Är det okej att sälja musik som man inte äger?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Är det okej att sälja musik som man olagligen laddat ned från internet och sedan bränt hemma?

Ja, absolut.
5
6%
Nej, olaglig nedladdning är endast för eget bruk.
45
58%
Nej, olaglig nedladdning är inte okej alls. Artisterna som skapat musiken bör få ersättning för det.
20
26%
Jag förstår inte frågan.
6
8%
Ja, det är okej, trots att jag vill artisten väl. Men jag offrar artisten, eftersom jag hatar skivbolagen så mycket. Så jag tycker det är okej att göra allt som drabbar skivbolag, oavsett om det drabbar även artisterna!
2
3%

Antal röster : 78

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2008-02-24 23:50

johanrohm skrev:Postorder och Internet är två helt skilda sätt att handla på.

JR

Ja det var väl det subjektivisten menade...så det är inte alls konstigt att bok/skiv försälningen minskar i butiker. Bemannade butiker kommer minska i alla brancher, det hör till stenåldern snart att behöva lämna sitt hem för att handla :)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-02-25 00:01

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2011-09-28 15:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-03-03 16:39

Jag trodde att internethandel är exakt samma sak som postorder med den skilnaden att man tittar i en virtuell katalog och i stället för ett vanligt frankerat brev skickas beställning elektroniskt.

"Man skall inte kaste sten i kuvös"
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-03 18:24

johanrohm skrev:
The_Man skrev:
johanrohm skrev:Postorder och Internet är två helt skilda sätt att handla på.

JR

Ja det var väl det subjektivisten menade...så det är inte alls konstigt att bok/skiv försälningen minskar i butiker. Bemannade butiker kommer minska i alla brancher, det hör till stenåldern snart att behöva lämna sitt hem för att handla :)

Internet och Butiken kommer att komplettera varandra (hoppas jag).

F_n, vad fruktansvärt om ingen skulle gå ut!

JR

håller med här i Lund har tre skivaffärer klappat igen :( men media markt har tillkommit med förvånartsvärt bra sortiment samt att man kan göra riktiga klipp där :) annars köper jag mest musik i en butik som är utpräglat second hand

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2008-03-03 21:17

Visst är det hemskt att ingen kommer att behöva gå ut...men tyvärr tror jag vi är på väg dit mer och mer, eller tyvärr....det är väl vad dom flesta kunder vill.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-03 21:46

The_Man skrev:Visst är det hemskt att ingen kommer att behöva gå ut...men tyvärr tror jag vi är på väg dit mer och mer, eller tyvärr....det är väl vad dom flesta kunder vill.

Det tror inte jag. Folk vill shoppa, men det är kanske olika saker som är heta. Sådant som är lätt att beställa på nätet, har låga fraktkostnader, i ett format som gör att det hamnar direkt i brevlådan, som är lätt att värdera online - varför ska man springa runt på stan efter sådant? Men provsmaka mat, ta en latte med kompisar, prova kläder, provkör bil, lyssna på hifi, det gör du inte på nätet. Ett sätt att få mer kvalitet på sin shopping helt enkelt.

/ B

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-20 07:13

Under helgens runda på loppisar för att leta skivor såg jag "kärringen" igen. Det stod en kille och bläddrade i hennes skivhög när jag kom fram. Jag sa till honom att köp för bövelen inget av den här kärringen. Hon kränger bara "stöldgods". Därefter sa jag till arrangören som är kommunal att inte upplåta sina lokaler för denna typ av aktivitet. Ett tips till polisen skickades även men det är ju frågan vad dom hittar på, dom jagar väl hellre fartsyndare.

Ride on Dudes
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-20 22:39

Någon skriver här om nedladdning av låtar för att kunna lyssna på innan man köper. Varför måste man ladda ner? Räcker det inte med att lyssna till någon minut streamat så behöver man ju inte ladda hem musiken. Detta har jag gjort vid flera tillfällen och sedan beställt skivan. Många lägger nämligen upp låtarna med enbart ca 1 minut eller så. Tycker jag är jättebra.

Tycker också att det är fel att ladda hem olagligt. Det mesta är redan sagt om detta. :)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-20 22:41

Javisst. Man måste ju inte lyssna slut på skivan innan man köper den. Vad är det för kul kvar då? :-)

haha j. kärring! :lol:

Föregående

Återgå till Musikstugan