Därför låter det skit i konserthuset, Gbg :(

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

Därför låter det skit i konserthuset, Gbg :(

Inläggav Affald » 2006-11-10 16:30

Hej,
några kasnske minns att jag spydde en del galla över missljudet under Anna Ternheims spelning men framför allt snubben som var förband.

Av en slump sprang jag på Jari Eskola på lunchen igår som jobbar på konserthusen som levande uppslagsverk gällande klassisk musik i musikbibloteket :)

Undrade hur det kom sig & det korta enkla svaret var ganska givet när man tänker efter "konserthuset är gjort för akustisk musik & där går dom egna PA-anläggningarna fet bort."

Så nu vet ni det...

Det jag undrar nu är hur Anna kunde låta helt utan extra watt utpandes genom monster högtalarna?

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-10 16:54

hmmm, det låter alltså inte bra om en ljudanläggning som står i ett rum med lång efterklang... känns som jag hört något om det i någon annan tråd.

eller tar jag en tur på cykeln...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-10 16:57

helt sant Anders.

Ekot var en annan elak effekt av PA biten. Detta trotts det enorma svarta backdroppen i bakändan av salen. Trummorna gav mest eko, lr hördes mest.

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-10 17:03

Låter mer som PA med för liten riktverkan, men å andra sidan är detta knappast förvånaande då ljudtekniker i PA-branschen ofta saknar rudimentära kunskaper i ämnet, varför det lika ofta låter apa.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-11-10 21:51

Sanny_X skrev:hmmm, det låter alltså inte bra om en ljudanläggning som står i ett rum med lång efterklang... känns som jag hört något om det i någon annan tråd.

eller tar jag en tur på cykeln...

Hehe, ja, det är ju nåt man kan fundera på... Akustiskt låter bra trots lång efterklang, men inte när det spelas upp genom högtalare i samma lokal.
Hade hon med sig nån sorts array-högtalare i PA´t?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-11 20:16

Ska man spela i konsertlokaler, kyrkor etc med riktig akustik så är det nödvändigt med ett line-array med lagomt många högtalare som kastar ljudet till rätt plats i lokalen och minimerar ekon mot bakväggen.
Samtidigt som det blir bättre så är det visserligen också svårare och kräver viss kunskap.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-12 02:29

Kloka ord!

(Även om linjekällor inte är det enda alternativet för att åstadkomma relevant riktverkan i olika sammanhang. Ibland är andra lösningar bättre.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-11-12 09:30

Jag trodde i min enfald att konserthus alltid har ett eget PA-system. Det är nämligen så att många (amerikanska) artister som ex vis spelar gitarr (el-dito) använder en liten förstärkare, 15 - 30 W, som de anser kan återge det sound som de önskar. Denna förstärkare är sedan placerad framför en mikrofon som i sin tur är kopplad till det lokala PA-systemet.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-11-12 09:53

tvett skrev:Ska man spela i konsertlokaler, kyrkor etc med riktig akustik så är det nödvändigt med ett line-array med lagomt många högtalare som kastar ljudet till rätt plats i lokalen och minimerar ekon mot bakväggen.
Samtidigt som det blir bättre så är det visserligen också svårare och kräver viss kunskap.

Ja, det blir ju en svår balansgång med reflexproblemen ju större del av lokalen man vill "kasta ljud" till, med linjekällor..

Återgå till Musikstugan