Tore Skogman har gått ur tiden

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

Tore Skogman har gått ur tiden

Inläggav OlA-68 » 2007-12-11 01:29

nu vet jag att de flesta inte förknippar Tore med hifi men han har sitt berättigande i musikhistorien.
Det är nog så att en del av oss inte funnits till om inte folkparkerna hade sina artister och dansbanor och Tore var en del av detta fenomen en sista falnande låga . :cry:
vi skall minnas plättlaggen fröken fräken med flera och vi skall fortsätta beundra våra musiker och kompositörer med att lyssna på dem det tror jag Tore hade velat the show must go on
jag tror det blir roligare däruppe nu
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-11 01:44

Hörde det på radio, man börjar känna sig gammal.
Povel Rammel gick ju även han nyligen. Två gubbar, vars musik man vuxit upp med.

Kommer ihåg en av KTHs kvarnevaler för ca tio år sedan, då Tores röst ekade över Valhallavägen i en hel vecka. Bygga, bygga ..... Hjälp mig den som minns vad låten hette.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-12-11 12:34

Oerhört trist, han var en av dom bästa/största svenska populär musikkompompositörerna..

Salig i åminnelse!!

/ptr
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-12-11 14:41

Ja, Thore var en sann profil. Min favorit är "Storfiskarvalsen" som jag har på originalsingel - eller var det EP? Jag får plocka fram och spela!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2007-12-11 18:12

Inte bara sång... :o
Vad kanske inte många vet var att Thore var en duktig amatörlöpare, med verkligt motionsintresse, som ställde upp både som aktiv och som dragplåster i flera av 80-talets motionslöparfester. Löparintresset var genuint och konditionen var på topp. Han knöt många fina kontakter med dåtidens elitlöpare och sporrade säkert många amatörer till stordåd i motionsspåren. :D
Vi som träffat Thore i motionskretsar saknar honom, inte bara som entertainer, utan som en härlig förebild i livets vardag.
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-12 01:44

En höjdpunkt var väl när han klev in på samma scen som Dag Vag? Vad hette låten nu igen?

Edit: Popoppitopp!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-12-12 02:24

Nån mer än jag som minns nåt techno-aktigt med Tore på sång, lite Kjell Höglundaktigt, minns det från nåt gammalt talkshow/cafeprogram med Crispinson eller vad han heter....?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-12-12 10:38

Håller med Ragnwald, både Skogman och Ramel var några av de "skojgubbar" man växte upp med till stor glädje...
Klämkäcka melodier och underfundiga roliga texter som åtmistone jag skrattade åt som barn...
Var förresten inte Ramel sveriges förste rappare? Tänker på "Jag diggar dig" med han och Wenche Myhre...
Och Tore var väl vår första "Crossoverartist" med Popoppitopp tillsammans med Dag Vag...
Minns jag inte fel gjorde Tore en turné med ett hårdrocksband också, minns inte vilka, där de körde Skogmanlåtar i heavy-versioner, typ Black-Ingvars...
Favoriter som liten var Plättlaggen och Surströmmingspolkan... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Återgå till Musikstugan