Jag gillar ganska mycket av den musik som finns men det är viss musik jag spelar mer en annan, om man så säger
Tipset jag fick från någon här om fado-sångerskan Cristina Branco var en riktig höjdare. Vilken artist, vilken röst, vilken musik!
Dagens musik finns det mycket gott i, men oftast då från mindre, mer "alternativa" artister. Anthony and the Johnsons tex eller varför inte CocoRosie? Vår svenska Miss Li är också mycket njutbar.
Gotisk rock tycker jag mycket om, Lacrimosa, Within Temptation, L´Immortelle för att ta några exempel.
Sedan gillar jag hela drösen av singer/songwriters typ Damien Rice, Rosie Thomas, Ane Brun....
Tango i form av Altertango, Gotan Project, Aston Piazolla....
Kraftwerk, Slagsmålsklubben....
Ja å så alla gamla stötar... Bowie, Stones, The Who, Joan Baez, Syd Barrett, Franco Battiato, Genesis & Floyd i ursprungstappning, PJ Harvey, Nina Hagen....
F-n, det finns ju hur mycket bra musik som helst. Det finns massor med bra blues, det finns både gammal och ny bra rock.
Klassisk musik lyssnar jag lite grann på, en favve är Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" som jag har i många varianter, inkl en jazz-version!
Alltså, bra musik är bra musik - oavsett takt och instrument eller när den är gjord. Med epitetet "bra" så går svensk dansbandsmusik fetbort. Sven-Ingvars som ett litet undantag när dom rockade loss på Hultfredsfestivalen.
/ B