ORUP gillar faktiskt.se!!!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

ORUP gillar faktiskt.se!!!

Inläggav bomellberg » 2006-11-15 10:35

Hans senaste skiva bevisar väl allt!!

http://www.orup.com/

/Bosse

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-15 13:31

"Jag har matat alla katterna, jag har rastat alla hundarna"....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2006-11-15 18:03

Jag säger inte att jag gillar hans musik, men titeln på skivan är ju rolig.

Skivan recenserades i City idag, med bland annat följande fras: "Jag vill stoppa din nasala stämma i ett ångbad med eukalyptus."

Får mig att minnas P-B:s fantastiska recension efter en sångafton med en lokal sångerska (låt hos kalla henne Andersson):
"Om fröken Andersson haft på höjden vad hon saknade på djupet, hade det kunnat bli en riktigt trivsam afton"

(OBS inte helt säker på att citatet är korrekt återgivet, men kul är det...)

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-15 18:54

Hann nästan inte fatta vad du menade? för när ljudet gick på så blev jag akut spyfärdig & hann precis dra ner oljudet innan katastrofen var ett faktum!
Men kunde utan oljud hitta "faktiskt" & så svalde jag hårt... :wink:

//JB
ps. har svårt för Orup, inte snubben isigsjälv men det han kväder ur sig i musikväg alltså!
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-15 21:11

Låten var ju ovanligt trevlig för att vara Orup, men vilken fasansfull ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-11-15 22:43

Vad vill Orup? Frågan blinkar på en stor knastrande neonskylt inuti min hjärnbank. Han har sagt sig vilja "skriva låtar som Burt Bacharach, fast på svenska". Enda gemensamma nämnaren är stråkarna. Den despotiska gitarren och övrigt sorl är en kopia av GES (Glenmark Ericsson Strömstedt) sound, symbolen för svensk pop på dekis.

Och så vad det detta här med texterna. Kommer Orup verkligen från samma stad som Tomas Tranströmer?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-11-15 23:11

Manzarek, klockren sammanfattning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-15 23:15

Ourp, ursäkta, Orup, gjorde en lysande första skiva. Han skulle ha nöjt sig med den, för det han klämt fram senare har bara blivit allt sämre.

Köp hans förtsa skiva, den bra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2006-11-20 19:43

Han har förklarat titeln på nya skivan som en hyllning till Pet Shop Boys. Mer en rak verkshöjdsfri stöldöversättning av deras "Actually".
Ignorantia juris nocet

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-11-20 20:03

Orup är betydligt bättre än hans 80-talsimage låter påskina - en egenskap han för övrigt delar med många andra artister. Av det skälet lät jag bli att lyssna på mannen när det begav sig. Däremot köpte jag nyligen de två första plattorna på original-cd. Självklart låter det Glenmark, eftersom Glenmark var arkitekten bakom Orups sound. Flera låtar fungerar ändå oerhört väl i oförstört skick, tycker jag. Behöver jag nämna att plattorna låter hundra gånger bättre än samlingen "Flickor förr och nu 1986-1996"? Den kan man köpa för de två nya låtarna och kommentarerna i häftet (karln kan sin pophistoria och lånar likt Gessle både ofta och snyggt), men varför i hela världen måste Polar förstöra de bitvis riktigt trevliga produktionerna från sent 80-tal genom att remastra? Jag blir hellre jagad av vargar än tvingad att lyssna på samlingen. Max, om man har Orups första måste man ha Orup 2 i samlingen också. :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan