Ingen musiksmak

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-08 21:02

soundbrigade skrev:Heter du Magnus på riktigt??

Jepp.

Morgan skrev:Jag är "periodare" när det gäller musik. Jag går igenom en fas då det är vokalensemble som gäller, för att sedan byta över till deppig synth ett tag, som följs av gamla hårdrocks-evergreens och en period då jag mest diggar Mozart, följt av ett intresse för underlig country med bluegrassinslag, följt av lite svensk jazz, följt av...

Samma här fast ändå inte. Jag har ofta intensiva perioder med viss musik, men det behöver inte nödvändigtvis vara en genre åt gången.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 21:15

Kanske, kanske inte. Nu har det ramlat ner en Mai Kuraki, men det har jag inte lyssnat på.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-08 21:22

Det finns så jäkla många bra remixar på Ayumi... mums

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-08 21:46

Jag noterar när jag plockar fram mina ryska plattor de nära nog alla försvinner utom hörhåll. Jag kan nog misstänka att det beror på "ingen musiksmak". Dvs att folk noterar att det är rysk rock som spelas och därmed sämre sorts musik.

Ps Mai Kuraki låter som något Luxenburg eller Malta skickar till ECS under rubriken "smäktande ballader". Nja ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-08 21:54

soundbrigade skrev:Jag noterar när jag plockar fram mina ryska plattor de nära nog alla försvinner utom hörhåll. Jag kan nog misstänka att det beror på "ingen musiksmak". Dvs att folk noterar att det är rysk rock som spelas och därmed sämre sorts musik.

Ps Mai Kuraki låter som något Luxenburg eller Malta skickar till ECS under rubriken "smäktande ballader". Nja ...

Jag har inte så mycket kännedom om rysk rock, men det lilla jag hört är det väl inget fel på? DDT har jag någon platta med och någon annan grupp också som jag inte vet namnet på eftersom den ligger nerpackad i en låda någonstans efter min flytt i somras....

/ B

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-10-27 19:33

Svaret, när man gillar mycket olika, är gjutet: STEELY DAN :D

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-10-29 11:47

Jag brukar säga att jag lyssnar på musik "som varit i Amerika och vänt", alltså Jazz, Blues, Rythm & Blues, Rock, Soul o.s.v. Eller kanske att det är musik där man betonar på 2 och 4 i takten istället för det trista 1 och 3 som i europeisk musik.

"Love groes where Rosmary goes ..." (And nobody knows, like me). Fruktansvärt.

Edison Lighthouse. Men det är ju en av de tio bästa poplåtarna som gjorts!

JohanR

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-10-29 13:03

RJohan skrev:...musik där man betonar på 2 och 4 i takten istället för det trista 1 och 3 som i europeisk musik.

Men hallå...

Ligger inte Balkan, Älvdalen, Bingsjö, m fl platser, i Europa. Det trodde jag. Där kan man betona på de märkligaste taktslag.

:)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-29 13:14

Tänkte just på balkanspräck. :-)

Och den mesta rocken och soulen betonar ju på 1, 2, 3 och 4 - hur spännande är det? Då svänger en svensk polska bättre, även om man betonar på 1 och 3.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-29 13:28

Almen skrev:Håller med MichaelG till 100%!

Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.

Håller med, själv har jag svårt att hänga med i diskussioner om musik med "moderna" människor. Jag hajjar liksom inte vad alla begrepp betyder... avseende genrer alltså. Jag brukar i stället försöka beskriva musiken utifrån vad den faktiskt.se innehåller.. med några försikiga liknelser till annan musik/andra artister som referens.. typ.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-29 13:30

Bill50x skrev:Nix, jag har samma problem. Jag brukar svara med vad jag INTE gillar (i mitt fall c&w, svensk dansbandsmusik, hitlistemusik, operetter och orytmisk atonal experimentmusik), gärna med tillägget "bra musik är bra musik, oavsett genre"...

Har funkat hittills...... :-)

/ B

I dag har jag en "hålla med dag".. i synnerhet med dig Bill!

Jag håller med! :)

/Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-10-31 19:46

RJohan skrev:Edison Lighthouse. Men det är ju en av de tio bästa poplåtarna som gjorts!

Idag får jag svåra klökning när jag här sån dj*a smörja m,en för 40 år sedan var det grymt bra .... Fan att man var så puckad som ung.

Föregående

Återgå till Musikstugan