Jämför du olika utgåvor?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Jämför du olika utgåvor? (cd vs cd eller lp vs cd eller lp vs lp)

Ja rätt ofta
3
18%
Det händer med vissa favoriter
3
18%
Hänt någon gång men väldigt sällan
6
35%
Nej har aldrig gjort det
4
24%
Varför skulle jag?
1
6%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Jämför du olika utgåvor?

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 18:13

Eftersom jag sällan ser att någon skriver om olika utgåvor så undrar jag om ni någonsin jämför olika utgåvor på samma skiva för hitta den som ni tycker låter bäst?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-06 18:33

Ja, har börjat lite så smått när jag läste om att Rudi van Gelder är smått döv på senare dar. Men ändå har det gamla russinet remastrat en massa Blue-Note-plattor. Har inte fått tag i originalen än iof.

Har jämfört lite snabbt cd och lp av Blues Brothers Soundtrack, kom fram till att de lät lika. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 20:13

Inte ljudmässigt, dock vill jag gärna ha originalutgåvor då de är som samlarobjekt för mig. Kanske att man i något fall noterat ljudmässig skillnad men kan inte komma på nåt exempel.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-06 20:20

ja, det händer. har en del skivor på både cd och vinyl. men eftersom jag sålt en hel del vinyl nu så lutar det åt att jag kommer köpa upp en del skivor på olika CD utgåvor. än så länge har jag bara en Can skiva på SACD (hybrid) och japansk CD-press. har lyssnat på båda, men inte gjort nåra seriösa jämförelser mellan dom. har även ett Kingston Wall album på två olika CD utgåvor, rent instinktivt låter båda väldigt snarlika. låter som transienter är något klippta på båda... men är inte säker om det är nåt annat fel jag misstar det soundet för.

edit:

jämförde dom första tre minuterna på båda Can utgåvorna men kan inte säga att jag hörde nån skillnad. synd att båda Can låter så bra, och båda Kingston låter så illa (ok, inte *så* illa men det kunde vart bättre) :P skulle ju va roligare med mera variation mellan utgåvorna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 23:18

phloam skrev:Inte ljudmässigt, dock vill jag gärna ha originalutgåvor då de är som samlarobjekt för mig. Kanske att man i något fall noterat ljudmässig skillnad men kan inte komma på nåt exempel.

Ett tips, dom flesta fallen är originalutgåvan lätt bäst. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-06 23:37

Det är väl sällan jag direkt jämför utgåvor, däremot har jag börjat akta mig för att köpa remastrade skivor p.g.a. dåliga erfarenheter.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-07 15:25

Magnuz skrev:Det är väl sällan jag direkt jämför utgåvor, däremot har jag börjat akta mig för att köpa remastrade skivor p.g.a. dåliga erfarenheter.

Agree! Dock så tar jag mig tid att leta upp bra inspelningar (gäller bara för klassisk musik såklart) och bra tolkningar! Det är ju så mycket roligare att lyssna på dem såklart. Appropå en annan tråd på forumet så har jag närapå lyssnat på/köpt femton versioner av eldfågeln innan jag blev tipsad om den version som jag nu äger. Bara en av de andra versionerna var någorlunda likartat perfekt, och då var det ändå långt ifrån lika!

[slrt]
admin

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-07 15:52

Ja, det händer... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Musikstugan