Liveskivor!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MangeRock

Liveskivor!

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 16:44

Vad är eran syn på liveskivor? Personligen har jag nått både himmel och helvete när jag lyssnat på liveskivor. Några riktigt bra, enligt mig, är exempelvis Iron Maiden - Live after Death, Springsteen - Hammersmith Odeon 75, Metallica - Live shit.., Nå, till frågan..Liveskiva eller studioalbum?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-07 17:22

först å främst välkommen Mangerock :)
vad det gäller rock gillar jag inspelningar där publiken hörs i mixen, efter ett par pilsner och en sådan skiva är det nästan som att vara i folkvimlet, i alla fall lite åt det hållet, exempel på detta Rammstein- live aus Berlin
tycker nog live vs studio båda fyller en viktig del i lyssnandet, ibland känner man för det ena ibland för det andra

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:37

Du har naturligtvis en poäng i att båda fyller viktig funktion. Håller även med om att det är kul när publiken är högt mixad. Det är kul att höra publikens respons när artisten levererar det de vill ha. Introt på Rolling Stones liveskivan i från steel wheels turnen är ett exempel. När de kommer in på scenen och river av riffet till under my thumb exploderar hela arenan. Skiva är i övrigt som helhet en av de sämre liveskivor med stones. Get yer ya yas out är bättre. Jag vill gärna ha mer tips på bra liveskivor!

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-07 17:52

Tja om du gillar "Get Yer Ya Yas out", kan du testa,

Who "Live At Leeds", Thin Lizzy "Live And Dangerous", Blue Öyster Cult "On you Feet Or On Yor Knees", Kiss "Alive", Jimmy Page & Black Crowes "Live At The Greek", Nei Young "Weld", Rory Gallagher "Irish Tour 74".
Det är några jag kom på som enligt mig har varit bra drag på.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:56

mathsg skrev:Tja om du gillar "Get Yer Ya Yas out", kan du testa,

Who "Live At Leeds", Thin Lizzy "Live And Dangerous", Blue Öyster Cult "On you Feet Or On Yor Knees", Kiss "Alive", Jimmy Page & Black Crowes "Live At The Greek", Nei Young "Weld", Rory Gallagher "Irish Tour 74".
Det är några jag kom på som enligt mig har varit bra drag på.

Fakum är att jag har de flesta av dessa skivor och gillar dem skarp. Ska dock kolla upp öyster och black crowes liven..de grupperna har jag bara studioalbum av. Tattoed lady ifrån irish tour är helt grym..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 18:00

Några av mina favoriter är:

King Crimson, Absent Lovers: Live in Montreal 1984 (CD)
King Crimson, Three of a Perfect Pair: Live in Japan 1984 (DVD) [SannyXs kommentar: "Men... det svänger ju inte!"]
King Crimson, Eyes Wide Open: Live 2003 (DVD)

Allison Krauss & The Union Station, Live (DVD)
Finns också som SACD, men DVD:n är bäst (DTS-spåret är alldeles utomordentligt tilltalande!).

King Crimson måste man nog gilla, i och för sig - det är ganska speciell musik. Men Krauss kan jag nog rekommendera till nästan vem som helst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 18:03

Jag har bara in the court of king crimson och den är ju suverän. 21th century schitzoid man är kanon! Måste kolla upp liveskivorna..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 18:17

MangeRock skrev:Jag har bara in the court of king crimson och den är ju suverän. 21th century schitzoid man är kanon! Måste kolla upp liveskivorna..
Ah, en man med god smak! :)

Då finns ju live-CD:n Epitaph från 1969. Jag har bara hört delar av den, men det är inte så himla bra ljud. Bra energi, dock.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Musikstugan