Tre skivor jag kommer på så här rakt upp och ned att jag införskaffat (synonym för: "laddat hem", kopierat eller köpt) under året:
Anouk - Graduated Fool
Cornelis Vreeswijk - Istället för vykort
Kraftwerk - Tour de France soundtrack
Johny Cash - Live at Folsom prison
Nämen det där vart ju fyra skivor!
Anouk är en holländsk tjej som har en ganska säregen röst (å så bryter hon gulligt på holländska när hon sjuger engelska) och har en hel del smått underfundiga texter om hjärta, smärta och ilska. Bara smaka på titellåten:
graduated fool, that is what I am
for every time I failed you
...
gratuated fool, I'm better than I am
for that is what you made me
please, hold back your tears
I didn't deserve you anyway
Pärskans, det låter bättre än det ser ut!
Cornelis
vägrar jag presentera närmare, så känd att bara Astrid Lindgren är kändare väl... Just den här skivan sjuder av spelglädje. Det märks att det här är ett projekt som Cornelis själv ville göra och gjorde det med sina vänner.
Kraftwerks CD spelar jag ofta spår 7 (Audio dynamik) på för att förklara att man inte behöver mer än 2 * 22 watt och ett par plutthögtalare för att spela högt och djupt. (Den lilla förstärkarklippningen i basområdet, som jag ibland pinar fram för att få till det rätta blåset ur basportarna, hörs knappast av mindre erfarna lyssnare.)
Ramlade över en grupp vid namn Senõr Coconut för ett tag sen. De gör bl.a. Kraftverkscovers på latinoinstrument, jäklar vad det svänger om The Robot, Trans Europe express m.fl. där. T.o.m. Jean Michel Jarre är ju uthärdbar i deras tappning.
Johnny Cash: Musikalisk och
så sextiotal: "Det är schysst att vara kriminell." God underhållning och en OK inspelning, synd att sången distar så förb... emellanåt.