Kryptisk fråga om gammal elektronmusik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Kryptisk fråga om gammal elektronmusik

Inläggav DQ-20 » 2007-11-19 22:13

Har en viss faibless för att starta trådar utan inlägg. Hörde ett stycke på radion för några år sedan. Det var en svensk kompositör (tror jag) som hade gjort ett elektronmusikstycke ca 1970 eller så (inte Lundsten). Det hette Blå eller Grå eller så. Eller så inte. Det bestod egentligen mest av en ton eller klang som långsamt ändrade sig. Ganska hypnotiskt. Fanns i två versioner där den ena var dubbelt så lång som den andra eftersom den spelades på halvfart. Hittade både kompositören och styckets namn när det begav sig men har tappat bort lappen och något kvar i minnet har jag inte. Är det någon som vet vad jag menar? :oops:

Undrar,

D

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-11-20 00:50

Har kollat igenom min EAM sammling (137 svenska titlar) men hittar inget med ledorden Blå eller Grå och inte Lundsten.. (av Ralph Lundsten hittar jag "fågel blå" (1969), hoptotat tilsammans med Leo Nilsson..)

Du måste nog klura fram lite fler uppgifter..

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-20 01:39

ptr skrev:Har kollat igenom min EAM sammling (137 svenska titlar) men hittar inget med ledorden Blå eller Grå och inte Lundsten.. (av Ralph Lundsten hittar jag "fågel blå" (1969), hoptotat tilsammans med Leo Nilsson..)

/ptr

Schysst att du försökte. Jag skall gräva vidare i mitt minnes dunkel.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-20 01:56

Dahlqvist skrev:
ptr skrev:Har kollat igenom min EAM sammling (137 svenska titlar) men hittar inget med ledorden Blå eller Grå och inte Lundsten.. (av Ralph Lundsten hittar jag "fågel blå" (1969), hoptotat tilsammans med Leo Nilsson..)

/ptr

Schysst att du försökte. Jag skall gräva vidare i mitt minnes dunkel.

/D

Heureka. Jag gjorde ett sista desperat försök med Google och har man sett: ibland står gudarna en bi. Men inte en siffra rätt. :oops: :oops: :oops: Det var "Va?" av Folke Rabe.

/D

Återgå till Musikstugan