Daniel Barenboim

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Daniel Barenboim

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-31 00:39

Vilken man och vilken gärning! Tittar på en dokumentär om denne pianist och dirigent som visar hur viktig konsten är för mänskligheten. För den som inte känner till Barenboim försöker han med musiken bryta ned murarna mellan israeler och palestinier genom att bilda orkestrar och musikskolor där barn och ungdomar av olika ursprung får spela tillsammans. Det intressanta är att dokumentären visar vilken betydelse konsten kan ha för politiken utan att för den skull bli politiserad i sig. Om fler spelade musik skulle världen vara betydligt bättre...

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-01-31 08:44

Läs boken han skrivit tillsammans med Edward Said, den amerikansk-palestinske litteraturprofessorn som avled häromåret och är mets känd för boken "Orientalism". Boken heter "Parallells and paradoxes". Jag minns inte om jag läste den på svenska eller engelska, kunde inte hitta den i bokhyllan just nu.

Said var mycket musikintresserad och nära vän till argentinsk-israelen Barenboim. Boken är mycket intressant både för att den handlar om musik men också kultur och politik i deras brännheta ursprungsländer. Båda gjorde och gör enastående insatser för att förklara och brygga över. Said i sina analyserande böcker, Barenboim med sitt envisa brobyggande i ungdomsorkestern med mera. F ö var Said med och startade ungdomsorkestern tillsammans med Barenboim.

Nu har Barenboim gjort stor skandal i Israel genom att skaffa sig palestinskt pass! En symbolhandling som heter duga! Man hotar från ortodoxt håll med att frånta honom sitt israeliska medborgarskap och utvisa honom på livstid.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-01-31 15:43

Konstigt att jag har missat denne världsförbättrare. Samarbetet med Edward Said lyftes fram ordentligt i programmet. Det var länge sedan jag blev så rörd som när den gränsöverkridande orkestern åkte till Rammalah för att ge en konsert. Det var mäktigt. Snacka om civilkurage, både hos Barenboim och ungdomarna i orkestern.

Och tack för boktipset. Den åker med i nästa beställning från Amazon.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Thomazo

Inläggav Thomazo » 2008-02-07 15:19

Vilken hjälte! En stor man och en stor musiker.

Återgå till Musikstugan