av Nattlorden » 2007-06-29 08:07
Sahara Hotnights var en trevlig bonus - de var inte med i konceptet när vi köpte biljetterna. Tajt band, framträdande på klassiskt manér ( tänk Beatles )... mycket energi i Jossans trummande må man säga... Hoppas inte hon headbangade sig yt på kuppen. Väldigt mycket dist uppdraget på stärkarna så baskompet var minst av allt väldefinierat. Rejäl brumnivå ut även efter de gått av scen. Blev lite orolig över kvalitén på PA:t en stund, men när de väl fått stängt gitarr och basstärkarna så blev det tyst igen. Extra minnesvärt: en bra utförd Dusty Springfield-cover... titeln tappade jag visst...
Och var man orolig över ljudkvalitén så försvann den när Timbuktu och Damn kom på scen - mycket renare och tajtare. Det här var koncertens höjdare för mig, gick för The Ark och detta var något man eventuellt bara skulle behöva genomlida. Rap är inte min grej direkt, men "Alla vill till himmelen" visste jag ju var en riktigt bra låt. Alla fördomar kom på skam, visst kan man säkert kalla det för rap, men musiken var det definitivt inte - det var Funk så det visslade om det... och rapen gav mig mer associationer till Peps än till Petter (eller någon annan rappare). Mycket mycket bra.
Efter en lite väl lång väntan pga en strulande stagedrop så kom då The Ark på, och i kvällningen blev då ljusshowen ännu mer effektiv.
Tajt, spelglädje och en Ola Salo med ganska mycket lokalkännedom om Helsingborg var i form. Blandning av purfärska och gamla låtar, med lite kul småsnuttar insprängda bl.a. en lite bit Timbuktu slank in. Som icke-religiös tycker jag väl att lite av mellansnacket blir pretantiös och nyreligiöst, men va f*n... det visste man ju om.
Totalbetyg: Suveränt. En fin sommarkväll, som dock blev lite väl kall på sluttampen.
Bonuspoäng för chipspåsarna med palsternack-,persiljerot- och rödbetschips. Mycket smarrigt. Undrar var man kan köpa några säckar...
//Nattlorden, ovan koncertrecensent