Craig David er en apekatt!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Craig David er en apekatt!

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-19 11:44

Jag vaknade i morse av att min otäcka klockradio skänade igång med sin trafikninformation som brukligt vid den tidpunkten på norska P4. Första låten tror jag ska bli "Lets Dance" med David Bowie, men icke! Någon vandrande löskuk (Craig David) har samplat och loopat 4 takter och lagt på egen "sång" och "rap". Fjolligt så det räcker. Ett hån mot alla miljoner människor med God Smak.

Hur kan man ge ut något sådant? Vad hände med kultur, moral och heder?
Det finns saker man inte gör inom kultur. Man bryter sig inte in på Musée du Louvre och klistrar på en Hitler-mustasch på Mona Lisa, och man gör inte narr av gamla fina Bowie-låtar! Folk som håller på med sånt (och bolagen som publicerar det, samt säder det) förtjänar att smädas till tidens ände (som för deras egen del förhoppningsvis infinner sig å det snaraste!)!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-19 18:49

Bra talat. :)

Finns inget värre än när man tror att: "Nämen ska dom spela den här fina gamla godingen" och så visar det sig inom ett par sekunder att det skulle dom inte alls, utan det är nån jävla typ i stil med Craig David som samplat i hop sin egen kassa lilla version. :evil:

Mvh// Matte.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 13:32

Men är det inte Bowie som måste tillåta såna tilltag eller hur fungerar det? Varför klaga på Craig David om Bowie inte bryr sig om sin "Mona Lisa"?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-20 14:40

Det skulle jag också vilja få utrett; man har väl rätt stora rättigheter att använda samplingar (finns det nån 4-sekundersregel? Eller takter? Var har jag fått det ifrån?), det viktiga är kanske att man inte plagierar. En cover måste vara trogen originalet; texten får inte ändras alls (tror jag) osv.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-11-20 14:53

Mikael2 skrev:Men är det inte Bowie som måste tillåta såna tilltag eller hur fungerar det? Varför klaga på Craig David om Bowie inte bryr sig om sin "Mona Lisa"?

David Bowie har godkänt detta :)
Miljö-alarmist

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 14:55

Kribban skrev:
Mikael2 skrev:Men är det inte Bowie som måste tillåta såna tilltag eller hur fungerar det? Varför klaga på Craig David om Bowie inte bryr sig om sin "Mona Lisa"?

David Bowie har godkänt detta :)

Ja jag misstänkte väl det. Brist på pengar? :roll:

edit:

Bowie gör ju som han vill med sitt verk. Har inget emot att han tillåter sampling av låtarna.

Är också intresserad av vad lagen säger om sampling?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-20 17:16

För mig handlar det inte om rättigheter, utan om respekt för högre, kulturella världen, som är mer än bara feta pengar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-11-20 20:21

Max_Headroom skrev:För mig handlar det inte om rättigheter, utan om respekt för högre, kulturella världen, som är mer än bara feta pengar.

Båda dvs Bowie & David är överens om att skapa ett nytt konstverk med inslag av ett gammalt konstverk. Jag ser inget problem eller respektlöshet med det.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-20 20:28

Nä men det suger ju så mycket med samplingar. Kan "dom" inte hitta på något eget? 8O Det ger ju inget.

Typ som om jag skulle sampla Albert Einsteins relativitetsteori. Det ger ju inget nytt precis.

Mvh// Matte.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 20:44

Craig David är bra.. riktigt begåvad. Har inte hört låten men Bowie har säkert god anledning att ge tummen upp.

Sluta gnäll Max!! ;)

/Peter

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-11-20 22:13

Craig David är kass.. riktigt obegåvad. Har inte hört låten men Bowie har säkert god anledning att ge tummen ner.

Fortsätt gnäll Max!! :wink:

/Matte

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-11-20 22:49

phloam skrev:Det skulle jag också vilja få utrett; man har väl rätt stora rättigheter att använda samplingar (finns det nån 4-sekundersregel? Eller takter? Var har jag fått det ifrån?),

Det är en myt. Vad det handlar om är verkshöjd, d.v.s. förenklat att det nya verket är något eget och självständigt och inte bara plagiat. Att planka en låt rakt av duger inte.

Återgå till Musikstugan