men inte reagerade jag då på att skulle vara speciellt dåligt. Dvs jag tänkte inte alls på ljudet. Staffan Scheja lät som han brukade :-)

Däremot är förstärkningen ganska rejäl så popmixare misslyckas ibland rejält...

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Tycker du att det låter bra i Göteborgs Konserthus?

Inläggav paa » 2006-10-03 16:31

demo9 skrev:Leo Beranek klassade Göteborgs konserthus som ett av Europas bästa (dock med den stora reflektorn som nu är borttagen). vad tycker du, hade han rätt?

Var han inblandad som akustikkonsult, och detta följaktligen hans då senaste verk?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 16:34

Jag har alltid klassat konserthuset som oerhört högt upp på min lista, men hur det låter nu, om de gjort förändringar - det kan jag itne svara på...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-03 16:36

1. Förstår inte riktigt vad du menar.
2. Förstår vad du menar. :) Jag tycker att det problemet varit större förut, och jag har dessutom upplevt det som störst långt bak, och där brukar jag undvika att sitta.
3. Tycker att träblås och svagt ljudande slagverk (som annars kan försvinna) lyfts fram bra.
4. Har jag inte tänkt på - är det samma som 1.?
5. Håller inte med. Se 3.

Senast jag var där var en dryg vecka sedan, på Sjostakovitjs fiolkonsert och femte symfoni. Solister hördes fint, samtliga instrument kom fram även i fff tutti.

Jag är nöjd. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-10-03 16:42

Nu har jag inte bevistat så där jättemånga konserthus, men de gånger jag är i Göteborgs dito brukar jag vara nöjd med såväl klang som hörbarhet. Är dessutom musiken och dess presentation bra, så blir det en fullpoängare! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-03 16:46

Bill50,
konserthuset är ombyggt 2 ggr sedan -83!

Det som hänt är att orkestern har hamnat längre ut i lokalen varje ombyggnad & att "överhänget" också vuxit i takt med orkesterns större golvyta. Borta är piano/flygel hissen. Numera rullas den/dom ut/in i sidoväggen (högra sett som publik) istället.

Skall dit snart när Anna Ternheim spelar, 5 nov. så om tråden lever skall jag tycka till med färskt ljud i hörselminnet ;)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-10-03 16:54

Ja, salen är OK, det tycker jag också, men en av Europas bästa? Salen saknar enligt mig den potentialen.

1. Avsaknad av klang upplever jag pga att den rejäla takreflexen maskerar resterande klangförlopp effektivt. Det är också så att den välvda formen transporterar reflexer längst bak i salen så att mycket av den ljudenergi som skulle kunna distribueras ut över parkett hamnar längst bak för att sedan skickas ner i bakhuvudet på en. Ser du en plan på salen så har den dessutom en form som snarare passar i ett kontrollrum än i en konsertsal.

3. Obalansen tycker jag blir uppenbar om reflexer enbart kommer från taket. Bristen på reflexer inkommande från sidan gör att de från taket ej blandas upp såsom i många andra salar med exempelvis balkonger. Skulle vara intressant att se ekogram mellan podie och ett antal parkettplatser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 19:51

Affald skrev:Bill50,
konserthuset är ombyggt 2 ggr sedan -83!

Det som hänt är att orkestern har hamnat längre ut i lokalen varje ombyggnad & att "överhänget" också vuxit i takt med orkesterns större golvyta. Borta är piano/flygel hissen. Numera rullas den/dom ut/in i sidoväggen (högra sett som publik) istället.

Skall dit snart när Anna Ternheim spelar, 5 nov. så om tråden lever skall jag tycka till med färskt ljud i hörselminnet ;)

//JB

Asch då, här hänger jag inte med. Tiden går så fort numera :-)

Om tråden sover, väck den. Intressant att höra vad du tycker om Anna och ljudet på konserthuset!

/ B

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-03 21:48

Ojdå där har tydligen hänt mycket. Jag har bevistat Gbg konserthus 1 gång sen 70-talet å det var samma år som jag flyttade därifrån 1988. Men då tyckte jag iaf att det lät mycket bra, klassisk musik, satt nånstans i mitten på parkett.

På 70-talet var jag där många gånger å på allt från klassiskt som lät bra så även jazz. När det var förstärkt som blues t.ex så funkade det bra oxå medans rock funkade sämre ju högre dom spelade å det var ju inte så konstigt när akustiken var så bra.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-04 00:06

Aldrig varit där, men en av de bästa klassiska inspelningar jag hört kommer därifrån om jag inte missminner mig. Finns det flera konserthus i Göteborg?

/J
admin

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-10-04 00:24

Jo det blir lite "ekon" ibland tyvärr... Annars är nog problemet att huset är för litet för riktigt stora orkestrar.

Det är fantastiskt att man kan spela hur svagt som helst där inne utan att klangen försvinner (sugs upp) men det låter så hårt när man öser på, det var lite bättre med just det innan senaste ombyggnaden men tidigare så var "ekot" ännu tydligare vill jag minnas.

En ensemble som anpassar sin klang efter konserthuset låter kanon därinne!

(kul att Almen gillade Lisa B.)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-10-04 08:49

jockewe: är du musiker, för jag tror att salen fungerar mycket bättre från podiet än parkett. Första ombyggnaden 83 med en stor reflektor gav bättre balans på parkett mellan instrument. Dock gav den högre ljudnivå på podiet varför(?) den togs bort. Troligtvis blev ljudnivån för hög som en kombination av salens storlek och reflektorn. Numera sitter det ett mellanting med ramverket till den gamla (från 83) reflektorn inklädd.

Slartibartfast: PRECIS, salen är en superb inspelningslokal. Då kan man placera mikrofoner precis där man vill ha dem och undvika salens negativa egenskaper.

En annan sak som framgått i tråden som också är en svaghet i konserthuset är just att ljudkvaliteten mellan platser i salen är så ojämn, fel plats och du har dåligt ljud. Gå gärna dit och lyssna på konserter och tyck sen till här i tråden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-04 08:53

jockewe: Jo, jag gillade henne, fin klänning hade hon. Och så spelade hon fint också. :) Bäst var de snabba satserna, faktiskt.

Men femman var den stora upplevelsen. Grymt bra. Spelar du i filharmonikerna?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-04 13:06

demo9 skrev:Slartibartfast: PRECIS, salen är en superb inspelningslokal. Då kan man placera mikrofoner precis där man vill ha dem och undvika salens negativa egenskaper.

Vart vill man ha dem för att få en fin upptagning samt vart vill man sitta för att få en fin upplevelse (så fin den kan tänkas bli..) enligt dig?

/J
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-04 13:11

1/ Ja - Stora salen i Göteborgs konserthus låter bra.

2/ Nej, alla ensembler som framför musik låter inte bra där!

3/ Göteborgs Symfoniker är i dagsläget en för stor orkester för GKSS. Idag är orkestern i normalfallet mellan 90 och 110 musiker, när Nils Einar Eriksson ritade konserthuset 1933-34 så fanns där en orkester på max 55-60 musiker och det är till denna bemanning salen var akustikreglerad. Det är inte konstigt att man får akustiska problem när man klämmer in 1/3 fler musiker på scenen. Därför har man genom olika (mer eller mindre framgångsrika) försök försökt korrigera akustiken i SS. Tyvärr har dom akustikexperter som anlitats (framförallt lokala snillen) inte varit så framgångsrika -- fast vad jag förstår så har dom flesta av dessa arbeten framförallt varit inriktade på musikernas arbetsmiljö, inte den generella upplevelsekvaliteten för publiken.

3b/ Var Nils Einar Eriksson ett geni? --- jepp!

4/ håller jag med demo9 --- Ja , i stort sätt!

5/ Behöver Göteborg ett nytt konserthus? --- Ja för fan! --- frågan är bara var man skall bygga det, Lindholmen? Heden? Mölndal?

/ptr

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-10-04 17:38

Heden! bort med bollarna...

Slartibartfast: du skickar upp mikrofonerna till ställen där du ej får problem, trial-and-error helt enkelt.

Ska du sitta i salen så ska du sitta enligt mig sitta mitten-mitten på parkett, så att du slipper stor delay mellan direktljud och takreflex samt undviker skuren från bakväggen.

PTR: jag tror att det har varit (och är) omöjligt att rätta till salen (man ska nog tom låta bli) pga av arkitekturen. Däremot så är jag också av uppfattningen att vi behöver ett nytt större konserthus för GSO (mer än en ny fotbollsarena) som passar dem bättre. Låt GK vara för mindre ensembler som passar där samt som inspelningslokal.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-04 18:35

demo9 skrev:...Slartibartfast: du skickar upp mikrofonerna till ställen där du ej får problem, trial-and-error helt enkelt.

Menar du att de gör på detta vis? Har de inte fasta positioner för mickarna? Låter som den galnaste inspelningsmetoden sedan mannaminne annarsa: Vi testar tills det låter bra!

Jag hoppas de gör på ett annat sätt helt enkelt. :)

/J
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-04 18:50

demo9 skrev:Ska du sitta i salen så ska du sitta enligt mig sitta mitten-mitten på parkett, så att du slipper stor delay mellan direktljud och takreflex samt undviker skuren från bakväggen.
Håller med.
Slartibartfast skrev:Låter som den galnaste inspelningsmetoden sedan mannaminne annarsa: Vi testar tills det låter bra!
Är den vanligaste, "Vi gör som vi alltid gjort även om det låter dåligt" bättre? Jag kan inte komma på någon bättre metod än testa-metoden...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-04 19:50

Slartibartfast skrev:Menar du att de gör på detta vis? Har de inte fasta positioner för mickarna? Låter som den galnaste inspelningsmetoden sedan mannaminne annarsa: Vi testar tills det låter bra!

Inte testa; Vi lyssnar tils det låter bra! (och flyttar om det inte...)

Jag var varit med vid ett 50-tal inspelningar i Göteborgs Symfoniker i konserthuset under dom senaste 10 åren och där finns en ganska symetrisk grunduppställning. Men beroende på vad för musik det är som spelas (in) måste man rucka mer eller mindre på uppställningen. Viss musik, tex em Mozart Symfoni kan man lätt klara på ett rundtagande stereopar, annan musik; en Bruckner Symfoni eller Scriabin kräver flera spotmickar. Medan ett uruppförande av moderna musik ofta blir mer än 24 kanaler... Orsakerna är rent generellt; Orkestern ser inte lika dan ut i varje stycke, ie. musikerna sitter på olika ställen, ergo, orkestern låter olika. Olika dirigenter får orketern att låta olika.. Man skulle kunna räkna upp variabler i all oändlighet..

Huvudregeln är att man måste lyssna på musiken först innan man helt kan avgöra vad för sorts mickuppställning man kan och/eller bör använda.

Fasta mickar skulle bli lite som flugan på väggen! Har du nånsin hört musik ur ett flugperpektiv?

/ptr

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-05 03:14

Nu kommer jag vara lite OT.. Men jag önskar faktiskt besöka både Göteborg och deras konsertsal i framtiden och blev högst nyfiken på vissa delar av ptr's inlägg. Jag håller inte gärna med Almen, men måste! Jag hoppades dock att man ställde högre krav där än där jag varit.... :(

ptr skrev:Inte testa; Vi lyssnar tils det låter bra! (och flyttar om det inte...)

Jag var varit med vid ett 50-tal inspelningar i Göteborgs Symfoniker i konserthuset under dom senaste 10 åren och där finns en ganska symetrisk grunduppställning. Men beroende på vad för musik det är som spelas (in) måste man rucka mer eller mindre på uppställningen. Viss musik, tex em Mozart Symfoni kan man lätt klara på ett rundtagande stereopar, annan musik; en Bruckner Symfoni eller Scriabin kräver flera spotmickar. Medan ett uruppförande av moderna musik ofta blir mer än 24 kanaler... Orsakerna är rent generellt; Orkestern ser inte lika dan ut i varje stycke, ie. musikerna sitter på olika ställen, ergo, orkestern låter olika. Olika dirigenter får orketern att låta olika.. Man skulle kunna räkna upp variabler i all oändlighet..

Huvudregeln är att man måste lyssna på musiken först innan man helt kan avgöra vad för sorts mickuppställning man kan och/eller bör använda.

Fasta mickar skulle bli lite som flugan på väggen! Har du nånsin hört musik ur ett flugperpektiv?

/ptr

Gud vad intressant denna lilla fråga blev! Alltså, som jag förstått det av mina besök i Berwaldhallen så hänger mickar uppsatta på typ samma ställe (säker flyttbara några meter hit eller dit...) vid varje besök. Sedan om de används vet jag ju inte alls. Om ajg ska vara ärlig vet jag bara hur rockmusik spelas in...

Men några av dessa svar ger mig vibbar på följdfrågor:

Vad menar du med det första du säger, om att man "flyttar om det inte (låter bra?)"? Hur sitter mickarna uppsatta, takmontering på någon sorts krananordning?

Har du varit med under någon inspelning (kommer faktiskt inte ihåg årtalet) av Peer Gynt? Det var den jag omnämnde ovan, men den kan vara inspelad före tioårsperioden (hittade inte skivan just...)? Inspelningen jag har är med norska sångare och brukar kunna vara med på en normal demo hos Ingvar Öhman. Tror att det var Johan Lindros som hittade denna inspelning (så har all cred tilldelats) inom den sfär jag hört den.

Eftersom jag har snöat in en stor del på både Scriabin och Rahmaninov (bådas pianokonserter är ju såå underbara - om man har en bra pianist...) undrar jag givetvis om det finns några fina upptagningar på marknaden av någon av de ovanstående, samt varför de skiljer sig med behovet av spotmickar istället för bara rundtagande?

Är nyare musik mindre enhetlig i den behövda inspelningsresponse så man behöver använda alla dessa kanaler för att plocka fram solodelar ur det stora eller finns det en ännu bättre anledning till 24-kanalsinspelningar? Jag har tagit till mig att orkestrarna ser olika ut, och undrar om det finns något annat generellt samband, tumregel eller vad det må kalls, som är en ganska självklar variabel kontra de mer klassiska verken som du talar om.

Jag tycker verkligen om hur du säger att "grundregeln är att man måste lyssna på musiken först". Är inte det en självklarhet? Finns det tillfällen då "seriösa" inspelningar görs utan att inspelaren lyssnar på stycket i inspelningslokalen först?

Den ställda frågan till mig om jag hört inspelningar av flugperspektiv måste jag nog avböja att svara på. Jag vet inte om jag har det, men jag har hört inspelningar med fast mickar... Vad menas med "inspelning i flugperspektiv"?

Jag antar att du är någon sorts inspelningstekniker (jag menar inte att vara nedvärderande, och hoppas jag inte tas som så) i den nämnda salen under en viss tidsepok. Vad tycker du är de stora fördelarna med denna salen kontra andra dedikerade musiksalar (gärna namngivna) i samma musikgenreordning du arbetat i?

/J
admin

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-10-05 08:26

Jocke: vad jag menar är att vid inspelning kan du spela in med mikrofoner placerade på andra platser än du som publik kan befinna dig. Därav blir intrycket av salen ett annat. Jag har personligen aldrig spelat in något i den salen, men de som gör det regelbundet har som ptr antyder ett antal set-ups. Dessa bör rimligen ha tagits fram genom erfarenhet + trial-and-error, fast du hellre kanske vill benämna det med andra ord.

Tack för alla inlägg! Mycket intressant läsning.

:D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-05 10:39

demo9 skrev:...Dessa bör rimligen ha tagits fram genom erfarenhet + trial-and-error, fast du hellre kanske vill benämna det med andra ord.

Tack för alla inlägg! Mycket intressant läsning.

:D

Det där låter vid närmare eftertanke mer rimligt nu än när jag läste det förra gången.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-05 13:49

Slartibartfast skrev:Gud vad intressant denna lilla fråga blev! Alltså, som jag förstått det av mina besök i Berwaldhallen så hänger mickar uppsatta på typ samma ställe (säker flyttbara några meter hit eller dit...) vid varje besök. Sedan om de används vet jag ju inte alls. Om ajg ska vara ärlig vet jag bara hur rockmusik spelas in...

Berwaldhallen är ett särfall, av dom mickar som sitter i taket används ett stereopar mer eller mindre för ambiensljud.. Annars brukar dom i regel (då talar vi orkester) när micka allt och delaya för alt för att det skall komma rätt i mixen. Minns inte hur många kanaler deras heldigitala Stagetecbord har, men minst 48..

Men några av dessa svar ger mig vibbar på följdfrågor:

Vad menar du med det första du säger, om att man "flyttar om det inte (låter bra?)"? Hur sitter mickarna uppsatta, takmontering på någon sorts krananordning?

I Göteborgs konserthus sätter man mickarna på helt vanliga mickstativ -- huvudparet på ett par högstativ framför scenkanten i första raden (eller så) -- när/spot-mickar där dom behövs på vanliga popstativ av olika modell..

Har du varit med under någon inspelning (kommer faktiskt inte ihåg årtalet) av Peer Gynt? Det var den jag omnämnde ovan, men den kan vara inspelad före tioårsperioden (hittade inte skivan just...)? Inspelningen jag har är med norska sångare och brukar kunna vara med på en normal demo hos Ingvar Öhman. Tror att det var Johan Lindros som hittade denna inspelning (så har all cred tilldelats) inom den sfär jag hört den.

Är det Peer Gynt med GSO?

Bild

Sannorlikt inspelad av Michael Bergek.. Tyvärr före min tid...

Eftersom jag har snöat in en stor del på både Scriabin och Rahmaninov (bådas pianokonserter är ju såå underbara - om man har en bra pianist...) undrar jag givetvis om det finns några fina upptagningar på marknaden av någon av de ovanstående..

Där det primära är ljudkvalitet har jag ingen aning om. Anatol Ugorski med CSO och Pierre Bulez på DG (Scriabin), låter ganska bra... När det gäller rekomendationer av Rachmaninovs pianokonserter så dom enda tolkingarna jag står ut med i längden är Sviatoslav Richter (nr 2) och Vladimir Horowitz (nr 3).. ingen av dom platsar väll på fidelitetslistan?

..samt varför de skiljer sig med behovet av spotmickar istället för bara rundtagande?

Jag är inte säker på vad du menar...

Huvudparet är nästan alltid ett rundtagande AB-par (i mitt fall i alla fall..), medan man oftast använder njurar på när mickar, det senare eftersom man vill begränsa upptagningsområdet för micken, ie. man vill ha så lite av dom klingkliggande ljudkällorna som möjligt...

Är nyare musik mindre enhetlig i den behövda inspelningsresponse så man behöver använda alla dessa kanaler för att plocka fram solodelar ur det stora eller finns det en ännu bättre anledning till 24-kanalsinspelningar? Jag har tagit till mig att orkestrarna ser olika ut, och undrar om det finns något annat generellt samband, tumregel eller vad det må kalls, som är en ganska självklar variabel kontra de mer klassiska verken som du talar om.

Nej, den enda tumregeln är att man sätter upp sitt huvudpar på en något så när tillförlitlig plats i rummet och börjar lyssna med partituret framför sig och noterar var och när det kan behövas stödmickar. Sedan är det en diskussion mellan producenten (i alla fall i mitt fall) och ljudtecknikerna om vilka kvaliteter man måste lyfta fram. Efter att man har lyssnat på första repet, så flyttar man och lägger till mickar i den mån det behövs.

När det gäller modern (ny) musik i skivinspelningssituationen så är det nästan alltid ett stående krav från kompositör och dirigent att kunna efterjustera (putsa) inspelningen så att den (enligt dom) mer efterliknar deras vision.. Om detta är rätt eller fel har jag ingen åsikt om, jag konstaterar bara hur det är. I princip är det inte särskillt stor skillnad genemot en studuioinspelning med ett popband.. Ofta, även i gammal musik, vill producenten (och dirigenten) gäörna ha möjligheten att gå in och ändra nivåer för att kanske lyfta tex. en solistisk insats som kanske "dränks" i orkesterklangen, ofta är det väldigt små justeringar, tiondels dB det handlar om, man pratar ofta idag om "tydlighet", ibland till fåfänglihet för det rent musikaliska.

Dom få skivbolag som idag spelar in klassisk musik med en stereomick är lätt räknade. Det är ofast bolag som gjort detta till sin grej, vilket som låter bäst överlåter jag till andra att debatera! (jag har inga kunder som efterfrågar detta!)

Jag tycker verkligen om hur du säger att "grundregeln är att man måste lyssna på musiken först". Är inte det en självklarhet? Finns det tillfällen då "seriösa" inspelningar görs utan att inspelaren lyssnar på stycket i inspelningslokalen först?

Det kan tyckas att det är en självklarhet, men jag har varit med om tillfällen där ljudteknikern kastar upp sin standarduppställning och efterjusterar allt i den digitala domänen.

På det hela taget tycker jag att det är svårt att med ord beskriva ett hanverk annat än i generella termer; det är väldigt lätt att man snurar till det med långvindiga semantiska beskrivningar som är värda navelludd. Och givetvis är det fel av mej att generallisera, men det är ju sånnt man tar till... :oops:

Den ställda frågan till mig om jag hört inspelningar av flugperspektiv måste jag nog avböja att svara på. Jag vet inte om jag har det, men jag har hört inspelningar med fast mickar... Vad menas med "inspelning i flugperspektiv"?

Det var mer en retorisk fråga! -- Men tänk dig in i perepektivet.

Jag antar att du är någon sorts inspelningstekniker (jag menar inte att vara nedvärderande, och hoppas jag inte tas som så) i den nämnda salen under en viss tidsepok. Vad tycker du är de stora fördelarna med denna salen kontra andra dedikerade musiksalar (gärna namngivna) i samma musikgenreordning du arbetat i?

Jag har för liten erarenhet av andra konsertlokaler i samma storlek för att ha någon bestämd kunskap eller åsikt för att kunna sammanställa en sådan jämförelse.. Att ha lyssnat på/i flera som publik säger tyvärr inget om hur man skulle ha angripit densamma med mikrofoner!

/ptr (som undrar om han skrivit nått vettigt i detta svar...?)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 14:25

Min upfattning av gbg's konserthus, genom alla ändringar, har varit ungefär densamma (med reservation för att det var ett par år sedan jag var där sist). Visst har ändringar märkts, men gämfört med grundkaraktären är skillnaderna ändå rätt så små, i varje fall som de upplevs för en person som varit på hundratals olika konserthus och jämför dem med varandra. De som är på gkh kontinuerligt kan säkert uppleva förändringarna som klart större, eftersom man ju som återkommande besökare filtrerar bort den "ständiga karaktären", och då hör skillnaderna som större:

1. Lokalen kräver att man inte sitter för långt bak. Någon nämnde att mitten-mitten är lämplig placering. Själv skulle jag vilja säga att mitten-mitten är gränsen för hur långt bak man maximalt kan sitta med behållning (i Stockholms så mycket torrare konserthus kan man sitta hur långt bort som helst).

2. Stråkarna beter sig i gbg på ett sätt som är motsatt resten av instrumenten, det vill säga de låter bättre ju längre bak man hamnar. De låter dock bra redan på ett hyggligt kort avstånd. jag skulle vilja sätta en främre gräns 1/5 från främsta raden (att man kan sitta väldigt mycket längre fram, med god behållning, än mitten är alltså min uppfattning).

3. Långsamma, klangiga mäktiga verk passar oftast bättre än hurtiga och rappa. De disparat hörbara reflexerna kan ställa till musiken illa genom att nästan skapa en ny oavsedd rytmik på vissa verk. Detta problem är stort om man sitter för långt bort, men minskar faktiskt när man hamnar väldigt långt bort, dock för att ersättas av att allting successivt övergår till att bli en förfärlig klangsmet, vilket ju inte är ett dugg bättre.

4. Lokalen kan ofta fungera mycket bra för inspelning, för mikrofonerna är ju alltid tillräckligt nära.

5. Den förändrar sig som alla lokaler med besökarantalet, men mindre än de flesta. I princip låter det bättre ju fullare det är, men det tycks aldrig kunna bli fullt nog...

Det ovanstående kan nog låta som en rejäl sågning, men min uppfattning är trots det att det kan låta förträffligt i gbg's konserthus, bara man ser till att hamna på rätt plats! 8)

Vh, iö

- - - - -

PS. Slarti: Jag skaffade den där Per Gynt-dubbel-CDn* (inspelad av Mikael Bergek, DG 423 079-2) när den var alldeles nyutkommen (för snart 20 år sedan), och jag tror att det var Johan som hörde den hos mig, men jag är inte alldeles säker på det. Det är definitivt en mer än hygglig inspelning hur som helst. :P Det som låter sämst på den är stråkarna, och av någon anleding är de sämre på vissa spår än på andra. :?

*Jag tror att bilden tidigare i tråden är på den nedklippta (singel-CD-)versionen som ungefär motsvarar orkestersuiten Per Gynt. På den ursprungliga dubbeln finns dock hela "dramaverket".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-06 22:50

Jaha då råkade jag sitta på rätt ställe då när jag var där senast för 18 år sen ganska precist :) .

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-07 02:55

Exakt var satt du (om du minns) och hur tyckte du att det lät? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-07 11:23

Jag får tacka för de uttömmande svaren!

ptr skrev:...
När det gäller modern (ny) musik i skivinspelningssituationen så är det nästan alltid ett stående krav från kompositör och dirigent att kunna efterjustera (putsa) inspelningen så att den (enligt dom) mer efterliknar deras vision.. Om detta är rätt eller fel har jag ingen åsikt om, jag konstaterar bara hur det är. I princip är det inte särskillt stor skillnad genemot en studuioinspelning med ett popband.. Ofta, även i gammal musik, vill producenten (och dirigenten) gäörna ha möjligheten att gå in och ändra nivåer för att kanske lyfta tex. en solistisk insats som kanske "dränks" i orkesterklangen, ofta är det väldigt små justeringar, tiondels dB det handlar om, man pratar ofta idag om "tydlighet", ibland till fåfänglihet för det rent musikaliska...

...Det kan tyckas att det är en självklarhet, men jag har varit med om tillfällen där ljudteknikern kastar upp sin standarduppställning och efterjusterar allt i den digitala domänen...

...På det hela taget tycker jag att det är svårt att med ord beskriva ett hanverk annat än i generella termer; det är väldigt lätt att man snurar till det med långvindiga semantiska beskrivningar som är värda navelludd. Och givetvis är det fel av mej att generallisera, men det är ju sånnt man tar till... :oops:

Det var mer en retorisk fråga! -- Men tänk dig in i perepektivet.

/ptr (som undrar om han skrivit nått vettigt i detta svar...?)

Mycket intressant att höra detta om nyare inspelningar och producentämbetets plats. Låter ju inte mer än vettigt att man plockar fram de delar som "konstnären" vill ha lite mer av. Detta med förändringar i den digitala sfären efter dålig micplacering känns fel. Jag kan inte se någon anledning till varför man inte kan se till att få en fin uppställning från början istället - det är ju det som är hantverket tycker jag! Men jag tycker så mycket.... ;)

Jag tänker mig ett dåligt perspektiv som fluga...

Jag tycker ditt svar var väldigt vettigt. Tack! Den Peer Gynth som du har där är den jag menar. Den verkar inte gå att få tag på i original 2CD versionen längre - så man får klara sig på utdraget...

IÖ:

Det är verkligen än mer än hygglig inspelning i mina öron.. ;) Vem av er som hittat den är jag osäker på, men jag vill minnas att Johan sade att han rekomenderat den för dig.. Jag vet faktiskt inte - jag var ju inte med! Dock kan jag säga att jag inte hittar singelCDversionen någonstans nu när jag tänkte lägga upp en köplänk.. Trist att det ska vara så svårt att få tag på de fina inspelningarna! :(

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-07 13:02

Peer Gynt: Kolla på DG 477 543-3.. Annat omslag/utgåva utgiven 2005... Så den borde gå att beställa..

/ptr

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-10-07 13:14

Slartibartfast skrev: - det är ju det som är hantverket tycker jag! Men jag tycker så mycket.... ;)

Som allt i dag handlar det om pengar, budgetarna blir mer och mer snörpta. Ofta finns ingen förståelse att den som spelar in behöver tid för att ställa in sin utrusting, det mer eller mindre förväntas att man skall göra sånnt på sin "fritid"...

/ptr

Återgå till Musikstugan