Moderator: Redaktörer
demo9 skrev:Leo Beranek klassade Göteborgs konserthus som ett av Europas bästa (dock med den stora reflektorn som nu är borttagen). vad tycker du, hade han rätt?
Affald skrev:Bill50,
konserthuset är ombyggt 2 ggr sedan -83!
Det som hänt är att orkestern har hamnat längre ut i lokalen varje ombyggnad & att "överhänget" också vuxit i takt med orkesterns större golvyta. Borta är piano/flygel hissen. Numera rullas den/dom ut/in i sidoväggen (högra sett som publik) istället.
Skall dit snart när Anna Ternheim spelar, 5 nov. så om tråden lever skall jag tycka till med färskt ljud i hörselminnet
//JB
demo9 skrev:Slartibartfast: PRECIS, salen är en superb inspelningslokal. Då kan man placera mikrofoner precis där man vill ha dem och undvika salens negativa egenskaper.
demo9 skrev:...Slartibartfast: du skickar upp mikrofonerna till ställen där du ej får problem, trial-and-error helt enkelt.
Håller med.demo9 skrev:Ska du sitta i salen så ska du sitta enligt mig sitta mitten-mitten på parkett, så att du slipper stor delay mellan direktljud och takreflex samt undviker skuren från bakväggen.
Är den vanligaste, "Vi gör som vi alltid gjort även om det låter dåligt" bättre? Jag kan inte komma på någon bättre metod än testa-metoden...Slartibartfast skrev:Låter som den galnaste inspelningsmetoden sedan mannaminne annarsa: Vi testar tills det låter bra!
Slartibartfast skrev:Menar du att de gör på detta vis? Har de inte fasta positioner för mickarna? Låter som den galnaste inspelningsmetoden sedan mannaminne annarsa: Vi testar tills det låter bra!
ptr skrev:Inte testa; Vi lyssnar tils det låter bra! (och flyttar om det inte...)
Jag var varit med vid ett 50-tal inspelningar i Göteborgs Symfoniker i konserthuset under dom senaste 10 åren och där finns en ganska symetrisk grunduppställning. Men beroende på vad för musik det är som spelas (in) måste man rucka mer eller mindre på uppställningen. Viss musik, tex em Mozart Symfoni kan man lätt klara på ett rundtagande stereopar, annan musik; en Bruckner Symfoni eller Scriabin kräver flera spotmickar. Medan ett uruppförande av moderna musik ofta blir mer än 24 kanaler... Orsakerna är rent generellt; Orkestern ser inte lika dan ut i varje stycke, ie. musikerna sitter på olika ställen, ergo, orkestern låter olika. Olika dirigenter får orketern att låta olika.. Man skulle kunna räkna upp variabler i all oändlighet..
Huvudregeln är att man måste lyssna på musiken först innan man helt kan avgöra vad för sorts mickuppställning man kan och/eller bör använda.
Fasta mickar skulle bli lite som flugan på väggen! Har du nånsin hört musik ur ett flugperpektiv?
/ptr
demo9 skrev:...Dessa bör rimligen ha tagits fram genom erfarenhet + trial-and-error, fast du hellre kanske vill benämna det med andra ord.
Tack för alla inlägg! Mycket intressant läsning.
Slartibartfast skrev:Gud vad intressant denna lilla fråga blev! Alltså, som jag förstått det av mina besök i Berwaldhallen så hänger mickar uppsatta på typ samma ställe (säker flyttbara några meter hit eller dit...) vid varje besök. Sedan om de används vet jag ju inte alls. Om ajg ska vara ärlig vet jag bara hur rockmusik spelas in...
Vad menar du med det första du säger, om att man "flyttar om det inte (låter bra?)"? Hur sitter mickarna uppsatta, takmontering på någon sorts krananordning?
Har du varit med under någon inspelning (kommer faktiskt inte ihåg årtalet) av Peer Gynt? Det var den jag omnämnde ovan, men den kan vara inspelad före tioårsperioden (hittade inte skivan just...)? Inspelningen jag har är med norska sångare och brukar kunna vara med på en normal demo hos Ingvar Öhman. Tror att det var Johan Lindros som hittade denna inspelning (så har all cred tilldelats) inom den sfär jag hört den.

Eftersom jag har snöat in en stor del på både Scriabin och Rahmaninov (bådas pianokonserter är ju såå underbara - om man har en bra pianist...) undrar jag givetvis om det finns några fina upptagningar på marknaden av någon av de ovanstående..
..samt varför de skiljer sig med behovet av spotmickar istället för bara rundtagande?
Är nyare musik mindre enhetlig i den behövda inspelningsresponse så man behöver använda alla dessa kanaler för att plocka fram solodelar ur det stora eller finns det en ännu bättre anledning till 24-kanalsinspelningar? Jag har tagit till mig att orkestrarna ser olika ut, och undrar om det finns något annat generellt samband, tumregel eller vad det må kalls, som är en ganska självklar variabel kontra de mer klassiska verken som du talar om.
Jag tycker verkligen om hur du säger att "grundregeln är att man måste lyssna på musiken först". Är inte det en självklarhet? Finns det tillfällen då "seriösa" inspelningar görs utan att inspelaren lyssnar på stycket i inspelningslokalen först?
Den ställda frågan till mig om jag hört inspelningar av flugperspektiv måste jag nog avböja att svara på. Jag vet inte om jag har det, men jag har hört inspelningar med fast mickar... Vad menas med "inspelning i flugperspektiv"?
Jag antar att du är någon sorts inspelningstekniker (jag menar inte att vara nedvärderande, och hoppas jag inte tas som så) i den nämnda salen under en viss tidsepok. Vad tycker du är de stora fördelarna med denna salen kontra andra dedikerade musiksalar (gärna namngivna) i samma musikgenreordning du arbetat i?
ptr skrev:...
När det gäller modern (ny) musik i skivinspelningssituationen så är det nästan alltid ett stående krav från kompositör och dirigent att kunna efterjustera (putsa) inspelningen så att den (enligt dom) mer efterliknar deras vision.. Om detta är rätt eller fel har jag ingen åsikt om, jag konstaterar bara hur det är. I princip är det inte särskillt stor skillnad genemot en studuioinspelning med ett popband.. Ofta, även i gammal musik, vill producenten (och dirigenten) gäörna ha möjligheten att gå in och ändra nivåer för att kanske lyfta tex. en solistisk insats som kanske "dränks" i orkesterklangen, ofta är det väldigt små justeringar, tiondels dB det handlar om, man pratar ofta idag om "tydlighet", ibland till fåfänglihet för det rent musikaliska...
...Det kan tyckas att det är en självklarhet, men jag har varit med om tillfällen där ljudteknikern kastar upp sin standarduppställning och efterjusterar allt i den digitala domänen...
...På det hela taget tycker jag att det är svårt att med ord beskriva ett hanverk annat än i generella termer; det är väldigt lätt att man snurar till det med långvindiga semantiska beskrivningar som är värda navelludd. Och givetvis är det fel av mej att generallisera, men det är ju sånnt man tar till...
Den ställda frågan till mig om jag hört inspelningar av flugperspektiv måste jag nog avböja att svara på. Jag vet inte om jag har det, men jag har hört inspelningar med fast mickar... Vad menas med "inspelning i flugperspektiv"?
Det var mer en retorisk fråga! -- Men tänk dig in i perepektivet.
/ptr (som undrar om han skrivit nått vettigt i detta svar...?)
Slartibartfast skrev: - det är ju det som är hantverket tycker jag! Men jag tycker så mycket....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster