vad lyssnar ni på för musik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

vad lyssnar ni på för musik?

Inläggav housemicke » 2007-04-17 17:28

det lär ju vara extremt varierat på forumet kan jag tänka mej.

själv blir det progressive house, breakbeat, och chilloutgrejer. ibland även annan house och trance.

om ni skulle introducera nån annan till er musiksmak vilka låtar skulle ni rekommendera, typ favoriter som representerar genren på ett bra sätt tänker jag på.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-04-17 17:39

få se nu...
Jag gillar hårdrock i lite olika tappningar.

Favvoband är nog de mer progressiva:
- Opeth, Tool, A Perfect Circle, System Of A Down

Gillar också en del av de klassiska metalbanden som jag växte upp med:
- Iron Maiden, Black Sabbath, Juads Priest, Led Zeppelin, Motörhead

Av ngn outgrundlig anledning är jag också svag för en del manliga vokalister singer/sonwriter typer:
- Nick Cave, Tom Waits, Leonard Cohen

Klassisk punk lyssnar jag också på:
- Ramones, Iggy Pop

och så en massa annat....

Däremot är jag dålig på:
- House/trance/electronica
Det vill jag gärna lära mig mer om. Bra tips för nybörjare uppskattas :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-17 17:59

"Klassisk", gärna Barockmusik, country, blues, äldre treackordsrock helst inte över tre minuter/låt, 60-tal, plus ev. något mer som jag inte kommer på just nu. Med andra ord är det väldigt mycket jag inte gillar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-17 18:27

Jag gillar ganska mycket av den musik som finns men det är viss musik jag spelar mer en annan, om man så säger :-)

Tipset jag fick från någon här om fado-sångerskan Cristina Branco var en riktig höjdare. Vilken artist, vilken röst, vilken musik!

Dagens musik finns det mycket gott i, men oftast då från mindre, mer "alternativa" artister. Anthony and the Johnsons tex eller varför inte CocoRosie? Vår svenska Miss Li är också mycket njutbar.

Gotisk rock tycker jag mycket om, Lacrimosa, Within Temptation, L´Immortelle för att ta några exempel.

Sedan gillar jag hela drösen av singer/songwriters typ Damien Rice, Rosie Thomas, Ane Brun....

Tango i form av Altertango, Gotan Project, Aston Piazolla....

Kraftwerk, Slagsmålsklubben....

Ja å så alla gamla stötar... Bowie, Stones, The Who, Joan Baez, Syd Barrett, Franco Battiato, Genesis & Floyd i ursprungstappning, PJ Harvey, Nina Hagen....

F-n, det finns ju hur mycket bra musik som helst. Det finns massor med bra blues, det finns både gammal och ny bra rock.

Klassisk musik lyssnar jag lite grann på, en favve är Mussorgskijs "Tavlor på en utställning" som jag har i många varianter, inkl en jazz-version!

Alltså, bra musik är bra musik - oavsett takt och instrument eller när den är gjord. Med epitetet "bra" så går svensk dansbandsmusik fetbort. Sven-Ingvars som ett litet undantag när dom rockade loss på Hultfredsfestivalen.

/ B

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-17 18:42

HSideback skrev:
Däremot är jag dålig på:
- House/trance/electronica
Det vill jag gärna lära mig mer om. Bra tips för nybörjare uppskattas :-)

här är en site som säljer plattor, http://www.juno.co.uk/ där kan man lyssna igenom lite olika genres, dock bara nya saker verkar det som (om du ska välja genre smidigt), du lär garanterat kunna bestämma dej för vad du inte tycker om fort iaf. nästan alla genres passar in i flera fack nu för tiden dock. nåt som låter house för mej är electroclash för nån annan tex.

sen kan jag inte påstå att allt inom en viss genre är bra, mer att vissa grejer som har ett visst sound är bra (for mej är det lättare att välja olika dj:s som spelar min typ av musik). men efter ett tag hittar man sitt fack så att säga. men generellt tycker jag trance från runt år 2000 är bra grejer, likaså funky house från den tiden.

mycket av den "själ" som fanns då har gått förlorad tycker jag, klubbmusiken ändras ju så snabbt. det va då jag började intressera mej för progressive house kan man säga, den verkar hålla sej något sånär konstant.

men kolla runt lite där och se om nån genre sticker ut, vill bara varna för att mycket elektronisk musik tycker jag låter väldigt "omusikaliskt" på nåt sätt, not my cup of tea helt enkelt, but thats just me..

bill skrev:
Alltså, bra musik är bra musik - oavsett takt och instrument eller när den är gjord.

dagens sanning!
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Unkan

Inläggav Unkan » 2007-04-17 19:19

Housemicke:
Jag har snöat in rätt hårt på Venetian Snares på sistonde. Han kategoriseras väl, har jag förstått, som breakbeat. Du verkar ju vara insatt så du kanske har nått förslag på liknande?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-04-17 19:50

All hårdrock. Gamalt, nytt, döds, melodiöst, tungt, lätt. Punk är ju också nått som man lyssnar på i bland. Country kan vara skönt. Men hårdrock är vad som gäller och då i synnerhet Motörhead. :)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-04-17 20:17

Unkan skrev:Housemicke:
Jag har snöat in rätt hårt på Venetian Snares på sistonde. Han kategoriseras väl, har jag förstått, som breakbeat. Du verkar ju vara insatt så du kanske har nått förslag på liknande?

ingen aning faktiskt, den breakbeaten jag lyssnar på klassas mest som progbreaks/nu skool breaks. (egentligen bara beatet/takten som skiljer från house)

typ som denna: http://www.juno.co.uk/ppps/products/149429-01.htm Shiloh - "Mana"

och denna http://www.juno.co.uk/ppps/products/156308-01.htm
Lostep - "Burma" (Sasha remix)

http://www.juno.co.uk/ppps/products/184297-01.htm
"It'sachickthing" (Luke Chable mix)

http://www.juno.co.uk/ppps/products/220906-01.htm "Hal 9000" (Brusca remix)

det är min typ av breaks, resten vet jag i princip inget om tyvärr.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2007-04-17 20:52

Depeche Mode, Erasure, Kraftwerk, Goldfrapp
Nick Cave, Leonard Cohen, Tom Waits, Mick Harvey, Conway Savage, Cornelis
Einsturzende Neubauten
Sophie Zelmani, Beth Gibbons (förstås lite Portishead då också), Lisa Lindal, Anita Lane och även lite Tori Amos och Carla Bruni

Även Rammstein som är mest till för att lyssnas under träning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-17 21:00

Oj oj, det är massor det. Men vikten ligger väl på synthpop, rock, pop, jazz (nujazz och acid jazz), electronica, drum 'n' bass, latino house, brazilectro, punk, blues mm osv.
Snart är det sommar och då kommer jag att spela mina Maria McKee-skivor. Så bra sommarmusik! Jag har en del anant i samma stil också.

Det som inte spelas alls är hårdrock, ren country (country-liknande musik, enstaka låtar, spelas dock med icke-country artister som V-twin och Dire Straits). Klassiskt spelas i princip inte heller.

Just nu spelas Pink Floyd - Animals.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-17 21:21

Det beror på stereons dagsform.

Är allt i ordning lyssnar jag gärna på variationslös barockmusik i timmar. Cembalo är roligt :)

Annars får det gärna spreta lite.
Khanate, Dolly, Cat Stevens, Tchaikovsky, Ultravox.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-17 21:52

jag gillar det som är bra. är det inte bra så sorterar jag det i dåligt facket, sen kanske jag säljer det på ebay.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-17 22:19

- Klassiskt, gärna 1900-talsmästare, nyklassiskt; Stravinsky, Gerschwin etc.

- Jazz; enkel, modal, minimalistisk deppjazz. Jan Johansson, Miles Davis, Herbie Hancock, Dave Brubeck, Cannonball Adderley, Dinah Washington, Sarah Vaughan etc.

- IDM, ambient etc; Boards of Canada, Metamatics, Friend, Goran Kofjes, Daft Punk etc.

- Klassisk hårdrock; AC/DC, Sweet, Jimi Hendrix, Sky High/Claes Yngström, Gov´t Mule etc

- Nätt-å-jämt rock; Fleetwood Mac, Mickey Jupps, Dire Straits, REM

- Progressive- / goatrance; Infected Mushroom, Leftfield, Antiloop

- Synth, EBM etc; VNV Nation, Apoptygma Berzerk, Kraftwerk, Depeche Mode, Welle Erdball, DAF, Front 242 etc

...och en massa annat oplacerbart.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-18 00:17

Oj, det är mycket. I stora drag:

-Klassisk 60-talsrock med Stones, Beatles, Hendrix, Byrds, Who, o.s.v.

-Mer progressiva grejer, som King Crimson, Gentle Giant, Can o.s.v.

-Folkmusik, singer/songwriter och besläktat med t.ex. the Dubliners,

-Dylan, Joni Mitchell o.s.v.

-Country och bluegrass av alla möjliga slag.

-Jazz, företrädesvis bebop och dess efterföljare.

-70-talsrock av diverse slag, Bowie, Thin Lizzy, Led Zep, Who igen...

-Postpunk-New Wave-Arenarock från 80-talet, typ U2, R.E.M., Midnight Oil, Smiths.

-Hårdrock av olika slag, från AC/DC och Iron Maiden till Slayer och Pantera.

Rätt blandat med andra ord. Klassisk musik lyssnar jag sällan på, men det händer och då blir det oftast Bach eller Beethoven.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-04-18 00:30

http://www.last.fm/user/SatanicT/

Alltid aktuell Info med topplistor :)

Alla låtar i kronologisk ordning http://www.last.fm/user/SatanicT/charts ... centtracks

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-04-18 02:11

Jag lyssnar på väldigt mycket, men när jag verkligen ska njuta så tar jag fram något av följande (som enligt mig spelar i en helt annan division jämfört med 98.5 procent av all musik som producerats)

The Flowerkings, lite av husgudar här hemma.... http://www.flowerkings.se

The Tangent, har man inte hört deras första album så har man missat något.

Marillion, säger bara en sak: script for a jesters tear en mörk kväll ensam i ett nersläckt rum framför stereon...

Tro det eller ej, men trippelboxen Progghits passar in här även om inte allt är av mästarklass, Lasse Tennanders "med revade segel" är en favorit.

Håkan Hellström, ja han kanske inte sjunger precis rätt hela tiden men om man bryr sig om det så har man missat hela grejen...
"Du var sötare än dom men jag slängde bort det igen, jag slängde bort nån skags vän... Det var så mörkt den kvällen jag gick hem, jag hade hoppats på något, hoppats på något! "

Kent, "Men älskling, vi ska alla en gång dö...."

Christian Kjellvander, han har ju känsla killen.

Tomas Andersson Wij: Tommy och hans mamma, blåa berg, Blues från Sverige osv...

Hansson de wolfe united, grymt bra grupp från 70-80 talet, bör avnjutas på LP. "Varje liten förnimmelse är en skatt"

Dream Theater, Så hårt, så snabbt, så bra! (men även så klart det lugna :) )

Blackmore's night, för den goa medeltida stämningen. Past times with good company är aldrig fel.

Så nu kom jag inte på fler för tillfället...

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Återgå till Musikstugan