The Beatles - Love

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

The Beatles - Love

Inläggav Nagrania » 2007-01-12 12:29

Har ni hört den senaste utgivningen med Beatles? Då menar jag CD-versionen. Vad tycker ni om ljudet, för den låter ju annorlunda. Man kan ju undra hur dom har gjort eftersom originalbandet är inspelat på endast fyra kanaler. Jag har ännu inte hört 5.1 versionen men den är beställd så den ramlar väll in nästa vecka.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-16 10:10

Jag har lyssnat på den, men inte i någon stereo som jag känner till. Jag hoppas för alla Beatlesfans att den är varsamt omhändertagen!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-16 14:51

Finns litet mer snack om den här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 15:21

Har nu lyssnat på 5.1-versionen, tyvärr inte genom någrå bättre anläggning. Någon form av plast-Pioneer tror jag om än inte det billigaste skräpet.

Men jag fattar nog trögt, inte tycker jag det är någon fördel att ljudet kommer från fler håll. Musiken är densamma och det är tusen gånger viktigare att kvaliteten är bra. Hemma hos mig har jag ett öppnare och mer "surround" ljud i 2 kanaler än i en 5 kanalig hemmabioanläggning.

Men det är alltid kul att lyssna på "bells & whistles" :D

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-16 16:29

Men Bill, du kan ju inte jämföra en plastanläggning med dina grejor! Eller det kan du, men inte två olika mastringar. Fast det är klart, skall du så envetet hålla fast vid att tvåkanal alltid är bättre så kanske du får lägga dig på den surroundnivån. ;)

Jag skall i morgon hem till en kompis med surround (litet samma klang som TV och video för länge sedan) och avlyssna åtminstone följande surroundfonogram:

SACD
The Dark Side of the Moon, Pink Floyd. Surroundmix 2003 av James Guthrie
The Downward Spiral, Nine Inch Nails
Organ Spectacular, Toon Koopman spelar Bach
Sjostakovitjs 5:a och 9:a, Valerij Gergiev dirigerar
Mozarts klarinettkonsert, Martin Fröst spelar
Medulla, Björk

DVD-Audio
Love, The Beatles
The Dark Side of the Moon, Pink Floyd. Surroundmix 1973 av Alan Parsons
With Teeth, Nine Inch Nails
QuadioPhiliac, Frank Zappa
Harvest, Neil Young

Skall bli jädrigt skoj! :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-01-16 20:00

Vi ser fram emot en avslöjande rapport med Love, Almen!

Nej, jag hävdar inte att 2-kanal alltid är bättre. Min synvinkel är bara att samma pengar som går åt till fler förstärkare, dekoder, högtalare osv för ett femkanalssytem gör minst lika stor nytta att lägga på befintligt tvåkanalssystem. Och hittills har jag heller aldrig hört någon multikanalare som bevisat motsatsen. Å andra sidan har jag inte lyssnat på så jättemånga kvalificerade mångkanalsystem, de jag hört har aldrig fångat intresset...

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-17 10:06

Jo, men någonstans går ju gränsen för vad du vill och behöver lägga på en tvåkanalsanläggning. Ponera att det skulle kosta 20 000:- med ett första uppgraderingssteg till surround (typ receiver 5000, högtalare 15 000), hur mycket måste du då ha lagt på två kanaler för att ta det steget? Lika mycket? 50 000? 100 000?

Kan du alltid ta dessa 20 000 och lägga på tvåkanalsanläggningen och få bättre ljud (köpa skivor räknas inte)? "bättre" i meningen att du känner att det var värt dessa pengar, alltså.

Nå, jag återkommer med en rapport. :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-01-17 10:33

Denna är sjukt bra inspelad, och mycket trevlig att lyssna på !!!

(iallafall i 2-kanal)

/ K
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-17 10:49

Tror att vi bytt ämne litet...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-17 11:00

Skyll dig själv, Slarti - du skulle låst tråden direkt och hänvisat till den gamla. ;)

Eftersom Love är den första (i alla fall potentiellt) storsäljaren på DVD-Audio, och en test för om resten av Beatles musik skall ges ut i surround, så kommer den nog att generera allmänt prat om surroundljud i vilken tråd den än tas upp.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-17 11:24

Almen skrev:Skyll dig själv, Slarti - du skulle låst tråden direkt och hänvisat till den gamla. ;)

Mjo mja... mjo....

;)

[slrt]
admin

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-17 11:47

Jag har ännu inte fått min beställning av "Love" från CDon.com. Men det ska bli spännande att lyssna på skivan i 5.1.

På ett surround seminarium arrangerat av AES för ett par år sedan sades det. Till skillnad mot en vanlig stereomix slipper man maskerings effekter när man mixar surround eftersom man får ett bättre djup. I alla fall är det så när det gäller live-musik. dessutom får man en bättre dynamik som ligger väldigt nära det äkta. Det här gäller naturligtvis om man har stora och likvärdiga högtalare. En annan intressant sak var också att även den vanliga musiklyssnaren som lyssnar på en enkel stereo, hör en större skillnad på musik som är inspelad med en högre samplingsfrekvens jämfört med en lägre. Däremot hade det mindre betydelse om det var 16 eller 24bitar. Kanske inte så konstigt ändå med tanke på att den mesta musiken är både komprimerad och limiterad. Jag vet inte heller vad det var för musik man lyssnat på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-18 08:40

Tjaha, litet antiklimax: min kompis hade bara frontarna analogt från spelaren, så det blev ingen surroundorgie att tala om. "Love" i DTS som bäst, och jag tror jag får vänta med att uttala mig om den tills jag hört i en bättre set-up. Kändes som att det var för mycket och för diskreta (som i tydligt placerade) bakhögtalare (i lyssningsrummet, alltså), så det blev litet för överväldigande till en början. Sedan flyttade vi fram stolarna litet och fick bättre lyssning, men... I'll be back.

Det där med dynamiken har jag tänkt på; i princip får man ju faktiskt 3 dB bättre dynamik per kanal! :) Även om det inte går att utnyttja fullt ut praktiskt alltid, så är det ändå en icke försumbar faktor.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-19 20:53

Jag fick Beatles boxen idag och den innehåller en CD och en DVD-Audio. Jag har också lyssnat lite på den och tveklöst säger jag KÖP DEN! Dom har lagt ner ett otroligt fint jobb och på en del låtar undrar jag om man inte har lagt upp två 4-kanaliga band i synk. Det hade inte varit så märkvärdigt om det varit inspelat på åtta kanaler eller flera, men nu har man bara haft tillgång till fyra kanaler som man mixat till ett nytt band samtidigt som man lagt på ytterligare instrument. Det verkar som om man också lagt delay på bakkanalerna vilket gör att musiken växer, ja det är otroligt duktigt gjort och det har säkert tagit månader att göra de här mixningarna i 5.1. Jag ska i datorn lägga upp några av de gamla mixarna tillsammans med den här nya skivan, då skulle man kunna höra om det möjligen är så att man använt en annan inte tidigare använd tagning på någon av låtarna i den nya boxen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-19 21:15

Jag upptäcker nu att jag lyssnar på skivan via de analoga utgångarna på min spelare. Jag får inget ljud från skivan när jag vill lyssna digitalt genom min AV-förstärkare. Hur väljer man DTS-lyssning på skivan? Jag kollar med en film och det fungerar som det ska. Skivan är inspelad 96/24.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-01-20 15:02

Nagrania skrev:Jag upptäcker nu att jag lyssnar på skivan via de analoga utgångarna på min spelare. Jag får inget ljud från skivan när jag vill lyssna digitalt genom min AV-förstärkare. Hur väljer man DTS-lyssning på skivan? Jag kollar med en film och det fungerar som det ska. Skivan är inspelad 96/24.

Ändra i setupen att du vill använda dig av dvd-video i första hand och inte dvd-audio. Borde fixa biffen!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-20 20:56

Yes! Tack för hjälpen. Det här är ju inget som man gör varje dag precis så det är lätt att glömma sådana detaljer. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-22 09:38

Nagrania skrev:Dom har lagt ner ett otroligt fint jobb och på en del låtar undrar jag om man inte har lagt upp två 4-kanaliga band i synk. Det hade inte varit så märkvärdigt om det varit inspelat på åtta kanaler eller flera, men nu har man bara haft tillgång till fyra kanaler som man mixat till ett nytt band samtidigt som man lagt på ytterligare instrument.

Som jag fattar har man använt samtliga bandrester som använts vid inspelningarna, alltså inte enbart fyrkanalsmastern utan också alla enstaka band som användes vid inspelningarna. I princip har man ju då tillgång till alla kanaler.

Inget fick slängas när Beatles var i studion...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-22 10:19

Svårigheten med olika band är att bandspelarna på den tiden inte rullade speciellt exakt. Dom kunde ha en avvikelse på +/- 0,2% enligt vad Willi Studer specade för en J37, alltså den fyrkanalsbandspelare som användes av EMI vid den tiden. En sak till, basen som tidigare var tämligen obefintlig på de gamla utgivningarna har man nu lyckats trolla fram.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-22 11:40

Jag jämförde några låtar på den nya CD:n med samma låtar på tidigare utgivningar. Låtarna var - Come to gether - Hej Jude & Sgt-Pepper´s ....
Man kunde på den första konstatera att det handlade om samma inspelning men låtarna drog lite isär en bit in . På Hej Jude kunde jag höra att man gjort ett klipp i låten för att kunna korta ner den och sedan övergå i en mix till Sgt.Pepper som nu är en helt annan och snabbare inspelning än tidigare. Dessutom var pianot placerat i mitten på den nya medans den låg till höger på den gamla. Nu plockade jag den sista låten från en samlings-CD så det är möjligt att det låter annorlunda på original skivan. Man kan också konstatera att den nya CD.n "Love" bitvis är något limiterad.

Återgå till Musikstugan