Fel information på CD-inlägg

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jon_S

Fel information på CD-inlägg

Inläggav Jon_S » 2008-02-01 22:51

Hej alla!

I mitt rippningsäventyr har jag nu kommit till en samling med klassisk musik som heter Masters of the millennium. Den består av 30 CDs och såldes på bokrean för några år sedan, typ 2004? Varje -enskild skiva har stycken av samma kompositör. t.ex. Bach eller Verdi. Styckena framförs av olika artister och orkestrar. Skivorna har katalognummer på formaen MM 2002, MM 2003 osv.

Problemet är att den tryckta informationen på fodralet (speciellt orkester/artist) inte överensstämmer med den från CDDB (winamp) eller FreeDB.

Har någon undersökt detta närmare och klurat ut hur det faktiskt ligger till?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-02-25 18:04

Förmodligen har ingen rippat och skickat in albumen till databasen före dig. Jag har varit med om att den "hittar" fel album och föreslår det, tror det har att göra med att en del skivor faktiskt är ganska så lika varandra, och att den helt enkelt tror att den hittat rätt, så att säga.

Jag tror att du måste skriva in data själv, och om du vill så kan du välja "submit new Cd", eller liknande.Om inte för andras skull så för att det blir lättare att rippa dem igen, om du måste göra det en gång till p.g.a. någon krasch eller så.

Användarvisningsbild
Jon_S

Inläggav Jon_S » 2008-02-27 09:26

Problemet är sannolikt inte att en liknande skiva har rippats. Felinformationen gäller bara enstaka spår. Jag har svårt att tro att det skulle finnas liknande skivor där alla spår är samma fast det är en annan orkester/solist på ett spår av tio.

Återgå till Musikstugan