Moderator: Redaktörer
RJohan skrev:Du menar sån där No Noice (eller vad det hette) digital "brustvätt" som var populär i början av nittiotalet?
Används det fortfarande?
bosco skrev:Jag stör mig mer på Autotune faktiskt. Mest störande är att artister som inte ens behöver det använder det slentrianmässigt nuförtiden. Då låter det ännu värre eftersom man hör när röstens små "nycker" rätas ut.
subjektivisten skrev:Judas Priest
Om vi tar min 10 kr slitna Hollänska vinyl (inte ens originalpressen, som ska låta ännu bättre) av Screaming for vengeance och jämför den mot remastrade CDn så får vi ett skrämmande resultat.
Vi lyssnar nu på vad brusreduceringen gör med ljudet så lyssna på låten You've got another thing comin'
Magnuz skrev:Fy f-n, den var verkligen inte rolig. Lyssna på virveltrumman! Vinylen låter riktigt, riktigt bra trots att det faktiskt är lite irriterande knaster.
Amit skrev:Men; jag använder en något litet diskanthöjd mikrofon (Neumann TLM103) när jag spelar in, och kompenserar i efterhand den generellt höjda diskanten med en motsvarande sänkning. Det blir ju en form av brusreducering, där en del av elektronikens brus sänks, utan att dynamiken för den skull blir lidande.
Bill50x skrev:Detta är ingen brusreducering. Lika lite som RIAA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster