Lyssna på SR:s livekonserter när man vill

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Lyssna på SR:s livekonserter när man vill

Inläggav mapem » 2007-10-04 10:26

I torsdags förra veckan spelade Hillary Hahn Schönbergs violinkonsert i Berwaldhallen. Jag missade konserten, och jag missade också radioutsändningen i P2 dan efter. På SR:s hemsida kan man lyssna på konserten i 30 dar. Men det låter inte kul i datorhögtalarna. Det verkar inte gå att ladda ner ljudfilen, man kanske inte får det? Finns det något knep? Kan man "tanka av" och spara streaming radio? (Jag har betalt radiolicensen/TV-avgiften :D ) I och för sig skulle jag kunna spela in konserten på kassett när den sänds nästa gång, men det känns inte så kul.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-10-04 10:59

Här kanske du hittar något intressant (har inte provat själv):

http://all-streaming-media.com/record-audio-stream/

Om du lyssnar på ett program live så är det väldigt smidigt att lyssna på/spela in det med hjälp Screamer Radio. Du kan välja vilken kvalitet du ska ha på inspelningen
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-04 11:00

Med lämpligt program kan man spela in utsändningen på hårddisken. Sedan kan du strömma över till stereon, bränna en CD eller hur du vill göra. Jag använder Adobe Audition men det finns en hel del motsvarigheter som kan samma sak.

Jag har också sett ett dedikerat program för att spela in radioströmmar men jag minns inte namnet just nu. Men det finns säkert någon upplyst själ här...

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-10-04 11:16

Ett ganska omtalat program är Streamripper, men jag tror att det bara rippar mp3-strömmar (och det är väl inte intressant ang. SR).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-05 09:07

Hej, tack för tipsen men inget av dem fungerade tyvärr för mig. Antagligen gjorde jag något fel med min begränsade datorvana för avancerade program.

Men jag hittade tre program på download.com som fungerade.

Steady Recorder får användas gratis i 30 dar och med det sparade jag musiken som en wav-fil och brände sedan en CD. Det blev musik, men SR:s format, realplayer med 96 kbit/s, gav inte den allra bästa ljudkvaliteten. Klart lyssningsbart dock.

SoundTap är mycket enkelt att använda men gratisversionen säger "please purchase sound tap" varannan minut. Inga finesser.

Focus mp3 rcorder verkar mycket kompetent men gratisversionen sparar bara 2 min musik. Innehåller splitter, editor, brännare, brusborttagare. Användbar också för att föra över LP-skivor och kassetter till digitala format.

Miles

Inläggav Miles » 2007-10-05 13:26

mapem skrev:Det blev musik, men SR:s format, realplayer med 96 kbit/s, gav inte den allra bästa ljudkvaliteten. Klart lyssningsbart dock.

Jag fattar bara inte varför SR inte kör med något mer högupplöst format, eller åtminstone har en hög- och en lågkvalitetsstream. Känns tråkigt att SRs livesändningar, som ofta är välljudande, förstörs på detta sätt. 192 kb/mp3 vore ju schysst, t ex. I dagens läge när alla har bredband vore det ju inte särskilt komplicerat.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-10-05 13:46

Miles skrev:
mapem skrev:Det blev musik, men SR:s format, realplayer med 96 kbit/s, gav inte den allra bästa ljudkvaliteten. Klart lyssningsbart dock.

Jag fattar bara inte varför SR inte kör med något mer högupplöst format, eller åtminstone har en hög- och en lågkvalitetsstream. Känns tråkigt att SRs livesändningar, som ofta är välljudande, förstörs på detta sätt. 192 kb/mp3 vore ju schysst, t ex. I dagens läge när alla har bredband vore det ju inte särskilt komplicerat.

Är det något i den här stilen du menar? :)
When routine bites hard

Miles

Inläggav Miles » 2007-10-05 13:56

TCM skrev:
Miles skrev:

Är det något i den här stilen du menar? :)

Hehe :lol: ja, helt omkomprimerad webbradio vore ju drömmen.. men då måste det nog till lite snabbare bredband än vad som är vanligt idag.
Vad jag menar är att det idag borde gå att sända i högre kvalitet än 96kb utan större problem. 96kb/real funkar väl för tal, men musik, nja.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-05 18:15

I kväll ska jag lyssna på SRs livekonsert helt utan bandbreddsbegränsning. Det blir fint.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-06 08:34

På plats i Berwaldhallen alltså? Härligt!

SR:s låga bitrate gör att det inte blir så kul att tappa av musik från deras webb, som annars är utmärkt på alla vis. Förr gjorde jag ofta kassettinspelningar, och trots det ofrånkomliga bruset låter det mycket bättre än att bränna cd från nedladdad musik.

Det kanske finns fler internetradiostationer än den i Seattle som kör med bättre kvalitet?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-10-06 10:09

When routine bites hard

Miles

Inläggav Miles » 2007-10-06 15:16

Tackar det de länkarna! Verkar finnas en hel del intressant där.

Användarvisningsbild
templar

Inläggav templar » 2007-10-06 19:03

Har kört med Wm recorder (windows media recorder)i några år ,funkar bra.
Har spelat in mycket från Sr
mvh Simon

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-10-06 19:10

Bill50x skrev:Med lämpligt program kan man spela in utsändningen på hårddisken. Sedan kan du strömma över till stereon, bränna en CD eller hur du vill göra. Jag använder Adobe Audition men det finns en hel del motsvarigheter som kan samma sak.

Jag har också sett ett dedikerat program för att spela in radioströmmar men jag minns inte namnet just nu. Men det finns säkert någon upplyst själ här...
/ B

Bill, kan du lite lätt beskriva fördelarna med detta Adobe-program och hur du själv använder det ? :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-08 08:52

mapem skrev: Det blev musik, men SR:s format, realplayer med 96 kbit/s, gav inte den allra bästa ljudkvaliteten. Klart lyssningsbart dock.

Efter att ha lyssnat lite mer på de två bränningar jag gjorde (Hillary Hahn från P2 samt en livekonsert med Rickie Lee Jones från P4) så måste jag nog ge mig själv fel. Det är knappt lyssningsbart. Vassa ess-ljud, en "digital dimma" ligger över alltihop, bastrummor låter som tomkartonger.

Snälla SR, höj kvaliten om ni menar något seriöst med möjligheten att lyssna i efterhand!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-10-08 09:37

Om det är någon som känner för att "ta kampen" med SR, så kan jag skriva under på en önskan om högre kvalitet. En annan sak som jag har skrivit till SR om tidigare är att jag skulle vilja att de skickar med låtinfo när man lyssnar via webben. Om man lyssnar med SR:s egen webbspelare så kan man hela tiden se låtlistor och vilken låt som spelas just nu. Lyssnar man däremot via Squeezeboxen så ser man det inte - det borde dom fixa (enligt mig :))
When routine bites hard

Återgå till Musikstugan