Tänkte delge Er lite av mina tankar beträffande musikalisk mognad.
Jag såg dagens ljus i början sextiotalen och började visa ett intresse för muskik i slutet av detta decennium. Fick min första skiva av Hootenanny singers, den gyllene fregatt (finns kvar i samlingen). Annars var det nog först i mitten av sjuttiotalet som mitt intresse för musk tog fart. Vid denna tid nådde ju ABBA sin peak men i mina öron var allt Svenskt töntigt. Nä det var Amerikansk och Engelsk rock som gällde, Sweet, Uriah Heep, Alice Cooper, Boston, Blue Oyster Cult m fl. På något märkligt sätt sitter denna musikstil fast. Med åldern inträder dock en musikalisk mognad som tillåter en att njuta av Jazz, blues, ABBA? eller annan musik som jag tidigare ratade. När jag hör mina söners musik inser jag emellertid att min mognad inte omfattar allt för mycket av dagens ungdomars musik. Tycker helt enkelt att det alltför ofta låter för dj,,,igt. Det är ytterst sällan som jag hör något på radion som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Tycker mig komma ihåg att min farsa sa samma sak om den musik som jag spelade i min ungdom. Det verkar på något sätt som att ens musikaliska mognad inträder vid tonåren och i många fall avstannar runt trettioårsåldern. Kan det verkligen vara så här? eller inbillar jag mig?.
Mitt intresse för vinyl är alltjämt på en hög nivå och mina inköp ökar hela tiden, fyndar runt på secon-handbutiker och loppisar. För några tior kommer jag hem med allsköns musik som sedan får snurra på skivtallriken. Sitter just ny och lyssnar på Def Leppard, å vad bra det låter.
Varma hälsningar