covers

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

covers

Det är ok att låtsas att det är ens egen låt fast nån annan gjort den tidigare.
2
15%
Tycker det är fel
3
23%
han som gjort omröstningen är lite gnällig såhär mitt i natten
8
62%

Antal röster : 13

Användarvisningsbild
norman

covers

Inläggav norman » 2004-07-27 01:25

Nåt som verkar ganska vanligt bland nya "band" som riktar sig till de stora massorna är att ta en gammal låt och planka den nästan rätt av utan att ange på t.ex. låtlistan på skivan att det är en cover.
Själv tycker jag det är ganska lågt....

Ett exempel är "no doubt - its my life" som tjatats i radio för ett tag sen, det är ju i själva verket en "talk talk" låt som kom ut 84... (iaf har inte jag hört det nämnas att det var en cover)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-07-27 01:33

Tycker det är ok när artisten gör en cover för att hylla sina forna hjältar, men när man gör det i kommersiellt syfte... bah...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-27 10:15

Jag tycker inte syftet har någon betydelse, låtskrivarna tjänar ju ofta storkovan på dylika grepp... Helt OK alltså!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-27 10:22

Det snackades väl aldrig om det förr i tiden... Massor av de sånger som vi t.ex. förknippar med Frank Sinatra var ju gamla standarder.

Det är väl bara bra att bra sånger ges förlängt liv.

Fast sen får man ju erkänna att många covers är rysligt dåliga - även vissa som sålt massor.

Cher's version på "Walking in Memphis" når ju inte upp till anklarna på Marc Cohn's original, t.ex.

Gamla svenska gruppen Dive blev säkert jätteglada för att Sarah Brightman spelade in deras "Captain Nemo".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-07-27 18:15

scissor sisters lustmord på comfortably numb får mig att må illa :(

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-07-27 21:01

Jag är visst lite gnällig.... :)

Tycker nog att det är bättre om man som saxsystrarna gör om en låt fullständigt istället för att bara planka, då har man iaf visat att man har lite egen fantasi... :) (även om man tycker låten är kass)

Det är förståss bra att låtskrivaren tjänar pengar på det hela och det kanske gör att det inte är så hemskt... fast jag tycker nog ändå att det borde stå att det är en cover.. :)

Nu skall jag nog spela lite "Tori Amos - Strange little girls" :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-28 01:19

Tycker det är helt OK att göra covers, speciellt om man (ja "dom" alltså) tillför något. Men självklart ska den äras som äras bör, men det är det väl lag på? Någonstans på fonogrammet måste det väl framgå vem som är upphovsmakare?

Lyssna på Molokos "Are friends electric" (orig Gary Numan), Balanescu Quart - The Model (orig Kraftwerk) eller Willie Nelson - You Were Always On My Mind (skriven av wayne thompson/mark james/johnny christopher - kanske mest känd med Elvis Presley och Pet Shop Boys) så kanske ni håller med om att covers har sin plats i historien.

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-28 08:24

scissor sisters lustmord på comfortably numb får mig att må illa
Den har ju väldigt lite gemensamt med Pink Floyds låt med samma titel och jag skulle inte kalla det en cover på just den, utan snarare en slags hybridcover på diverse artister, däribland Bee Gees och Pink Floyd... 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-28 22:38

Jag har inget emot covers, men visst, det finns oerhört pinsamma exemplar även i denna genre. Det som gör mig extra glad är när man lyckats göra en cover på ens eget vis, utan att för den del kopiera stilen hos ursprunget. Därför tycker jag att scissor sisters version är helt ok, och jag gillar även Pink Floyds original. Tror nog att folk är upprörda att man besudlat en smått helgad låt.

Vad jag stör mig oerhört är när man gör försvenskade versioner av klassiker, med svensk text. Gärna en artist som normalt inte sjunger och vill göra en skiva, säljer endast för att denne är kändis. Usch!

Vidare stör jag mig på tranceversioner av klassiker, som skall platsa som "soundtrack till festen", som jag läste i en annan tråd. Då menar jag samlingar som "RePlay Dance Mania", och annat trams... DJ Ötzi är lite av hövding på att trasa sönder musik. Detta används sen till trötta dansgolv där publiken prompt måste kunna sjunga med, och känna igen musiken när man är apfull.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-07-29 22:08

Vee-Eight skrev:
Vad jag stör mig oerhört är när man gör försvenskade versioner av klassiker, med svensk text. Gärna en artist som normalt inte sjunger och vill göra en skiva, säljer endast för att denne är kändis. Usch!

Detta är ju något som har gamla traditioner. För riktigt länge sedan fanns ju inte fonogram, utan orkestrar spelade på restauranger och nattklubbar, det var där man hörde "utländska hits". Då spelades ofta covers och gärna på svenska. När Anita Lindblom lanserades i Tyskland sjöng hon på tyska - osv. Alla stora hits gjordes om på franska för den franska marknaden. Och än idag gör ju Hollywood om "utländska" filmer till amerikanska versioner.
Det här kan man ju tycka vad man vill om, personligen tycker jag inte det spelar någon roll vilket språk man sjunger covers på, bara det görs bra! Men töntiga dansbandsversioner på svenska av bra originallåtar betackar jag mig för - inte pga språket utan på musikstilen!

Mvh / B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-08-01 11:09

Inget fel med covers i sig (även om originalet oftast är bäst), men det är ju trevligt om man får veta att en låt är en cover. Jag hade t.ex. ingen aning om att den ovan nämnda No Doubt-låten var en cover. Sedan Beatles har det ju varit så att många artister skrivit sina egna låtar, så man tar nästan för givet att det är en egen låt om inte något annat sägs.

Användarvisningsbild
Mr_Miyagi

Inläggav Mr_Miyagi » 2004-08-01 13:17

Håller med om att "trancecovers" är det absolut värsta som finns. Jag känner mig ofta stressad följt av illamående (allvarligt alltså) när jag tvingas lyssna till det.

Men listan över bra covers finns ju som tur är även om den inte är så lång. Tror nog att det endast är Jimi Hendrix som kan göra "All along the watchtower" så bra att man inte riktigt kan bestämma sig vilken som är den bästa, covern eller orginalet. Dylans version får man ju också ståpäls av. Just i detta specifika fall är det otroligt otroligt eftersom att det är en låt som man verkligen tänker när man hör den att det inte går att göra den bättre. Ä r ungefär som om någon skulle lyckas göra en bra cover på 'Stairway to heaven'.
Sen har vi ju 'Hurt' med Jonny Cash, inte illa. Finns en del.

Glöm inte att Shakespear inte skrev alla sina verk från början, han gjorde ofta en "cover", t.ex. hamlet.

Återgå till Musikstugan