Jan Johansson (gjort bort mig igen...)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Keba

Jan Johansson (gjort bort mig igen...)

Inläggav Keba » 2007-10-31 18:33

Köpte några skivor på Bel Canto, bl.a. jazz på svenska som jag inte hade. Från 2005. Läser så i slutet på häftet "Digital restaurering..."
Ni som har äldre versioner, är de också "digital restaurerade" eller kan jag hoppas på bättre ljudkvalitet om jag lämnar igen den och letar efter en äldre skiva på loppis?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-31 19:22

Hmm... min är utgiven -95 och jag har inte ens reflekterat över att den skullle kunna vara restaurerad eftersom den brusar en hel del, men på omslaget står faktiskt "Analog och digital restaurering samt redigering: Anders Johansson och Per Stadin".

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-31 20:04

På min skiva står det: Digital restaurering: Anders och Jens Johansson.
Tydligen så är det en annan restaurering.
Jag hör också brus, men tycker mig höra att det varierar med musikens styrka. Mer brus när instrumenten klingar ut.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-31 20:06

Keba skrev:Jag hör också brus, men tycker mig höra att det varierar med musikens styrka. Mer brus när instrumenten klingar ut.

Det är ju den typiska effekten av brusreducering. Det är inte så tydligt på min skiva, som f.ö. låter ganska bra. Anders och Jens måste ju förresten vara de hårdrockande sönerna.
Senast redigerad av Magnuz 2007-10-31 20:08, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-10-31 20:07

Det finns en tråd om Jan Johansson där dessa saker avhandlas. Den första och brusigaste utgåvan av "Jazz på svenska" är att föredra. Minns inte exakt när de olika utgåvorna kom.

Brus som varierar med musikens styrka är olidligt. Ett betydligt högre men jämnt grundbrus är att föredra, eftersom det är mycket lättare att koppla bort det ur medvetandet.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Keba

Inläggav Keba » 2007-10-31 20:18

Aha, tack! Jag lämnar tillbaka skivan och hoppas hitta en äldre utgåva.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-01 09:49

PekkaJohansson skrev:Det finns en tråd om Jan Johansson där dessa saker avhandlas. Den första och brusigaste utgåvan av "Jazz på svenska" är att föredra. Minns inte exakt när de olika utgåvorna kom.

Brus som varierar med musikens styrka är olidligt. Ett betydligt högre men jämnt grundbrus är att föredra, eftersom det är mycket lättare att koppla bort det ur medvetandet.

Med vänlig hälsning

Pekka

Detta håller jag fullständigt och entusiastiskt med om. Hatar när bruset åker upp och ner, så som det oftast är i den enligt mig ohörbara reklamradion.

Jag har Jazz på svenska i allra första utgåvan på vinyl. Den brusar, men vilken musik och vilken närvaro!

Återgå till Musikstugan