Martin Fröst, världens bästa...

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Martin Fröst, världens bästa...

Inläggav Almen » 2007-12-14 16:47

...klarinettist?

Var på Konserthuset igår, han spelade Crusells klarinettkonsert med symfonikerna. Väldigt fin musik, grymt framträdande. Som extranummer spelade han en klezmer. Det är sällan jag känner håret resa sig i nacken, men igår...

Han är tillbaka 10 januari i Göteborg med samma program. Rekommenderas!

Det spelades även Mozarts 34:e (tråkigt), Sjostakovitjs 1:a (har aldrig hört förr, kul!), samt som extranummer ett litet stycke av Stravinkskij.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Martin Fröst, världens bästa...

Inläggav Ragnwald » 2007-12-14 19:15

Almen skrev:...klarinettist?

Någon som minns kvinnan som satt mitt i gångtunneln, mellan Birger Jarlsgatan och Sveavägen å spelade klarinett.

Kan inte, hur jag än försöker, få bort den sinnebilden, när jag lyssnar till klarinett (förlåt mig Putte).

Men jag jobbar på saken. :oops:

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-12-14 22:02

Almen skrev:
...klarinettist?

Var på Konserthuset igår, han spelade Crusells klarinettkonsert med symfonikerna. Väldigt fin musik, grymt framträdande. Som extranummer spelade han en klezmer. Det är sällan jag känner håret resa sig i nacken, men igår...

Han är tillbaka 10 januari i Göteborg med samma program. Rekommenderas!

Det spelades även Mozarts 34:e (tråkigt), Sjostakovitjs 1:a (har aldrig hört förr, kul!), samt som extranummer ett litet stycke av Stravinkskij.

Har en SACD skiva med Martin, där han spelar Carl Maria Von Weber.
Detta är en skiva som gav mig mersmak, och har faktiskt tänkt, att blir det möjlighet att få se honom så kommer jag att göra det, nu blir det möjligt den 10 Januari. Tack för tipset. Nu kan jag samtidigt passa på att hälsa på min bror i Göteborg och även ta med honom.
Tycker t.om att det är den bästa klarinettkonsert jag hört.
Så du är nog kanske inte helt fel ute i ditt trådämne? :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-14 22:20

verdad skrev: Tycker t.om att det är den bästa klarinettkonsert jag hört.

Tycker du? innan du varit på konserten?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-12-14 22:35

Ursäkta, blev lite fel där. Syftade naturligtvis på cd skivan jag hade i min ägo. :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-12-14 23:32

Ok, förstår så väl. :lol:

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2007-12-15 00:49

Martin Fröst är helt underbar som musiker men klarinettist tycker jag.

"Världens bästa" blir man väl bara om man med en massa begränsningar blir jämförd med andra... Jag tycker att det skulle vara mycket roligare att höra om ni känner till fler än Martin som är (välbehövliga) ambassadörer för klarinettens existensberättigande ;)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-12-15 01:26

jockewe skrev:
Jag tycker att det skulle vara mycket roligare att höra om ni känner till fler än Martin som är (välbehövliga) ambassadörer för klarinettens existensberättigande Wink

Klassiskt så vet jag inte så många fler, men Karin Dornbusch, är väl rätt skaplig, vet i alla fall att hon tog hem solistpriset för en del år sedan.
Ambassadör för klarinettens existensberättigande: Då måste man väl nämna Arne Domnerus. Har en del skivor med honom och även hört honom live ett flertal gånger. Han är AMBASSADÖR för klarinettens existensberättigande anser jag. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-17 09:22

verdad skrev:Har en SACD skiva med Martin, där han spelar Carl Maria Von Weber.

Den ligger i pipen. Jag har Mozarts med honom (på samma skiva även kvintetten), den är kanon också. Jag kan inte klarinettister så bra, annars. Snikade åt mig den där gratisskivan från Musical Fidelity med K622, featuring Antony Michaelson, men den kändes ganska amatörmässig.

Har hört ett antal på radion, men ingen som direkt fått mig att vilja köpa den. Fröst är det bästa jag har hört.

Vad som var roligt med att se honom live var hans sätt att kommunicera med orkestern. Det var mer av ett gemensamt musicerande än ett ackompanjemang av en solist.

Arne D är mer en saxofonist för mig; jag gillar inte hans klang.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-17 09:56

Putte W var bättre klarinettist än Arne D var (är?) saxofonist, anser jag. Detta efter att ha hört båda på Berwldhallen för en del år sen. Gick dit för Dompans skull men upptäckte att Putte, som jag dittills sett mest som en lustigkurre, var en fullkomligt lysande klarinettist som spelade ut Dompan efter noter (!?). Men Dompan flinade glatt trots det. Han visste väl det redan.

Martin Fröst har jag hör några gånger, och har på skiva. Visst är han bra, men världens bästa, nja. Jag har hört andra lika bra klarinettister som jag tyvärr glömt namnet på. F ö tycker jag det är meningslöst att utnämna någon till världens bästa.

En gång hörde jag Mozarts klarinettkonsert spelas på en basettklarinett, dvs en längre variant som klarar de låga toner som normalt hoppas över i klarinettstämman. Han var säkert inte världens bästa, men det var en oförgömlig musikupplevelse. Mozarts födelsedagskonsert i Adolf Fredriks kyrka. En oförglömlig upplevelse med musik av Mozart nonstop en hel dag och kväll.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-17 10:44

mapem skrev:Putte W var bättre klarinettist än Arne D var (är?) saxofonist, anser jag. Detta efter att ha hört båda på Berwldhallen för en del år sen. Gick dit för Dompans skull men upptäckte att Putte, som jag dittills sett mest som en lustigkurre, var en fullkomligt lysande klarinettist som spelade ut Dompan efter noter (!?). Men Dompan flinade glatt trots det. Han visste väl det redan.
Absolut, Putte W var grym. Väldigt fin ton, lysande teknik.

En gång hörde jag Mozarts klarinettkonsert spelas på en basettklarinett, dvs en längre variant som klarar de låga toner som normalt hoppas över i klarinettstämman.
Händelsevis är Fröst inspelning på detta instrument. :) De toner som inte går att spela på en vanlig A-klarinett brukar man oktavera, inte utesluta, men det blir naturligtvis optimalt för det instrument som var tänkt från början. Blir en mjukare, rundare ton också.

"världens bästa" var mer tänkt som en publikdragande rubrik. ;)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-17 12:37

Almen skrev:
En gång hörde jag Mozarts klarinettkonsert spelas på en basettklarinett, dvs en längre variant som klarar de låga toner som normalt hoppas över i klarinettstämman.
Händelsevis är Fröst inspelning på detta instrument. :) De toner som inte går att spela på en vanlig A-klarinett brukar man oktavera, inte utesluta, men det blir naturligtvis optimalt för det instrument som var tänkt från början. Blir en mjukare, rundare ton också.

"världens bästa" var mer tänkt som en publikdragande rubrik. ;)

Kul, då ska jag nog skaffa mig den. Nej jag vet att man spelar de där tonerna en oktav upp på en vanlig klarinett, jag uttryckte mig slarvigt.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-12-17 13:07

Almen skrev:
mapem skrev:Putte W var bättre klarinettist än Arne D var (är?) saxofonist, anser jag. Detta efter att ha hört båda på Berwldhallen för en del år sen. Gick dit för Dompans skull men upptäckte att Putte, som jag dittills sett mest som en lustigkurre, var en fullkomligt lysande klarinettist som spelade ut Dompan efter noter (!?). Men Dompan flinade glatt trots det. Han visste väl det redan.
Absolut, Putte W var grym. Väldigt fin ton, lysande teknik.

Sharon Kam är en av mina favoriter på basset-klarinett.
--

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2007-12-17 16:36

Livsnjutare

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-12-18 10:33

Det får nog bli en julklapp till hustrun (hon läser inte här).

Återgå till Musikstugan