Önskar förslag på Cello musik

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Densen

Önskar förslag på Cello musik

Inläggav Densen » 2008-03-17 18:48

Som rubriken säger, så vill jag gärna ha tips på musik med Cello. Och då solist Cello. Har hört någon låt på P1 då och då, och tycker det kan vara vackert emellanåt att lyssna till. Har missat artist och låt från P1, och är fullständigt novis på området så hoppas jag att någon kan bidra.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-17 18:57

Inledningen till en film:
http://www.youtube.com/watch?v=PToFY-Upaw0

Och själva konserten:
http://www.youtube.com/watch?v=L5C99JyP ... re=related

Edit: kompletterade med en länk till själva konserten

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-17 19:58

Thanks for your effort, but...
Jag vill kunna lyssna via CD-spelare, alltså köpa någon CD-skiva. dessutom tillhör jag dem som vägrar Flash-player.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-17 20:12

Densen skrev:Thanks for your effort, but...
Jag vill kunna lyssna via CD-spelare, alltså köpa någon CD-skiva. dessutom tillhör jag dem som vägrar Flash-player.

Konserten finns på skiva. Förslaget var tänkt som en förhandslyssning - inte köpa grisen i säcken typ...

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-17 20:18

Tack för dom utmärkta länkarna. Troligen bästa inlägget på Faktiskt idag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-17 20:23

Prova den här.

Schubert: Arpeggione Sonata Med Rostropovich på Cello och Benjamin Britten på piano. Den är inspelad i the Maltings Snape 1968. Det är en av mina favoriter :D

CDn är på Decca Legends. Nr 460974-2

Sen kan du nog köpa vad som helst av Jaqueline du Pré d v s till henne som Amit har länkar till.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-17 20:30

paa skrev:Tack för dom utmärkta länkarna. Troligen bästa inlägget på Faktiskt idag.

Kul att du gillade dom!
Hon är ju favoriten. Tråkigt bara att jag aldrig hann träffa henne... :cry:

'Kapar' tråden med två andra favoriter:

http://www.youtube.com/watch?v=qB76jxBq_gQ

och

http://youtube.com/watch?v=SSulycqZH-U

:P

... fast jag får väl vara snäll dårå, och ge ett cellotips till:

http://www.youtube.com/watch?v=xxYbF-Yzdf0

Honom har jag i alla fall träffat - autograf och allt 8)

Amit

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-17 20:50

Kollade nyss på John Cage. Fullständigt mästerverk. :D

PS

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-17 21:03

Vilket geni Cage var! 1960, fatta att musiken aldrig blev sig lik efter det. Underbart, alltså. :D

Och Glenn är ju ytterligare ett geni, fast på ett annat sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-17 21:50

Bachs cello sviter tycker jag är trevliga :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-17 22:02

Och varför inte Saint-Saëns cellokonserter? Den i A-moll finns som "related" i någon av youtube-länkarna med Jaqueline du Pré ovan, tyvärr är det dock bara en snutt och dessutom med pålagd speakerröst. :x

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-18 19:44

Tack Amit och övriga för förslag. Skall kolla upp de föreslagna alstren.
Hittar jag andra artister, lägger jag upp dem som tips här. Under förutsättning att jag kommer ihåg detta, förståss.

M.V.H. Nyfrälst

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-18 20:33

Magnuz skrev:Och varför inte Saint-Saëns cellokonserter? Den i A-moll finns som "related" i någon av youtube-länkarna med Jaqueline du Pré ovan, tyvärr är det dock bara en snutt och dessutom med pålagd speakerröst. :x

Kul att du gillar den!
Den har på något sätt följt mig som ett sorgebarn, den vill liksom inte bli min, kan inte riktigt ta till mig den.
Vore kul om du hade lust att berätta vad det är du fastnar för, så kanske jag kan öppna mina sinnen.

Sen tänkte jag på lite cellohistoria (så som jag känner den).

Dvorak (länkad ovan) brukar kallas "Drottningen" bland cellokonserter. Haydn's cellokonsert i D-dur är det klassiska inträdesprovet till orkestrar etc - och vacker i mina öron. Annars är ju långsamma satsen i Haydn's C-dur konsert underskön!
Rokokovariationerna av Tjajkovskij är också en klassiker, i synnerhet med Rostropovich som solist.
Pablo Casals får man inte heller glömma, han som återupptäckte Bachs sviter för solocello. Fast jag föredrar Franz Helmerssons tolkningar.
Och jag föll för Brahms dubbelkonsert för violin och cello! Ahh... Den hittade jag i en inspelning med Josef Suk och Andre Navarra som gick rakt in.
Så finns ju milstolpen Zimmermann's sonat för solo cello som betraktades som ospelbar ända till den dag då... ja vad hette han som spelade den först nu igen :? Edit: kom på det. Han heter Siegfried Palm!

Fast Jacqueline du Pré är nog favorit ändå, kanske.

Amit

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-19 01:40

Amit skrev:
Magnuz skrev:Och varför inte Saint-Saëns cellokonserter? Den i A-moll finns som "related" i någon av youtube-länkarna med Jaqueline du Pré ovan, tyvärr är det dock bara en snutt och dessutom med pålagd speakerröst. :x

Kul att du gillar den!
Den har på något sätt följt mig som ett sorgebarn, den vill liksom inte bli min, kan inte riktigt ta till mig den.
Vore kul om du hade lust att berätta vad det är du fastnar för, så kanske jag kan öppna mina sinnen.

Hmm... inte lätt att säga varför man fastnar för ett visst musikstycke. Jag tror nästan mest det är själva temat som tilltalar mig, både melodiskt och rytmiskt. Sedan finns det en massa andra små detaljer som jag också gillar. Vissa klagar på Saint-Saëns för att musiken saknar känsla, men det kan jag inte hålla med om. Jag lyssnar inte särskilt mycket på klassisk musik annars men det här är ett av de stycken jag återkommer till.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2008-03-19 12:27

Som Amit länkar till Elgars Cello konsert med Jacquline du Pre Cello. Men det gäller att få rätt inspelning av detta. Finns några varianter därute av olika kvalisort.

Jacquline spelar med en sådan inlevelse att det är kusligt :o

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-19 13:48

filmmusiken till tous les matines du monde jordi savall omväxlande på gamba och cello låter superbra på skivmärket harmoni mundi
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-19 14:21

Elgars Cello consert med Jaquiline Do Pree med Barbirolii som slår.
finns på Midprice från EMI gold serie. Ska ingå i alla samlingar omk klassisk musik.

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-03-21 15:50

Hej!

Jag gillar också Pablo Casals inspelningar av Bachs cellosonater, det fanns nyligen i en engelsk HiFitidning en mkt positiv recension av Stephen Isserlis inspelningar av Bachs cellosonater. Jag har hittat en inspelning av Yo-Yo Ma, på SONY SM2K89754 som även den är bra.

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-23 10:10

Skriver upp förslagen och tar dem med mig till;

April 26 Lördag Skivmässa Arrangör: Hans Ljung Get Back
Kl. 11.00-16.00 Cupolen

Har jag tur så finns någon/några av dessa att kunna fynda där. Eller rent av andra fynd. :)
Kan någon specifik återförsäljare tipsas om?

Hittade denna CD; BRITTEN - CELLO SUITES
Vad tror ni om denna?
Har sökt som en galning och lyssnat på SR.se men kan inte återfinna musikstyckena jag hörde där. Stor frustration. :x

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-03-23 11:52

Benjamin Britten skrev två sviter för solo cello (om jag minns rätt :oops: ), båda till Rostropovich "For Slava" står det på försättsbladet.
Jag gillar den som har opus 72 (om jag minns rätt igen :oops: ).
En sökning på Youtube ger:
http://www.youtube.com/watch?v=dh6LZ2IjsCA

För att vara modern musik är den väldigt romantisk.

Amit

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-14 21:02

Ja då har man gjort en första genomlyssning på min första CD med solocellomusik. :D
Lite korta intryck från CD:n ”Britten Cello Suites, Warner Classics, 2564 60493-2”.

Denna CD var så här efter en första genomlyssning kanske inte riktigt vad jag sökte efter. :( Styckena var i mitt tycke för splittrade, eller inte så pass sammanhållna som jag vill lyssna på. Min smak är mer åt det melodiösa hållet, med mindre avbrott för fingerknäppning på strängar o.dyl. Jag upplevde CD:n som snuttifierad, där som sagt det var för påfallande täta avbrott och nivåskillnader stup i kvarten. Ungefär som om cellisten värmde upp, och stämde instrumentet. Får söka vidare m.a.o. Skall närmast till mässan i Linköping, och får där se om jag kan hitta något av era föreslag.

Det var annars mysigt att lyssna till ett rent akustiskt instrument, eller i varje fall en inspelning av ett dylikt. Med biljud från vibrerande strängar och stråke, och den stora klangkroppen med dess långa efterklang, vid uppehåll i musiken. Nice! 8)
Saknade dock lite av ljudet från en fullregisterhögtalare, då jag lyssnar på musik via OA-51.

Skulle ha varit en större upplevelse med en högtalare som har hela registret, med en lätt och torr klang.
Vad har ni för högtalare för att lyssna på klassiskt? Kunde vara kul att få ta del av, för att kanske skaffa något annat. Nu finns ju föralldel basmoduler till OA-51 p.g. så kanske det löser det mesta. Jag får ta en allvarlig funderare på detta. :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2008-04-14 22:56

Dags för Elgar kanske?

Användarvisningsbild
delta99

Inläggav delta99 » 2008-04-15 19:46

Eller kanske Luigi Boccherini - Cello sonater, hittade en Helios CD med Richard Lester och David Watkin på cello.

Vänliga hälsningar!
Give me analog or deaf!

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2008-04-16 10:09

Lite senkommen, men i alla fall;

Jag skulle nog vilja förnya förslaget om J.S. Bachs sex sviter för solocello! .. mer melodiskt kan det knappast bli! Har ingen given favorit, men den klassiska inspelningen med Pierre Furnier på DG.. Någon som var ytterst påverkade av Bach var romantikern Max Reger, hans tre solocellosviter tillhör oxå det ganska melodiska (Vad säger vår huscellist om Reger?)

Luigi Boccherini är också en riktig melodiker, så det är kanske ett bra förslag även om det inte är solocello.. Om vi rör oss ännu längre tillbaka i tiden (som OlA-68 föreslår) så är ju Viola da Gamba (kanske) cellons urmoder, Jordi Savall är kanske dess okrönte mästare, och han har spelat in ett antal med album med Sologamba (på Harmonia Mundi och Alia vox, "Tous matins du Monde" som Ola nämner handlar ju om dom två stora virtuoserna på Gamba, St. Colombe och hans elev Marin Marais), jag har en dubbelCD på Virgin med en av hans studenter (Savalls), Sarah Cunningham, som är en bra översikt över gambaverk (Virgin Veritas 385801-2), rekomenderas!!

För lite modernare grejjor så kan du kolla efter minimalisten Philip Glass "Songs and Poems for Solo", i grund och botten väldigt melodiskt, även om hans musik bygger på repetitioner.. Annars är en av mina absoluta favoritverk för solocello Zoltan Kodalys svit för solocello, kanske lite för Britten för en melodikers öron, men en underbar upplevelse för oss som har ett sug efter textur i musiken.. :wink:

/ptr

ps; Det finns en polsk duo (baserad i Brno tror jag) som kallar sig "Tara Fuki" ... dom har cello som kompinstrument, väldigt melodiskt, men kanske inte klassisk musik... Jäkligt bra hur som helst!!!!
Man skall akta sig för upptrampade stigar, dom hämmar alltid kreativiteten!

Jobbar för Akkelis Audio & Transient Design
Spelar ibland skivor för Kenneth Englund Audio

Återgå till Musikstugan