Musik som freeware?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Musik som freeware?

Inläggav PerStromgren » 2007-04-04 11:10

För att kunna lägga upp F/E-testfiler på nätet utan att göra intrång på copyright vore det bra med någon sorts "fri" musik. Finns sådant på nätet, helst inte MP3-kodat?

Ett perfekt exempel vore en snutt akustisk musik inspelad med bra kvalitet och inte MP3-kodad.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-04 12:34

Jag vet inte om det finns men det borde man väl annars kunna fråga efter hos de som producerar musik om de har snuttar (som kanske inte är perfekta i alla hänseenden) 'över' som man kunde få använda? Kanske kan de användas som reklam för de som skänker musiken.

Man kanske att Amits semesterförslag kanske kan generera något mindre generande som kan användas?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-04 13:29

Det är konstigt att just musikinspelningar verkar vara undantagna från den gängse regeln att det alltid finns legala gratisversioner av allt någonstans på nätet! Texter, bilder, noter, etc.

Jag funderar på att låta sonen riva av ett trumsolo medan hans pappa gör allt han kan för att fånga oväsendet på hårddisken... Det blir nog inte så vackert, kanske, både far och son har väl en del att lära, men jag kan gissa att det duger för att visa på problem i slutsteg.

Men håll inte andan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-04 15:18

Men det finns ju dom som släppt gratismusik på nätet, borde inte den få användas?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-04-04 15:21

Bill50x skrev:Men det finns ju dom som släppt gratismusik på nätet, borde inte den få användas?

/ B

Jovisst, vet du om någon finns som wav eller riktigt bra mp3? Jag har inte så bra koll var man hittar musik på nätet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-04 15:46

David Bowie släppte en singel i wav-format runt -98, tog hela natten att ladda hem trots att jag körde två modem i tandem :-)

Men om det är någon speciell kvalitet att tala om vet jag inte, länge sedan jag lyssnade på den och det är väl ingen akustisk inpelning direkt....

Ska kolla igenom vad jag har, tror det finns lite mer sådan gratis wav någonstans...

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-04 17:04

http://www.delerium.com har färdiga 30sek .wav-snuttar samt hela mp3'or och .rm på sin hemsida. Se "Media" och t.ex. Synaestesia eller Delerium, Intermix...

Riktigt bra musik men de tekniska kvalitén vet jag inget om :)

Återgå till Musikstugan