Vad är det här för musik? (Från gudtjänst, hör länk.)

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Vad är det här för musik? (Från gudtjänst, hör länk.)

Inläggav LypsylateX » 2008-01-01 14:50

Någon som känner till musikstycket som börjar vid 27:20 in i gudtjänsten den 23:e december?

Låter inte som en psalm, men det kan vara jag som är för okunnig på området. Snarare inspirerat av samisk (samsk?) musik.

Råkade bläddra förbi den (nu ljög jag, det är alltid P1 jag lyssnar på om jag lyssnar på radio) i bilen när det sändes, och tyckte den låten var väldigt vacker. Samt välljudande såvitt jag kunde utröna i bilen.

Vad är det? Vem har skrivit det?

Edit: Finns, iaf ännu, inte med i P1s låtlista.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-01-02 01:35

Typisk svensk folkmusik.

Ett skivtips till dig blir Jazz på svenska av Jan Johansson.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-02 09:45

Det lät som en ganska typisk folklig trall, en sån där som man sjöng över hela landet när man inte hade tillgång till instrument. Det förekom säkert att också samer trallade, men det har inget med den genuina samiska musiken att göra. Man dansade ofta till sån musik på den fattiga landsbygden, långt in på 1900-talet. Om du vill veta exakt vad det var, det finns tusentals liknande låtar, får du nog kontakta prästen eller kantorn i den aktuella församlingen.

Om du vill lyssna på liknande musik med lite sakral karaktär rekommenderar jag skivan Folkjul. En utsökt skiva med organisten Gunnar Idenstam, Jacobs Kammarkör och framförallt den lysande violinisten Lisa Rydberg och de lika lysande sångerskorna Emma Härdelin och Sofia Karlsson.

Via Svenskt Visarkiv bör du kunna få tag i massor av liknande musik som det som hördes i radion.

Återgå till Musikstugan