Boards Of Canada

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Boards Of Canada

Inläggav Ranefjord » 2004-06-20 13:25

Så bra det går att få elektronika? Börjar man väl spela BOC så är det mycket svårt att stoppa in någon annan musik i spelaren. Jag har blivit helt trollbunden.

Personlig favoritskiva: Geogaddi
Personliga favoritlåtar: 'Everything You Do Is A Balloon', 1969 och 'In A Beautydul Place Out In The Country'.

Fler fans på forumet? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2004-06-21 01:37

Ja!

Min lägenhetspolare lyssnar en hel del på dem, så jag har dragits in jag med :)
Geogaddi är personlig favorit också. Enskild låt som jag tycker bäst om är nog "Open the light" från "Music has the right to children". Hela skivan är kanon i övrigt (liksom ALLA deras skivor).

Akta dig för electronica-träsket! Finns så mycket bra om man gillar sånt att det är lätt att drunkna :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-23 18:07

Ska försöka akta mig ;) Men jag tror det blir svårt! :) Jag har en intensiv BOC period nu iallafall. Ska lyssna lite mer på MHTRFC. Den jag lyssnat minst på av de jag har hemma än så länge.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-23 18:08

Fråga Neriks vad han tycker om dem!

Fråga även Niklas N.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-24 11:19

NN och Neriks? 8) Min F5-knapp börjar bli utsliten. :)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-06-26 14:17

Aha, så det har blivit en tråd nu till slut! Jag har funderat själv ett tag på att starta en om BOC, men det är bra att du tog initiativ Ranefjord :D

Nåväl, kan väl fylla i med en kort historik: BOC hann släppa ett antal plattor innan de blev kända, de flesta av dessa dock i extremt begränsad upplaga vilket gjort dem nästan mytomspunna. Ingen verkar riktigt veta om skivorna verkligen existerar :wink:
Det komersiella genombrottet var Music has the right to children, utgivet på Skam records.

Om man ska beskriva musiken får man väl säga att den är lite smått dissonant, trasiga ljud, det låter som om syntharna drar sina sista suckar. Korta spår med egensinniga samplingar varvas med längre låtar. Dessa korta spår verkar ibland till för att förmedla en känsla, och inte så mycket melodi i förberedelse för nästföljande spår. Det finns i många spår en sorts barndomsnostalgi inbäddad, svårbeskrivligt, men den som lyssnar kommer att märka det, framförallt på MHTRTC.

Diskografi finns här [discogs.com].

De skivor som "går" att få tag i är: MHTRTC, Geogaddi, Twoism, HiScores, In a beautiful place in the country samt Peel Sessions. Övriga plattor får man jaga på ebay, gemm m fl ställen...

För BOC-nybörjaren skulle jag i första hand rekommendera att börja med MHTRTC, även om Ranefjord kanske inte håller med :wink:

Slutligen en varning dock! Den som börjar lyssna på BOC kan få svårt att sluta!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-06-26 14:36

Jag vet egentligen inte vilken jag skulle rekommendera som förstaskiva. Jag började med Geogaddi faktiskt. Tog ganska lång tid innan jag 'upptäckte' hur bra den var. Sen har det gått lite i perioder vad jag lyssnat på. Just låten 1969... Det var den första låten jag fastnade för, därefter upptäckte jag hela skivan, sen tröttnade jag lite på den och lyssnade på de andra plattorna och nu är jag tillbax på Geogaddi igen. :) Och 1969 är en mycket bra låt. Jag skulle nog rekommendera Geogaddi som första skiva iom 1969.

Annars tycker jag att Razor beskriver soundet mycket bra. Mycket känsla i BOC, emellanåt lekfullt, emellanåt skrämmande.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-06 09:59

HE HE!

ni kan ju testa Future Sound of London då,

albumen

Lifeforms
ISDN
Dead Cities

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-08 19:36

Har lifeforms sedan en massa år tillbax. Bra skiva.... Vilken av ISDN och Dead Cities köper man först?

BOC är en helt annan grej dock! :)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-07-10 10:57

Har redan diverse FSOL-skivor, och de är bra på sitt sätt, men kan inte jämföras med BOC.

Har följande FSOL-skivor:

Lifeforms
Cascade (EP)
Dead Cities
Accelerator
Paupua New Guinea (EP)
Far out son of lung and the ramblings of a madman (EP)
My Kingdom (EP)

Har dock inte ISDN, även om jag hört den (och Far out...-epn innehåller låtar från den).

Till Ranefjord: Skaffa båda! Jag skulle nog skaffa Dead Cities först, dock.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-07-11 21:36

Köp den du hittar först..
Bägge måste man ha

Jag tycker FSOL spöar allt annat..
Otroliga på att måla upp atmosfärer..

bara Lustmord kan mäta sig med FSOL

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-07-11 22:20

Visst är det atmosfärer och ljudlandskap, men det finns det många av... För att låna ett uttryck av vår käre mjukvarujätte, pyttemjuk: "Where do you want to go today?" :wink:

En ambientskiva som ingen samling är komplett utan är Global Communication "76.14". Det andra spåret är en klassiker - en tickande klocka, brusande regn, några enkla ackord.. ett mästerverk med små medel!

Återgå till Musikstugan