Rolig film med musiktema

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Rolig film med musiktema

Inläggav mapem » 2007-11-14 13:47

Jo faktiskt, en sån hyrde vi härom dan utan större förväntningar. Det var "Music and Lyrics" med Hugh Grant och Drew Barrymore som handlar om en f d popstjärna (Grant) som av en slump hittar en textskrivare (Barrymore) när han plöstligt får i uppdrag att skriva en hitlåt åt en popstjärna typ Britney.

Vansinnigt rolig dialog där Grant vräker ur sig otroliga mängder cynismer ur ena mungipan och kul parodi på 80-tals popmusik och dito video. Båda spelar så bra att det blir kul trots rätt töntigt manus.

Och den (för mig i alla fall) helt okända tjejen som spelar Britney-typen är ett fynd. Skulle förvåna mig om hon inte snart blir en känd artist, både som skådis och sångerska.

Det som förvånar mig mest är att musiken är så bra. Och att alla tre kan sjunga, riktigt bra t o m. Även 80-talshit-parodin biter sig fast. Och Britney-typen har också några catchiga låtar. Både låtarna och framförandena är mycket bättre än dem de vill parodiera!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-14 13:54

Även jag blev positivt överraskad av "Music and Lyrics", även om jag tycker att Drew Barrymore inte alls passar i sin roll. En ännu bättre retrofilm är Tom Hanks "That Thing You Do!" från 1996 om ett popbands uppgång och fall omkring 1964. Massor av roliga referenser för den som kan sin sextiotalspop - och riktigt bra originalmusik. Bra rollfigurer och Liv Tyler är som vanligt trevlig att titta på. Soundtracket, som jag förstås äger, har jag sett flera gånger på rea. Titelspåret finns som smakprov här:

http://www.youtube.com/watch?v=Xdn5sKmgKEk

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-14 16:10

Jag kan också bjussa på en filmsnutt - videon "Pop goes my heart" - en kanonhit av det kända 80-talsbandet Pop! Härlig parodi! Och en melodi som fastnar.

Och den här, när gamla och nya popsnöret sjunger "Way back into love" i Madison Square Garden.

Den låten är väl inget vidare, men inget öga är torrt. Båda alltså från "Music and Lyrics. Tjejen heter förresten Haley Bennett. Hon presterar mycket bra i sin biroll tycker jag.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2007-11-14 17:52

Still Crazy!

70-tals bandet som återförenas och hur det går åt h-vete.
Billy Connoly, Jimmy Nail, Bill "Slartibartfast-Davy Jones" Nighy, Helena "skrika hysteriskt" Bergstöm mfl.

http://www.youtube.com/watch?v=b2SJbhVbPsA#

\\Sky

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-11-16 18:15

Grace of my heart är en fantastisk musikfilm.

http://www.imdb.com/title/tt0116442/

Återgå till Musikstugan